sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Anduril

Společnost Anduril získala zakázku od U.S. Space Force za 99,7 milionů dolarů na modernizaci Space Surveillance Network (SSN), využívající umělou inteligenci ke zvýšení povědomí o vesmírné doméně a detekci hrozeb.

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další komplikace pro raketu Vega-C

Společnost Avio oznámila, že 28. června provedla statický zážeh raketového motoru Zefiro 40, který se používá na druhém stupni rakety Vega-C. Test proběhl v souladu s časovým harmonogramem, jakožto jeden z kroků k návratu Vegy-C do služby po nehodě, která ji při misi VV22 potkala vloni v prosinci. Na základě doporučení nezávislé vyšetřovací komise, která se zabývala nehodou při misi VV22, byl statický zážeh proveden za účelem kvalifikace chování motoru a nového materiálu na bázi uhlíku pro kritický průřez trysky. Podmínky testu byly záměrně nastaveny jako extrémně drsné z hlediska maximálního provozního tlaku motoru, aby bylo možné nasimulovat velkou provozní rezervu, která má zajistit maximální spolehlivost letů. Test však nedopadl podle očekávání.

Zefiro-40 - druhý stupeň rakety Vega-C
Zefiro-40 – druhý stupeň rakety Vega-C
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Předběžná analýza výsledků testu (data budou v dalších dnech a týdnech pečlivěji rozebrána, aby mohla vzniknout závěrečná podrobná zpráva) přinesla následující zjištění. Nový materiál na bázi uhlíku vykázal normální chování, které se velmi blížilo očekávaným parametrům. Ovšem po 40 sekundách od zahájení testu se objevila jiná anomálie. Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu. Tento aspekt podle firmy Avio vyžaduje dodatečnou analýzu a zkoušky, které společně provedou zástupci firmy Avio a agentury ESA, aby bylo možné zajistit optimální provozní podmínky.

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Zdroj: https://universemagazine.com/

Je důležité poznamenat, že raketa Vega není ovlivněna aktuálními komplikacemi motoru Zefiro-40, který využívá pouze modernější varianta Vega-C. Nejbližší start rakety Vega je v současné době stále plánován na září tohoto roku. U Vegy-C je situace složitější.

Její plánovaný návrat do služby nyní prochází procesem vyhodnocení, ve kterém bude hrát významnou roli výše zmíněná analýza zkušebního statického zážehu. Firma Avio je připravena využívat služeb rakety Vega, dokud nebude Vega-C připravena k návratu do služby. Firma zároveň v tiskové zprávě avizovala, že další detaily oznámí, jakmile bude připravena podrobná analýza.

Přeloženo z:
https://www.avio.com/

Zdroje obrázků:
https://www.astrospace.it/wp-content/uploads/2022/11/vega_c_parallax.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/12/20221220z40stacking.jpg
https://universemagazine.com/…build_vega-c_pillars-1536×1110.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Kdo ví, ale možné to je.

pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

Karel Zvoník
Editor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Karel Zvoník

Kdo ví, ale možné to je.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.