sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další komplikace pro raketu Vega-C

Společnost Avio oznámila, že 28. června provedla statický zážeh raketového motoru Zefiro 40, který se používá na druhém stupni rakety Vega-C. Test proběhl v souladu s časovým harmonogramem, jakožto jeden z kroků k návratu Vegy-C do služby po nehodě, která ji při misi VV22 potkala vloni v prosinci. Na základě doporučení nezávislé vyšetřovací komise, která se zabývala nehodou při misi VV22, byl statický zážeh proveden za účelem kvalifikace chování motoru a nového materiálu na bázi uhlíku pro kritický průřez trysky. Podmínky testu byly záměrně nastaveny jako extrémně drsné z hlediska maximálního provozního tlaku motoru, aby bylo možné nasimulovat velkou provozní rezervu, která má zajistit maximální spolehlivost letů. Test však nedopadl podle očekávání.

Zefiro-40 - druhý stupeň rakety Vega-C
Zefiro-40 – druhý stupeň rakety Vega-C
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Předběžná analýza výsledků testu (data budou v dalších dnech a týdnech pečlivěji rozebrána, aby mohla vzniknout závěrečná podrobná zpráva) přinesla následující zjištění. Nový materiál na bázi uhlíku vykázal normální chování, které se velmi blížilo očekávaným parametrům. Ovšem po 40 sekundách od zahájení testu se objevila jiná anomálie. Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu. Tento aspekt podle firmy Avio vyžaduje dodatečnou analýzu a zkoušky, které společně provedou zástupci firmy Avio a agentury ESA, aby bylo možné zajistit optimální provozní podmínky.

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Zdroj: https://universemagazine.com/

Je důležité poznamenat, že raketa Vega není ovlivněna aktuálními komplikacemi motoru Zefiro-40, který využívá pouze modernější varianta Vega-C. Nejbližší start rakety Vega je v současné době stále plánován na září tohoto roku. U Vegy-C je situace složitější.

Její plánovaný návrat do služby nyní prochází procesem vyhodnocení, ve kterém bude hrát významnou roli výše zmíněná analýza zkušebního statického zážehu. Firma Avio je připravena využívat služeb rakety Vega, dokud nebude Vega-C připravena k návratu do služby. Firma zároveň v tiskové zprávě avizovala, že další detaily oznámí, jakmile bude připravena podrobná analýza.

Přeloženo z:
https://www.avio.com/

Zdroje obrázků:
https://www.astrospace.it/wp-content/uploads/2022/11/vega_c_parallax.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/12/20221220z40stacking.jpg
https://universemagazine.com/…build_vega-c_pillars-1536×1110.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Kdo ví, ale možné to je.

pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

Karel Zvoník
Editor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Karel Zvoník

Kdo ví, ale možné to je.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.