sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další komplikace pro raketu Vega-C

Společnost Avio oznámila, že 28. června provedla statický zážeh raketového motoru Zefiro 40, který se používá na druhém stupni rakety Vega-C. Test proběhl v souladu s časovým harmonogramem, jakožto jeden z kroků k návratu Vegy-C do služby po nehodě, která ji při misi VV22 potkala vloni v prosinci. Na základě doporučení nezávislé vyšetřovací komise, která se zabývala nehodou při misi VV22, byl statický zážeh proveden za účelem kvalifikace chování motoru a nového materiálu na bázi uhlíku pro kritický průřez trysky. Podmínky testu byly záměrně nastaveny jako extrémně drsné z hlediska maximálního provozního tlaku motoru, aby bylo možné nasimulovat velkou provozní rezervu, která má zajistit maximální spolehlivost letů. Test však nedopadl podle očekávání.

Zefiro-40 - druhý stupeň rakety Vega-C
Zefiro-40 – druhý stupeň rakety Vega-C
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Předběžná analýza výsledků testu (data budou v dalších dnech a týdnech pečlivěji rozebrána, aby mohla vzniknout závěrečná podrobná zpráva) přinesla následující zjištění. Nový materiál na bázi uhlíku vykázal normální chování, které se velmi blížilo očekávaným parametrům. Ovšem po 40 sekundách od zahájení testu se objevila jiná anomálie. Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu. Tento aspekt podle firmy Avio vyžaduje dodatečnou analýzu a zkoušky, které společně provedou zástupci firmy Avio a agentury ESA, aby bylo možné zajistit optimální provozní podmínky.

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Zdroj: https://universemagazine.com/

Je důležité poznamenat, že raketa Vega není ovlivněna aktuálními komplikacemi motoru Zefiro-40, který využívá pouze modernější varianta Vega-C. Nejbližší start rakety Vega je v současné době stále plánován na září tohoto roku. U Vegy-C je situace složitější.

Její plánovaný návrat do služby nyní prochází procesem vyhodnocení, ve kterém bude hrát významnou roli výše zmíněná analýza zkušebního statického zážehu. Firma Avio je připravena využívat služeb rakety Vega, dokud nebude Vega-C připravena k návratu do služby. Firma zároveň v tiskové zprávě avizovala, že další detaily oznámí, jakmile bude připravena podrobná analýza.

Přeloženo z:
https://www.avio.com/

Zdroje obrázků:
https://www.astrospace.it/wp-content/uploads/2022/11/vega_c_parallax.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/12/20221220z40stacking.jpg
https://universemagazine.com/…build_vega-c_pillars-1536×1110.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Kdo ví, ale možné to je.

pmendl
pmendl
1 rok před

Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  pmendl

No vidíte a ona je to realita – https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Launch_vehicles/Vega-C.
VAMPIRE bude jedním z mnoha různých adaptérů, které může Vega-C nést. Konkrétně VAMPIRE se použije, pokud bude vynášena jediná vleká družice. 🙂

Karel Zvoník
Editor
1 rok před

„Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Karel Zvoník

Kdo ví, ale možné to je.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.