sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Oprava stupně Centaur V odkládá premiéru rakety Vulcan

Horní stupeň Centaur V při převozu na loď Rocket Ship. Obrázek: ULA

Společnost United Launch Alliance rozhodla, jaký bude další postup v rámci příprav na první start rakety Vulcan. Začněme pozitivně – týmy, které prováděly zhodnocení dat nasbíraných během statického zážehu FRF (Flight ReadinessFiring), došly k závěru, že byly úspěšně naplněny všechny úkoly testu. Firma souběžně s touto zprávou oznámila, že určila prvotní příčinu, která vedla 29. března k anomálii strukturálního testovacího exempláře horního stupně Centaur V na zkušebním stanovišti Marshallova střediska. Z palivového systému stupně tehdy unikl vodík, který se na stanovišti nahromadil a poté explodoval, což poškodilo především stupeň samotný. Kromě určení příčiny anomálie firma také určila nápravná opatření, která mají zabránit opakování celé situace.

Povedený záběr na spodní část horního stupně Centaur-V s dvojicí motorů RL-10. Foto: ULA
Povedený záběr na spodní část horního stupně Centaur-V s dvojicí motorů RL-10. Foto: ULA

Zástupci ULA došli k rozhodnutí, že tenkostěnné, tlakem stabilizované nádrže vyžadují před letem drobné výztuhy v oblasti vrcholu přední kupole. Firma proto rozhodla, že dojde k rozpojení aktuálně sestavené první rakety Vulcan a její horní stupeň Centaur V bude odeslán do střediska ULA v alabamském Decaturu, kde projde potřebnými úpravami. První stupeň rakety je v pořádku a připraven k provedení první mise. Bude proto dočasně v horizontální poloze uložen v budově Horizontal Integration Facility na floridském kosmodromu, kde bude čekat na další vývoj celé situace.

ULA ve své zprávě připomněla, že má v Decaturu několik rozpracovaných horních stupňů Centaur V. Jeden z nich bude vybrán jako testovací exemplář, který dokončí kvalifikační zkoušky. O kolik se tímto krokem zpozdí premiéra rakety Vulcan, zatím není jisté. Firma pouze uvedla, že prezident a výkonný ředitel ULA, Tory Bruno, by měl během pár týdnů poskytnout novinářům aktuální informace v rámci telekonference.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/52625047238_54eeed3c36_o_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52673314448_b3530f3dd1_b.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ldx
ldx
1 rok před

Docela průšvih. Vzhledem k tomu, že jak Delta Heavy, tak Atlas končí. Náklady těchto nosičů měl převzít právě Vulcan.

Takže bude muset určitě zaskočit SpX a/nebo vše přehodnotit a například postavit nějaké další Atlasy nad plán, i s ruskými motory (pokud vím, tak jich ve skladech je zatím dost, i když bez rusského servisu resp.certifikace)…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  ldx

Atlasy tu s námi budou ještě pár lety, takže tam nás bota až tolik netlačí. věřím, že minimálně některé náklady by se daly přeplánovat z Vulcanu na Atlasů. Jasně, nebylo by to jednoduché, ale šlo by to. Všechny motory RD-180 už jsou v USA, to problém není a jejich počet tedy limituje počet zbývajících Atlasů. Jelikož však budou Atlasy létat ještě několik let, dal by se přeplánováním vyřešit aktuální problém.

ov42
ov42
1 rok před
Odpověď  ldx

Zasekává se ti klávesnice.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  ov42

Myslím, že tento komentář naši diskusi nijak neobohatil. Prosím, zkuste příště napsat buďto něco k tématu, nebo podobný komentář o ničem v zájmu zachování přínosné diskuse na našem webu raději vynechejte. Děkuji.

ov42
ov42
1 rok před

A ty xnofobní výrazy od Idx jako tuhe diskuzi obohacují?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  ov42

Na daných výrazech jeho komentář nestojí. Jeho komentář má nějakou základní myšlenku, kterou sděluje. Ve vašem případě šlo jen o plácnutí, které diskusi nijak neposouvá. Znovu opakuji, že uživatelé tu nejsou od toho, aby řešili přešlapy ostatních diskutujících, kárali je a vychovávali. To si s dovolením ohlídáme sami. Děkuji.

ldx
ldx
1 rok před

Docela průšvih. Vzhledem k tomu, že jak Delta Heavy, tak Atlas končí. Náklady těchto nosičů měl převzít právě Vulcan.

Takže bude muset určitě zaskočit SpX a/nebo vše přehodnotit a například postavit nějaké další Atlasy nad plán, i s ruskými motory (pokud vím, tak jich ve skladech je zatím dost, i když bez rusského servisu resp.certifikace)…

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  ldx

Atlasy tu s námi budou ještě pár lety, takže tam nás bota až tolik netlačí. věřím, že minimálně některé náklady by se daly přeplánovat z Vulcanu na Atlasů. Jasně, nebylo by to jednoduché, ale šlo by to. Všechny motory RD-180 už jsou v USA, to problém není a jejich počet tedy limituje počet zbývajících Atlasů. Jelikož však budou Atlasy létat ještě několik let, dal by se přeplánováním vyřešit aktuální problém.

ov42
ov42
1 rok před
Odpověď  ldx

Zasekává se ti klávesnice.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  ov42

Myslím, že tento komentář naši diskusi nijak neobohatil. Prosím, zkuste příště napsat buďto něco k tématu, nebo podobný komentář o ničem v zájmu zachování přínosné diskuse na našem webu raději vynechejte. Děkuji.

ov42
ov42
1 rok před

A ty xnofobní výrazy od Idx jako tuhe diskuzi obohacují?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  ov42

Na daných výrazech jeho komentář nestojí. Jeho komentář má nějakou základní myšlenku, kterou sděluje. Ve vašem případě šlo jen o plácnutí, které diskusi nijak neposouvá. Znovu opakuji, že uživatelé tu nejsou od toho, aby řešili přešlapy ostatních diskutujících, kárali je a vychovávali. To si s dovolením ohlídáme sami. Děkuji.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.