Odklady japonských vědeckých misí

Vypuštění japonské rentgenové kosmické observatoře XRISM (X-ray Imaging and Spectroscopy Mission, na náhledovém obrázku) i bezpilotního lunárního landeru SLIM (Small Lander for Investigating Moon) mělo proběhnout letos na jaře pomocí nosné rakety H-2A startující z kosmodromu Tanegašima. Japonská kosmická agentura JAXA však 31. března oznámila, že se jejich společný start posune nejdříve na srpen. Harmonogram startu japonské mise, která má za úkol studovat měsíce Marsu a dopravit vzorky z něj na Zemi, je nyní ve značné nejistotě, jelikož inženýři vyšetřují selhání prvního exempláře japonské nosné rakety H3, ke kterému došlo minulý měsíc.

Start prvního exempláře rakety H3.

Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Inženýři již provedli podrobné zhodnocení dopadů selhání rakety H3 na rakety H-2A. Již zmíněná H3 se má stát novým japonským vlajkovým nosičem, který jednou nahradí spolehlivé rakety H-2A. Ty mají za sebou 46 startů včetně série 40 úspěchů v řadě. Premiérová raketa H3 selhala kvůli závadě na druhém stupni, který nedokázal zažehnout svůj kyslíkovodíkový raketový motor. Z tohoto důvodu se horní stupeň i s nákladem (japonskou snímkovací družicí ALOS-3) nedostal na oběžnou dráhu a spadl zpět do zemské atmosféry. V této souvislosti je důležité zdůraznit, že rakety H2A používají podobný horní stupeň jako nové H3.

Teleskop XRISM má být náhradou za japonský rentgenový teleskop Hitomi, který selhal zhruba měsíc po svém startu v únoru 2016. Na aktuální misi XRISM s japonskou agenturou JAXA spolupracuje také americká NASA a evropská ESA. Mise XRISM má „provádět rentgenovou spektroskopii s vysokým rozlišením a očekává se, že otevře nové obzory do astronomie,“ uvedl Masaki Fujimoto, zástupce generálního ředitele Institutu pro kosmický a astronautický výzkum Japonské kosmické agentury a dodal: „Jedná se o misi s širokou japonsko-americkou spoluprací, na které se podílí také Evropané.

SLIM je prvním krokem v programu JAXA pro přistání na Měsíci,“ uvedl Fujimoto při prezentaci týdne kosmických věd pořádaného Národními akademiemi a dodal: „Má provést prostorově přesně definované přistání s odchylkou okolo sto metrů. Jakmile si osvojíme tyto technologie, vypustíme série přistávacích misí, které budou představovat náš příspěvek k programu Artemis.“ Asi to není potřeba připomínat, ale pro úplnost dodejme, že program Artemis pod vedením NASA cílí na návrat lidí na Měsíc a má sloužit i jako odrazový můstek pro budoucí pilotovanou výpravu k Marsu.

Lunární lander SLIM.

Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Je mi líto, že nemohu být v tomto tématu pozitivní,“ uvedl Fujimoto a dodal: „Je opravdu hodně špatné, že tyto krásné mise s podílem Evropy a USA jsou připravené k letu, ale budou velmi pravděpodobně odloženy kvůli tomu, co se děje a podrobnosti opravdu neznám. Mým záměrem je zachovat transparentnost vůči našim partnerům. Využijeme čas, který se nám díky tomuto dočasnému výpadku uvolnil, abychom byli plně připraveni, jakmile se dostaneme zpět do chodu.

Dobré zprávy Fujimoto nesdělil ani když mluvil o dalším japonském kosmickém projektu, misi Martian Moons Exploration, které také hrozí zpoždění startu. Aktuálně se s jejím vypuštěním počítá v srpnu 2024 na raketě H3, tedy stejném typu nosiče, který v březnu při své premiéře selhal. Mise označovaná zkráceně jako MMX je nástupcem úspěšné japonské mise Hayabusa-2, která na Zemi v roce 2020 dopravila vzorky z planetky Ryugu. Sonda MMX má přistát na Phobosu, větším ze dvou marsovských měsíců, pokusí se odebrat povrchový materiál a v roce 2029 tyto vzorky dopraví na Zemi.

Vizualizace sondy Mars Moons eXploration (MMX)

Říkali jsme si, že díky ohromnému úspěchu mise Hayabusa 2 jsme byli na opravdu dobré cestě a co se pak stalo? Raketa H3 havarovala,“ uvedl Fujimoto a pokračoval: „Raketa H3 má zbrusu nový první stupeň, který fungoval docela dobře. Ale bohužel se druhý stupeň nezažehl, což vedlo k selhání celé mise. Mise MMX byla plánována na start v roce 2024 právě na této nové raketě. A abych byl upřímný, opravdu netuším, co se bude s tímto časovým plánem dít dál. Zatím nevíme nic.“ Jeho slova doplnil Tomohiro Usui, japonský planetolog, který sdělil, že v Japonsku stále pokračují přípravné a zkušební práce na misi MMX, aby si mise zachovala možnost startu příští rok v srpnu, zatímco jejich kolegové inženýři pokračují ve vyšetřování selhání startu premiérové rakety H3.