sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Průběh havárie první rakety RS1

Premiérový start malé rakety RS1 od firmy ABL se odkládal několik měsíců. Bylo vidět, že firma nechce nic podcenit a snaží se vyladit všechny nedostatky, které se během předstartovních příprav objevily – viz náš článek z konce listopadu. Po mnoha odkladech se nakonec malá raketa RS1 dočkala svého prvního startu, když 11. ledna v 0:27 SEČ odstartovala z kosmodromu na aljašském ostrově Kodiak. Let však krátce po startu skončil havárií a zakrátko se objevily informace, že nosič dopadl na rampu, kterou významně poškodil. Start nebyl vysílán živě a firma zveřejnila pouze krátký záznam startu, na kterém nehoda vidět nebyla. Nebylo tedy možné získat podrobnější informace. Zhruba týden po startu zveřejnila firma ABL na svém Twitteru podrobný popis předstartovních příprav, startu, krátkého letu, následné anomálie i důsledků, které s sebou přinesla. V tomto článku Vám tuto zprávu přinášíme přeloženou do češtiny bez jakýchkoliv dalších zásahů z naší strany. Snímky poškozeného pozemního vybavení sice stále nejsou k dispozici, ale tento přehled přináší dobrou představu o tom, k čemu vlastně došlo.

LET 1 – L+7 AKTUALIZACE

PŘEDSTARTOVNÍ ČINNOSTI

Činnost začala okolo 5. hodiny ráno místního času sledováním předpovědi počasí, která slibovala 30% pravděpodobnost nevhodných meteorologických podmínek – nízká vrstva oblačnosti s sebou nesla riziko blesků. Lehce jsme odložili čas startu T0, abychom zkusili najít mezeru s lepším počasím. Během tankování pohonných látek se k východnímu okraji naší vyhrazené námořní oblasti přiblížila nákladní loď plující z Vancouveru do Singapuru, čímž hrozilo porušení pravidla uzavřené oblasti. Uspíšili jsme náš T0, zrychlili plnění pohonnými látkami a úspěšně jsme splnili revizní startovní kritéria, těsně předtím, než došlo k porušení uzavřené oblasti. Vstoupili jsme do bezchybné závěrečné fáze odpočtu a zažehli jsme motory.

Raketa RS1 krátce po svém prvním startu.
Raketa RS1 krátce po svém prvním startu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

START + LET

Všech devět motorů E2 optimalizovaných pro provoz u hladiny moře se zažehlo a úspěšně naběhlo na plný tah. Po ověření startovních podmínek raketa RS1 vydala pokyn k uvolnění zádržného mechanismu na startovním stole. Ke startu došlo ve 23:27:30 UTC. Rychlospojková deska se oddělila a nosič nominálně zrychloval a vzdaloval se od rampy. Řízení tlaku v nádržích i využívání pohonných látek byly úspěšně prověřeny za letových podmínek. Systém řízení vektoru tahu byl nominální s téměř nulovou chybovou odchylkou zatáčení a naklánění. Dvoustupňové otáčení bylo řídícím systémem okamžitě eliminováno. RS1 letěla v těchto normálních podmínkách 10,87 sekund, dosáhla maximálního zrychlení 1,23 G a vystoupala do výšky 231 metrů.

ANOMÁLIE + DOPAD

V čase T+ 10,87 s potkala první stupeň kompletní ztráta energie. Všechny ventily na stupni ztratily napájení. To způsobilo čisté a současné vypnutí všech devíti motorů. Druhý stupeň rakety pokračoval v nominální činnosti a nadále posílal na zemi telemetrická data nosiče. Raketa RS1 stoupala další 2,63 s, v nejvyšším bodě se na okamžik zastavila a poté začala zrychlovat směrem dolů – ke startovní rampě. Nosič se při pádu nijak neotáčel – vertikálně padal dolů 8,81 s, než dopadl na povrch cca 18 metrů východně od startovní rampy. Na palubě rakety bylo stále přibližně 95 % celkového objemu nádrží, což vyvolalo výraznou explozi a tlakovou vlnu, což poškodilo blízké vybavení a zázemí. Mezi majetek firmy ABL poškozený při této události patří zásobníky na palivo a vodu, komunikační vybavení rampy, zásobník na kapaliny a startovní podpůrná konstrukce. Následně se požár rozšířil na plátěný hangár, který zničil – stejně jako mnoho integračního nářadí, které v něm bylo uloženo. Úlomky rakety byly rozptýleny v okruhu cca 400 metrů a neopustily vytýčenou oblast. V souladu s bezpečnostními protokoly byla celá oblast v době nehody bez lidí a nikomu tak nehrozilo nebezpečí.

REAKCE + VYŠETŘOVÁNÍ

Raketa RS1 před svým prvním startem.
Raketa RS1 před svým prvním startem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Po potvrzení, že rampa je v bezpečném stavu, vydali se k ní zástupci ABL i provozovatele kosmodromu, aby zahájili vyšetřování nehody pod dohledem úřadu FAA. Všechny nalezené úlomky rakety byly katalogizovány a uloženy do skladu. Vytvořili jsme tým pro vyšetření anomálie, který má za úkol nalézt primární příčinu ztráty energie na prvním stupni. Nyní, sedmý den po nehodě, jsme již identifikovali několik věcí, které si zaslouží pozornost. Zejména jsme pozorovali nestandardní tlakové špičky a také vzestup teploty v dutině v zadní části prvního stupně, které se objevily krátce po startu. Kromě toho máme vizuální potvrzení ohně či kouře v blízkosti rychlospojky a motorové sekce po startu. Krátce před ztrátou energie začalo postupně vypadávat větší množství senzorů. To by naznačovalo, že se do avionického systému rozšířil nežádoucí oheň, který způsobil selhání napříč systémy. Pokud by se nepodařilo určit zdroj požáru, vyšetřování určí alespoň všechny nežádoucí podmínky, které mohly požár způsobit, přispět k němu, nebo jej nedokázaly zmírnit, ale určí se také možnosti zvýšení odolnosti. Všechny nežádoucí podmínky budou zhodnoceny pro jejich omezení na druhém, třetím i dalších letech.

LET 2

Firma ABL ukázala výrobu hardwaru pro druhý a třetí let rakety RS1
Firma ABL ukázala výrobu hardwaru pro druhý a třetí let rakety RS1
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Všechny motory pro RS1 SN02 dokončily v roce 2022 přejímací testy a oba stupně byly plně sestaveny – jsou již připraveny ke zkouškám na úrovni celých stupňů. Pozemní vybavení pro SN02 je z většiny hotové a probíhá jeho uvádění do provozu. Zatímco vyšetřování pokračuje, rampa bude opravena, načež bude možné provést instalaci pozemního vybavení i rakety RS1 před dalším pokusem o start. V závislosti na výsledcích vyšetřování naší anomálie budeme připraveni sdílet více o očekávané časové ose těchto aktivit.

Ještě chceme říct, že jsme připraveni a motivováni přikročit k Letu 2 se stejným zaměřením, efektivitou a rychlostí, které definovaly dosavadní vývoj programu RS1.

Přeloženo z:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FmKpVAFaMAAo5Jg?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FmxL-_HagAMNY7O?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FmIzkFSaUAArXWA?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FmxNJnzaMAQiTsk?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
v600
v600
1 rok před

Ta fotka spodku rakety s motory je dobrá, několik postřehů kpr zasmání:
>vnitřek motorového prostoru je osvětlený „vánočním řetězem“
>vpravo na stole leží holý motor (jen komora s tryskou)
>a hned vedle je vidět další, bez trysky, víc ustrojený
>ze stropu vysí několik samonavíjecích hadic na stlačený vzduch (jakoby někdo chtěl raketu nafouknout jako balónek 🙂
>u zelených skříněk je čísi zadek
>na zemi u přejezu leží taška

v600
v600
1 rok před

Ta fotka spodku rakety s motory je dobrá, několik postřehů kpr zasmání:
>vnitřek motorového prostoru je osvětlený „vánočním řetězem“
>vpravo na stole leží holý motor (jen komora s tryskou)
>a hned vedle je vidět další, bez trysky, víc ustrojený
>ze stropu vysí několik samonavíjecích hadic na stlačený vzduch (jakoby někdo chtěl raketu nafouknout jako balónek 🙂
>u zelených skříněk je čísi zadek
>na zemi u přejezu leží taška

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.