sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: První Falcon Heavy roku 2023

Je začátek roku 2023 a my už tu máme první start Falconu Heavy. Zajímavostí je, že Falcon Heavy má za sebou celkem čtyři starty (tento je pátý) a je to zároveň již třetí mise pro Americké ministerstvo obrany. Primárním nákladem bude družice CBAS-2, vyrobená firmou Boeing, která míří na geosynchronní oběžnou dráhu a bude sloužit pro vojenskou komunikaci. Předchůdce této družice CBAS-1, byl vypuštěn na Atlasu V 551 v roce 2018 v rámci mise AFSPC 11. Hmotnost družice se pohybuje mezi 2-3 tunami. Co se týče rakety, tak oba boční stupně již jednou letěly a to 1. listopadu 2022, na misi USSF-44, kdy oba přistály na pevnině. Centrální stupeň bude stejně jako u minulé mise zahozen ale oba boční stupně by měly opět přistát na pevninských plochách LZ-1 a 2. Stejně jako při misi USSF-44, kdy byl náklad též dopravován přímo na geosynchronní dráhu, bude druhý stupeň vybaven speciální šedou vnější dodatečnou izolací nádrže, aby se zabránilo zamrzání, anebo naopak odpařování pohonných látek.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 14. ledna v 23:55 SEČ
  • Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
  • Raketa: Falcon Heavy (boční stupně B1065 a B1064, centrální stupeň B1070)
  • Primární náklad: Družice CBAS-2
  • Hmotnost nákladu: Hmotnost CBAS-2 se pohybuje mezi 2-3 tunami
  • Doručovací oběžná dráha: Geosynchronní oběžná dráha
  • Boční stupně: Boční stupně se pokusí o přistání na vybetonovaných pevninských plochách LZ-1 a LZ-2.
  • Centrální stupeň: Bude zahozen

Náš přenos spustíme zhruba 25 minut před startem, tedy okolo 23:30 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 14. ledna 20:03
SpaceX oznámila odklad startu o 24 hodin – tedy na noc z neděle na pondělí.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://everydayastronaut.com/
https://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Fl5mB0sagAEteQO?format=jpg&name=4096×4096

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
2 let před

Zdravim.
2-3 tony mi pripada trochu malo na Falcon Heavy, alebo je tam aj iny naklad?
2-3 tony by na geosync drahu mal dat aj Falcon 9.

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  zvejkal

Pozor, tady nejde o klasickou dráhu přechodovou ke geostacionární, kam náklady doručuje F9. Tady se letí na dráhu téměř geostacionární. To znamená, že druhý stupeň zajistí i manévr v apogeu.

zvejkal
zvejkal
2 let před
Odpověď  upgrade

Tak zase …. verim odbornikom 🙂 Len som trosku spekuloval.

tosomja
tosomja
2 let před

Mohol by mi povedatat pan komentator tohto super-duper prenosu akym lepidlom bola raketa prilepena… ??? Bol som hlboko sokovany a prekvapeny ked si zahlasil, ze raketa sa odlepila… no toto … toto toto je super GLUE…

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  tosomja

Jde o běžný výraz, který se používá i u letadel – ta se při startu také odlepí od země a ani tehdy není žádné lepidlo potřeba. Spíše mne udivuje váš uvedený komentář, že jste se s tímto výrazem ještě nesetkal.

tosomja
tosomja
2 let před
Odpověď  upgrade

Dušan… Mna udivuje, ze nechapes trohu srandy …“humoru“. Ja mam 60 rokov. Neviem kolko mas ty… ani ma to nezaujima. Ale mam pilotny preukaz od 15 rokov… na rozdiel od teba. Takze za 45 rokov lietania uz tragicky zahynulo niekolko mojich kamosov… A humor je to, co nas drzi medzi nebom a zemou…

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  tosomja

Je mi zatím ještě 35 let. Víte, za ty roky, co tvořím na internetu jsem se setkal s mnoha různými lidmi. Poznal jsem, že co jeden myslí jako vtip, může jiný brát vážně. A protože zprávám na internetu chybí nonverbální projevy, ze kterých by se to dalo vyčíst (částečným řešením jsou smajlíky, ale ty jste nepoužil), reaguju na všechny zprávy automaticky, jako kdyby byly myšleny vážně, přičemž pokud je tomu jinak, tak se to vysvětlí – jako v tomto případě.
P.S. To, že (narozdíl od Vás) nemám pilotní průkaz, je v této záležitosti zcela irelevantní, ale s významem humoru souhlasím. Jen musí být na první pohled vidět, že má o humor jít. Věřte, že jsou na internetu lidé, kteří by tento vtip byli schopni napsat smrtelně vážně.

zvejkal
zvejkal
2 let před

Zdravim.
2-3 tony mi pripada trochu malo na Falcon Heavy, alebo je tam aj iny naklad?
2-3 tony by na geosync drahu mal dat aj Falcon 9.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  zvejkal

Pozor, tady nejde o klasickou dráhu přechodovou ke geostacionární, kam náklady doručuje F9. Tady se letí na dráhu téměř geostacionární. To znamená, že druhý stupeň zajistí i manévr v apogeu.

zvejkal
zvejkal
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak zase …. verim odbornikom 🙂 Len som trosku spekuloval.

tosomja
tosomja
2 let před

Mohol by mi povedatat pan komentator tohto super-duper prenosu akym lepidlom bola raketa prilepena… ??? Bol som hlboko sokovany a prekvapeny ked si zahlasil, ze raketa sa odlepila… no toto … toto toto je super GLUE…

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  tosomja

Jde o běžný výraz, který se používá i u letadel – ta se při startu také odlepí od země a ani tehdy není žádné lepidlo potřeba. Spíše mne udivuje váš uvedený komentář, že jste se s tímto výrazem ještě nesetkal.

tosomja
tosomja
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dušan… Mna udivuje, ze nechapes trohu srandy …“humoru“. Ja mam 60 rokov. Neviem kolko mas ty… ani ma to nezaujima. Ale mam pilotny preukaz od 15 rokov… na rozdiel od teba. Takze za 45 rokov lietania uz tragicky zahynulo niekolko mojich kamosov… A humor je to, co nas drzi medzi nebom a zemou…

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  tosomja

Je mi zatím ještě 35 let. Víte, za ty roky, co tvořím na internetu jsem se setkal s mnoha různými lidmi. Poznal jsem, že co jeden myslí jako vtip, může jiný brát vážně. A protože zprávám na internetu chybí nonverbální projevy, ze kterých by se to dalo vyčíst (částečným řešením jsou smajlíky, ale ty jste nepoužil), reaguju na všechny zprávy automaticky, jako kdyby byly myšleny vážně, přičemž pokud je tomu jinak, tak se to vysvětlí – jako v tomto případě.
P.S. To, že (narozdíl od Vás) nemám pilotní průkaz, je v této záležitosti zcela irelevantní, ale s významem humoru souhlasím. Jen musí být na první pohled vidět, že má o humor jít. Věřte, že jsou na internetu lidé, kteří by tento vtip byli schopni napsat smrtelně vážně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.