Sledujete pozici CubeSatu studujícího mikroorganismy

Americký CubeSat BioSentinel (viz náš podrobnější článek o této misi) má za úkol dopravit živé organismy dál od Země, než kam se zatím vypravily – více než 1,5 milionu kilometrů od naší planety. Na palubě CubeSatu o velikosti krabice od bot (ve složeném stavu cca 10 × 20 × 30 cm) najdeme kvasinky – stejné mikroorganismy, kterým vděčíme nejen za kynutí chleba, ale i za proces výroby piva. CubeSat BioSentinel se 5. prosince pohyboval ve vzdálenosti zhruba 1 055 000 kilometrů od Země, když experti z Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley poslali malé družici pokyn k zahájení prvotního výzkumu dlouhodobých účinků kosmického prostředí v meziplanetárním prostoru na živé organismy. Vědci nyní mohou sledovat, jak mikroorganismy reagují na kosmické záření.

BioSentinel během příprav

V rámci programu Artemis se mají lidé vrátit na Měsíc a zároveň se připravit na mnohem delší (jak časově tak vzdáleností) mise k Marsu. Jelikož kvasinky mají podobné biologické mechanismy jako lidské buňky (včetně poškození DNA a následných oprav), může nám studium kvasinek v kosmickém prostředí pomoci lépe porozumět rizikům kosmického záření pro člověka a další organismy. Vědecké výsledky CubeSatu BioSentinel mají zaplnit kriticky důležitou mezeru ve znalostech zdravotních rizik v kosmickém prostředí způsobených kosmickým zářením.

BioSentinel (vypuštěný na raketě SLS při misi Artemis I) nyní obíhá kolem Slunce a nachází se za ochranným magnetickým polem Země. CubeSat by měl po dobu následujících pěti až šesti měsíců provádět několik sérií experimentů. NASA nyní vyzývá zájemce z řad veřejnosti, aby sledovali cestu tohoto CuebSatu vesmírem s využitím digitálního modelu Sluneční soustavy, který je dostupný ve webové vizualizační aplikaci Eyes on the Solar System. Jedná se o simulaci Sluneční soustavy v reálném čase. Pozice planet, měsíců i kosmických sond (včetně BioSentinelu) odpovídá aktuálnímu stavu. Podle chuti si můžete měnit režimy osvětlení CubeSatu, ale také můžete manipulovat v časem. Pomocí ovládacích prvků ve spodní části obrazovky můžete simulovaný pohled posouvat buďto zpět do minulosti a nebo se naopak podívat budoucí dráhu CubeSatu.

Jeden komentář ke článku “Sledujete pozici CubeSatu studujícího mikroorganismy”

Snad nebude problém v dlouhém čekání na start, přece jen na době pasivního uložení vzorků určitě záleží, jinak by BioSentinel nebyl vkládán do adaptéru OSA jako poslední v nejzazší možnou dobu.