#9 Aktuality o Starship: Nejsilnější statický zážeh v historii SpaceX

Stejně jako každý měsíc, pro Vás máme tradičně připravený další díl seriálu Aktuality o Starship. Minulý díl zrekapituloval dění za říjen a bavili jsme se o testování Superheavy B7, Raptorů na základně McGregor, anebo prvním spojení Superheavy B7 a Starship S24. Listopad byl také opravdu nabitý a měli jsme možnost sledovat kryogenní testování celé sestavy, statický zážeh Superheavy B7, testování vakuových Raptorů na základně McGregor v Texasu, anebo jsme také mohli vidět družice Starlink druhé generace v budově pro integraci nákladu. Dále také máme nové informace k systému HLS, neboli landeru v podobě upravené Starship, který poslouží k přistání na Měsíci. Není tedy na co čekat a můžeme začít.

Plánovaná dráha Super Heavy při prvním orbitálním letu počítá s návratem k pobřeží Texasu.

Plánovaná dráha Super Heavy při prvním orbitálním letu počítá s návratem k pobřeží Texasu.
Zdroj: https://apps.fcc.gov/

A tentokrát nezačneme klasicky u Superheavy B7, ale právě u nových informací. Pojem nové informace je sice trochu diskutabilní, jelikož řadu z nich jsme mohli tušit již poměrně dlouhou dobu. Netýkají se ale jen HLS, ale i prvního orbitálního letu Superheavy Starship a začneme právě tím. Před nějakou dobou se začali objevovat spekulace, jestli se Superheavy B7 pokusí o záchyt systémem Mechazilla hned při prvním startu. V oficiálním prohlášení se nyní uvádí, že se záchrana Superheavy B7 neočekává. Jestli ale zůstane zachován původní plán, tedy ten, při kterém Superheavy provede simulované přistání nad hladinu oceánu pár desítek kilometrů od místa startu, se v prohlášení nezmiňuje.

Přistání Starship do vody u havajského ostrova Kauai.

Přistání Starship do vody u havajského ostrova Kauai.
Zdroj: https://apps.fcc.gov/

Co se týče Starship, tak již neplatí verze, kdy se počítalo s vypuštěním družic Starlink, protože SpaceX nahradila otevírací nákladové dveře napevno přivařeným krytem. V plánu je tedy původní varianta, kdy Starship nedokonči ani jeden oblet Země, jelikož perigeum bude v nedostatečné výšce, tření o horní vrstvy atmosféry kosmickou loď zbrzdí a Starship vstoupí do atmosféry. V případě, že průchod atmosférou Starship S24 přežije, pokusí se o simulované přistání nad hladinou oceánu poblíž Havaje. Dále také je potvrzeno, že Superheavy B7 provede statický zážeh všech 33 motorů bez usazené Starship. Po tomto úspěšném statickém zážehu bude následovat spojení a provedení WDR testu.

Umělecká představa přečerpávání pohonných látek mezi loděmi Starship.

Umělecká představa přečerpávání pohonných látek mezi loděmi Starship.
Zdroj: https://www.reddit.com/

Teď k informacím o HLS. Přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze z jedné lodi do druhé bude otestováno pravděpodobně v řádu jednotek startů po prvním orbitálním letu. Až po tankování na oběžné dráze se společnost začne soustředit na testování návratu. Dále jsme se také dozvěděli, že při misi Artemis III přestoupí dvoučlenná posádka do Starship landeru a bude je čekat dvanáctihodinová cesta na povrch Měsíce, kde stráví šest dní. Po těchto šesti dnech Starship Lander odstartuje a bude je čekat opět dvanáctihodinová cesta k Orionu. Dále víme, že byla dokončena demoverze Softwaru, přistávacího senzoru a revize architektury softwaru. SpaceX také demonstrovala výrobu jednoho Raptoru denně.

Lunární Starship vyhrála kontrakt HLS

Lunární Starship vyhrála kontrakt HLS
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

A nyní již k samotnému dění v Boca Chica. 25. října byl proveden kryogenní test celé sestavy na orbitální rampě, přičemž bylo jasně díky námraze vidět, že byly plněny nádrže jak Superheavy tak i Starship. Hned další den, tedy 26. října, byl proveden úplně stejný test. Tentokrát ale byly nádrže naplněny více než den předtím. Ten samý test se opakoval ještě 31. října, 3. listopadu a 7. listopadu. O den později tedy 8. listopadu přišlo na řadu rozdělení Superheavy a Starship neboli destack. Po rozdělení zamířila Starship S24 na suborbitální rampu B a týmy začali připravovat rampu i Superheavy na statický zážeh. Před ním byl ale ještě 10. listopadu proveden Spin Prime test a před ním byla také otestována roštová kormidla.

Fotografie čtrnáctimotorového statického zážehu Superheavy B7.

Fotografie čtrnáctimotorového statického zážehu Superheavy B7.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

14. listopadu konečně přišel statický zážeh (tentokrát čtrnácti motorů) i když se mělo původně zažehnout 16 motorů, ale dva z nich nenaběhly správně. Tento zážeh byl ale také tak silný, že beton pod startovní rampou byl poškozen a SpaceX tak musela celou vrstvu vybourat. Nyní je v plánu nasazení nového druhu betonu Fondag RS, který by měl být teoreticky vhodnější pro potřeby SpaceX. Musk se také rozpovídal o dalších testech, přičemž podle něj by ten další měl být se stejným počtem motorů (tedy 16), ale tentokrát by měl být dvacetivteřinový, aby se vyzkoušelo autogenní tlakování kyslíkové nádrže. Tento test ale bude moci přijít na řadu až poté, co bude dokončena oprava betonu pod rampou.

Lešení kolem Starship S24, která je na suborbitální rampě B.

Lešení kolem Starship S24, která je na suborbitální rampě B.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Poté co byla Starship S24 přesunuta na suborbitální rampu B, neabsolvovala žádné testy. To ale neznamená, že se kolem ní nic neděje. V posledních dnech vyrůstá kolem kosmické lodi lešení. Důvod proč tam bylo postaveno, a navíc až na pár výjimek v poměrně velké vzdálenost od samotné lodi, nevíme. Byly ale sundány destičky tepelného štítu, a to přesně v místě, kde jsou k sobě přivařeny jednotlivé prstence, ze kterých se Starship skládá. Sice to není oficiální informace, ale podle spekulací byly destičky tepelného štítu odstraněny proto, aby se mohla instalovat výztuha pláště, kvůli možným špatným výsledkům z testů, při kterém byl použit can crusher. Ale jak říkám, zatím je to jen spekulace, nikoliv potvrzená informace. Starship S25 je nyní v High Bay a čeká jí instalace vakuových Raptorů.

Družice Starlink druhé generace v budově pro integraci nákladu.

Družice Starlink druhé generace v budově pro integraci nákladu.
Zdroj: NASASpaceflight

Práce na dodělávání rampy v Texasu neutichá a každý den tak můžeme vidět, že něco přibylo. Například na startovním stole byly na nohy dodělány kryty, které chrání všechny systémy, které jsou po nich vedeny na startovní stůl. To samé probíhá i na integrační věži. Na tu jsou také instalovány panelové kryty, které budou chránit palivové potrubí, elektroniku, hydraulické systémy atd. A jak již bylo zmíněno, probíhá také oprava betonu pod startovním stolem. Dále také byly v budově pro integraci nákladu spatřeny družice Starlink druhé generace.

Motor Raptor pro práci ve vakuu

Motor Raptor pro práci ve vakuu
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Na základně McGregor SpaceX začala poměrně intenzivně testovat vakuové varianty Raptoru a zajímavé je, že byl proveden test o celkové délce 300 sekund, což je zhruba doba, která je potřebná k dosažení oběžné dráhy po odpojení Starship od Superheavy. Dále také SpaceX provádí testy opětovného zážehu, při kterých se motor zapálí, pracuje pár desítek sekund, vypne se a následně se znovu zapálí. V angličtině Relight. Celkem bylo za uplynulý měsíc provedeno 79 statických zážehů Raptorů.

Na Floridě probíhá práce na stavbě výrobního areálu u silnice Roberts Road opravdu rychlým tempem. Starfactory (ve videu budova vepředu, za ní se nachází Hangar X sloužící k údržbě a skladování Falconů) za měsíc povyrostla téměř o polovinu a nyní jí k dokončení chybí málo. Dále na videu můžeme vidět další čtyři segmenty integrační věže. Ty nejsou pro rozšíření té současné, ale pro stavbu úplně nové. Kde by měla vzniknout zatím není jasné, ale jedna z možností je komplex, kde aktuálně SpaceX využívá dvě přistávací plochy LZ-1 a LZ-2. Co se týká výstavby floridské High Bay, tak se přepokládá, že její výstavba by mohla začít již brzy.

A dnešní díl zakončíme videem přímo od SpaceX. Název videa Life at Starbase (Život ve Starbase) myslím vypovídá za všechno a celé video je plné krásných kvalitních záběrů z testování, vývozů anebo z řídícího střediska.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://mobile.twitter.com/
https://mobile.twitter.com/
https://mobile.twitter.com/
https://mobile.twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FhTRe_VVIAAuyM8?format=jpg&name=4096×4096
https://apps.fcc.gov/els/GetAtt.html?id=273481&x=
https://apps.fcc.gov/els/GetAtt.html?id=273481&x=
https://preview.redd.it/…smart&auto=webp&s=e8f66e477702ad84beafda67b61f595e20e67dd5
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/04/starship_moon.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Fhi9vgsXgAUWSwW?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FiT0kG8VQAAzeRZ?format=jpg&name=4096×4096
https://youtu.be/lZ02CSXVNFg
https://pbs.twimg.com/media/EhHDuH7VoAAZtaw?format=jpg&name=4096×409

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “#9 Aktuality o Starship: Nejsilnější statický zážeh v historii SpaceX”

  1. Honza1616 napsal:

    Nemá se jednat o stavbě další věže někde v oblasti LC-49 nebo přímo v tomto místě??
    https://spacenews.com/ksc-to-study-potential-new-starship-launch-pad/

    Nicméně bude docela zajímavé sledovat transporty raket, ať už na LC-39a nebo lc-49 nebo někam k LZ-1/2,
    Florida je v této oblasti hodně frekventovaná,
    jedině že by snad na Roberts Rose stála opravdu jen ta „nízká“ hala, kde se bude chystat materiál na stavbu rakety, svařování prstenců, a to vše se bude kompletovat až v High Bay, který bude blízko věže.

  2. Borin napsal:

    SpaceX plánuje před misí Artemis 3, kdy bude HLS použita pro přistání na Měsíci s posádkou, ještě misi testovací, kdy HLS přistane bez posádky.

    Nějak mi zatím unikl termín startu, pokud je test vůbec plánovaný, SH+HLS k pouhemu dosažení dráhy volného návratu k Měsíci.

  3. Jiří Hošek Redakce napsal:

    Díky za článek. K textu mám ale několik poznámek, které bych nechtěl nechat bez povšimnutí.

    1) Podle oficiální zprávy FCC z května 2021 provede Booster B7 simulované přistání v Mexickém zálivu přibližně 20 mil od pobřeží. Z tohoto dokumentu byl do článku převzat obrázek s plánovanou dráhou. Pozdější spekulace o pokus o záchyt Mechazillou se ukázaly být pouhou spekulací. Osobně předpokládám, že stále platí dráha ze zprávy FCC, zatímco v článku je naznačena možnost, že tomu tak být nemusí.

    2) V článku je let Starship 24 označen jako orbitální. V třetím odstavci článku je přitom popsána dráha letu podle zprávy FCC z května 2021, která se nedá charakterizovat jinak než jako suborbitální let. Tato dráha platila po celou dobu, tedy i v době, kdy se počítalo se zkušebním vypuštěním družic Starlink. Potvrdil to Elon Musk v čase 22:10 – 24:05 videa v tomto článku:
    https://www.elonx.cz/prohlednete-si-starbase-v-prvni-casti-noveho-rozhovoru-s-elonem-muskem-o-starship-nyni-s-ceskymi-titulky/
    (byť se to v rozhovoru snaží bagatelizovat)

    3) Ve čtvrtém odstavci se píše o přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze z jedné lodi do druhé po prvním „orbitálním“ letu. V článku na webu ElonX z 11.7.2022 je přitom v souvislosti s dalším letem psáno „pouze“ o demonstraci schopnosti jedné Starship přečerpat pohonné látky mezi dvěma nádržemi na oběžné dráze.

    • Matěj Soukup Redakce napsal:

      Díky Jirko.

      K bodu 1) Ano jak jsem napsal, tak nyní je v plánu původní varianta, tedy to že se zachytávat nebude a provede se simulované přistání nad hladinu oceánu. Ale u SpaceX se plány mění tak rychle, že nakonec nebude muset platit ani tahle varianta.

      K bodu 2) Ano jedná se o suborbitální let. Nechci ale, aby si pod tím někdo představil skok do pár desítek kilometrů. Tady se opravdu jedná o oblet Země i když ne úplný. Ano je to suborbitální let, ale označení orbitální let se vžilo pro první start celé sestavy. Dále nechápu, jak mohli plánovat s vypuštěním družic na dráze s perigeem, které bylo v podstatě pořád v atmosféře, družice by úplně zbytečně vypotřebovaly vlastní palivo k tomu, aby se dostaly na správnou dráhu. A pochybuju, že by jim ten Pez mechanismus na vypouštění dodal tolik rychlosti, aby se tím dostaly na oběžnou dráhu.

      K bodu 3) Já nepíšu, že při druhém startu se bude zkoušet přečerpávat z jedné lodi do druhé. Píšu, že k tomu podle aktuálních plánů dojde v řádu jednotek startů. To může být při druhém, anebo také při osmém.

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        K bodu 1) Matěji, OK, děkuji za odpověď.

        K bodu 2) S tou definicí si rozumíme. Jestli jsem dobře pochopil Petra Melechina, tak on používá pro mě stravitelnější termín „orbitální test“. A vypouštění Starlinků prezentoval jako test vypouštěcího systému bez toho, že by se dostaly na stabilní oběžnou dráhu.

        K bodu 3) OK. Z naší diskuse čtenář pochopí, že je tam ještě scénář přečerpávání paliva mezi dvěma nádržemi jedné Starship.

      • Matěj Soukup Redakce napsal:

        Jo s pojmem orbitální test souhlasím a v současné situaci je daleko lepší, takže ho začnu používat. A to vypuštění Starlinků na nestabilní oběžnou dráhu je pro mě nová informace.

        Díky moc

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.