sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

OroraTech

Německý družicový operátor OroraTech 14. května oznámil, že si zajistil dalších 12 milionů eur v rámci rizikového financování série B na urychlení rozšíření své konstelace pro monitorování lesních požárů.

Americká administrativa

Američtí zákonodárci 14. května vyjádřili obavy kvůli údajným plánům administrativy prezidenta omezit financování komerčních nákupů družicových snímků. Podle kritiků by mohl tento krok podkopat americké zpravodajské schopnosti a být v rozporu s deklarovanými prioritami Bílého domu.

AST SpaceMobile

Společnost AST SpaceMobile plánuje od července vypouštět družice pro svou konstelaci širokopásmového připojení přímo do chytrých telefonů každý jeden až dva měsíce. Cílem je spustit beta verzi služeb pro AT&T a Verizon ve Spojených státech do konce roku.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

O krok blíže k evropskému kompozitnímu stupni

Evropská společnost ArianeSpace uzavřela s Evropskou kosmickou agenturou zakázku ve výši 50 milionů euro, která by měla zajistit pokračování vývoje ultralehkého demonstrátoru horního stupně PHOEBUS, který se má vyrábět z uhlíkových kompozitů. Tato práce má podle současných předpokladů umožnit vývoj nového horního stupně pro chystanou evropskou raketu Ariane 6, protože díky tomuto vývoji dojde k podstatnému „zrání“ technologií, které se týkají kompozitních materiálů odolných kryogenním teplotám. Hlavním motivem celého snažení je snaha o redukci hmotnosti horního stupně tím, že se pro struktury jako jsou třeba nádrže namísto tradičního kovu použijí uhlíková vlákna.

Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

PHOEBUS (Prototype for a Highly OptimizEd Black Upper Stage) je klíčovým programem na cestě, která by měla techniky dovést k další optimalizaci horního stupně, který nese jméno ICARUS (Innovative Carbon ARiane Upper Stage). Jelikož PHOEBUS využívá lehké uhlíkové kompozity místo těžšího kovu, dojde k navýšení kapacity alokované pro vynášený náklad. Díky tomu bude možné šetrněji a také udržitelněji využívat zdroje, které jsou k dispozici. „PHOEBUS vyšlape cestu vstříc našemu novému „černému hornímu stupni“, který bude určen pro Ariane 6 i budoucí nosiče. Celý projekt nám navíc pomůže dostat kompozity odolné kryogenním teplotám do aeronautického sektoru,“ vysvětluje Karl-Heinz Servos, vedoucí oddělení výroby firmy ArianeSpace a dodává: „S podporou evropské kosmické agentury ESA a ve spolupráci s firmu MT Aerospace pokračujeme v naší cestě, na které se snažíme dále zlepšovat všestrannost a také konkurenceschopnost Ariane 6. Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v dodávání základních stavebních kamenů pro nového evropského šampiona na poli nosných raket, tedy pro Ariane 6. Svým snažením poháníme proces inovací v evropském aerokosmickém oboru, jsme pohonnou jednotkou nové řady evropských nosných raket a zajišťujeme udržitelnější přístup do kosmického prostoru.

Jak už bylo uvedeno výše, společnost ArianeGroup navázala blízkou spolupráci s MT Aerospace na vývoji designu a výrobních technik, které jsou nezbytné pro uskutečnění kryogenních nádrží a souvisejících struktur z uhlíkových vláken. Zmíněná firma MT Aerospace má v bavorském městě Augsburg výrobní kapacity na produkci struktur a nádrží z uhlíkových kompozitů o průměru až do 3,5 metru. Německá kosmická agentura DLR bude zodpovídat za vyhodnocování chování demonstrátoru PHOEBUS po naplnění kapalným kyslíkem a vodíkem, přičemž tyto testy proběhnou ve středisku zmíněné agentury v německém Lampoldshausenu.

Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

ArianeGroup společně s MT Aerospace vyvine, postaví a otestuje demonstrátor PHOEBUS z uhlíkových kompozitů ve dvou krocích. Celý projekt započne výrobou a také testováním zmenšených zařízení, která dostanou název Technology Control Vehicles. Díly o průměru 2 metry by měly podstoupit zkoušky v polovině roku 2023. Jakmile budou zkušenosti z těchto testů k dispozici, započne firma ArianeGroup se sestavováním a zkouškami dílů demonstrátoru PHOEBUS, která vyrobí firma MT Aerospace. Celý demonstrátor horního stupně bude tvořen nádrží na kapalný vodík, která bude usazena na vrcholu nádrže na kapalný kyslík. Tento exemplář už bude mít stejné rozměry, se kterými se do budoucna počítá u skutečného horního stupně z uhlíkových vláken, který bude určen pro ostrý provoz. Závěrečné zkoušky budou obnášet plnění pohonnými látkami, jejich odčerpání a opětovné plnění, ale i tlakování. K těmto testům by mělo dojít opět na středisku DLR v Lampoldshausenu někdy kolem konce roku 2025. Pokud se vše podaří, půjde o demonstraci největších kryogenních nádrží z uhlíkových kompozitů této velikosti na celém světě.

Přeloženo z:
https://press.ariane.group/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Maniak
Maniak
2 let před

Proč má o dva metry menší průměr, než je průměr nosiče?

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Maniak

Protoze napred si to vyzkousi na 2-metrovem TCV, ktery vyrobi pomoci existujici vyrobni linky. Ta uz existuje a umi delat dily az do 3,5 metru prumeru. Nasledne prejdou k vyrobe plnorozmeroveho demonstratoru. Predpokladam, ze tady uz prumer bude 5,4 metru. Takovy je tusim plan, ale jak to pujde ve skutecnosti, to je vzdy ve hvezdach.

Kazdopadne by me zajimalo, kolik suche vahy by se tou nadrzi z uhlikovych vlaken dalo usetrit. Nevi nekdo? Jedine co jsem o hornim stupni nasel, je hmotnost pohonnych latek cca 31 tun.

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Ferda

Kazdopadne pro porovnani lze vzit horni stupen Delta IV Heavy. Ten ma prumer 5 metru (vs. 5,4 m u A6), prazdna hmotnost 3,5 tun, hmotnost s palivem 30,7 tun. U A6 to bude myslim podobne.

SaturnV
SaturnV
2 let před
Odpověď  Ferda

Zvýšení nosnosti o dvě tuny. https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Future_space_transportation/Tests_prove_carbon-fibre_fuel_tank_for_Phoebus_upper_stage
Většinou rakety nevynášejí náklady, které by se hodně blížily maximální nosnosti, v případě Ariane 6 by se to mohlo hodit kvůli SUSIE.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  SaturnV

Tohle platí u Falconů, případně dalších raket bez pořádného horního stupně, ale v případě Ariane se náklady blíží maximální nosnosti velmi často. Dvě tuny se nezdá nic moc, ale v případě náročných orbit to reálně dokáže nahradit celý start těžké rakety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.