sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

O krok blíže k evropskému kompozitnímu stupni

Evropská společnost ArianeSpace uzavřela s Evropskou kosmickou agenturou zakázku ve výši 50 milionů euro, která by měla zajistit pokračování vývoje ultralehkého demonstrátoru horního stupně PHOEBUS, který se má vyrábět z uhlíkových kompozitů. Tato práce má podle současných předpokladů umožnit vývoj nového horního stupně pro chystanou evropskou raketu Ariane 6, protože díky tomuto vývoji dojde k podstatnému „zrání“ technologií, které se týkají kompozitních materiálů odolných kryogenním teplotám. Hlavním motivem celého snažení je snaha o redukci hmotnosti horního stupně tím, že se pro struktury jako jsou třeba nádrže namísto tradičního kovu použijí uhlíková vlákna.

Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

PHOEBUS (Prototype for a Highly OptimizEd Black Upper Stage) je klíčovým programem na cestě, která by měla techniky dovést k další optimalizaci horního stupně, který nese jméno ICARUS (Innovative Carbon ARiane Upper Stage). Jelikož PHOEBUS využívá lehké uhlíkové kompozity místo těžšího kovu, dojde k navýšení kapacity alokované pro vynášený náklad. Díky tomu bude možné šetrněji a také udržitelněji využívat zdroje, které jsou k dispozici. „PHOEBUS vyšlape cestu vstříc našemu novému „černému hornímu stupni“, který bude určen pro Ariane 6 i budoucí nosiče. Celý projekt nám navíc pomůže dostat kompozity odolné kryogenním teplotám do aeronautického sektoru,“ vysvětluje Karl-Heinz Servos, vedoucí oddělení výroby firmy ArianeSpace a dodává: „S podporou evropské kosmické agentury ESA a ve spolupráci s firmu MT Aerospace pokračujeme v naší cestě, na které se snažíme dále zlepšovat všestrannost a také konkurenceschopnost Ariane 6. Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v dodávání základních stavebních kamenů pro nového evropského šampiona na poli nosných raket, tedy pro Ariane 6. Svým snažením poháníme proces inovací v evropském aerokosmickém oboru, jsme pohonnou jednotkou nové řady evropských nosných raket a zajišťujeme udržitelnější přístup do kosmického prostoru.

Jak už bylo uvedeno výše, společnost ArianeGroup navázala blízkou spolupráci s MT Aerospace na vývoji designu a výrobních technik, které jsou nezbytné pro uskutečnění kryogenních nádrží a souvisejících struktur z uhlíkových vláken. Zmíněná firma MT Aerospace má v bavorském městě Augsburg výrobní kapacity na produkci struktur a nádrží z uhlíkových kompozitů o průměru až do 3,5 metru. Německá kosmická agentura DLR bude zodpovídat za vyhodnocování chování demonstrátoru PHOEBUS po naplnění kapalným kyslíkem a vodíkem, přičemž tyto testy proběhnou ve středisku zmíněné agentury v německém Lampoldshausenu.

Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

ArianeGroup společně s MT Aerospace vyvine, postaví a otestuje demonstrátor PHOEBUS z uhlíkových kompozitů ve dvou krocích. Celý projekt započne výrobou a také testováním zmenšených zařízení, která dostanou název Technology Control Vehicles. Díly o průměru 2 metry by měly podstoupit zkoušky v polovině roku 2023. Jakmile budou zkušenosti z těchto testů k dispozici, započne firma ArianeGroup se sestavováním a zkouškami dílů demonstrátoru PHOEBUS, která vyrobí firma MT Aerospace. Celý demonstrátor horního stupně bude tvořen nádrží na kapalný vodík, která bude usazena na vrcholu nádrže na kapalný kyslík. Tento exemplář už bude mít stejné rozměry, se kterými se do budoucna počítá u skutečného horního stupně z uhlíkových vláken, který bude určen pro ostrý provoz. Závěrečné zkoušky budou obnášet plnění pohonnými látkami, jejich odčerpání a opětovné plnění, ale i tlakování. K těmto testům by mělo dojít opět na středisku DLR v Lampoldshausenu někdy kolem konce roku 2025. Pokud se vše podaří, půjde o demonstraci největších kryogenních nádrží z uhlíkových kompozitů této velikosti na celém světě.

Přeloženo z:
https://press.ariane.group/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Maniak
Maniak
1 rok před

Proč má o dva metry menší průměr, než je průměr nosiče?

Ferda
Ferda
1 rok před
Odpovědět  Maniak

Protoze napred si to vyzkousi na 2-metrovem TCV, ktery vyrobi pomoci existujici vyrobni linky. Ta uz existuje a umi delat dily az do 3,5 metru prumeru. Nasledne prejdou k vyrobe plnorozmeroveho demonstratoru. Predpokladam, ze tady uz prumer bude 5,4 metru. Takovy je tusim plan, ale jak to pujde ve skutecnosti, to je vzdy ve hvezdach.

Kazdopadne by me zajimalo, kolik suche vahy by se tou nadrzi z uhlikovych vlaken dalo usetrit. Nevi nekdo? Jedine co jsem o hornim stupni nasel, je hmotnost pohonnych latek cca 31 tun.

Ferda
Ferda
1 rok před
Odpovědět  Ferda

Kazdopadne pro porovnani lze vzit horni stupen Delta IV Heavy. Ten ma prumer 5 metru (vs. 5,4 m u A6), prazdna hmotnost 3,5 tun, hmotnost s palivem 30,7 tun. U A6 to bude myslim podobne.

SaturnV
SaturnV
1 rok před
Odpovědět  Ferda

Zvýšení nosnosti o dvě tuny. https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Future_space_transportation/Tests_prove_carbon-fibre_fuel_tank_for_Phoebus_upper_stage
Většinou rakety nevynášejí náklady, které by se hodně blížily maximální nosnosti, v případě Ariane 6 by se to mohlo hodit kvůli SUSIE.

Radek
Radek
1 rok před
Odpovědět  SaturnV

Tohle platí u Falconů, případně dalších raket bez pořádného horního stupně, ale v případě Ariane se náklady blíží maximální nosnosti velmi často. Dvě tuny se nezdá nic moc, ale v případě náročných orbit to reálně dokáže nahradit celý start těžké rakety.

https://kosmonautix.cz/2022/11/07/o-krok-blize-k-evropskemu-kompozitnimu-stupni/