sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA finalizuje kontrakt na lunární vozítka

Když budou astronauti v rámci programu Artemis prozkoumávat oblast kolem jižního pólu Měsíce, budou se moci dostat dále od landeru a také udělat více vědy, než kdy dříve. Pomohou jim s tím nová vozítka označovaná jako LTV (Lunar Terrain Vehicle). Namísto toho, aby NASA tyto rovery sama vlastnila, chystá kontrakt na objednání jejich služeb od soukromých firem. Základní návrh výzvy k předkládání návrhů na služby spojené s rover LTV už je připraven k revizi soukromými firmami, přičemž NASA bude do 1. prosince přijímat zpětnou vazbu. Návrh počítá s tím, že NASA bude rovery LTV na Měsíci potřebovat v časovém horizontu kolem roku 2028. Poté, co NASA zohlední připomínky od soukromých firem, by měla na začátku roku 2023 vydat finální výzvu.

Tento návrh je jedním z prvních důležitých kroků v tomhle úžasném projektu, který umožní astronautům proniknout na Měsíci dále, než bylo doposud možné,“ uvedla Lara Kearney, manažerka pro výstupy do volného prostoru zapojená do programu povrchové mobility HSM, který probíhá na Johnsonově středisku v Houstonu a dodává: „Získání zpětné vazby od firem je nezbytné, abychom se posunuli blíže k závěrečné výzvě pro podávání návrhů.“ Ikonický styl nepřetlakových roverů pro posádku známý z programu Apollo představuje základní stavební kámen plánů NASA na dlouhodobou přítomnost lidí na povrchu Měsíce. Tato lidmi řízená vozidla významně rozšířila možnosti průzkumu Měsíce, ovšem nové rovery LTV pro program Artemis budou vybaveny mnoha vylepšeními a také pokročilými technologiemi.

Umělecká představa LTV (Lunar Terrain Vehicle) se nakonec může od výsledného produktu lišit.
Umělecká představa LTV (Lunar Terrain Vehicle) se nakonec může od výsledného produktu lišit.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Jelikož mise Artemis cílí na oblast v okolí jižního pólu Měsíce, budou muset nová vozítka odolávat nízkým teplotám, které nemohou ovlivnit jejich provozuschopnost – to samé platí i pro specifické podmínky z hlediska osvětlení. Plány NASA počítají s tím, že by rovery LTV měly za rok najezdit stovky kilometrů, což by umožnilo přístup k odlišným lokalitám, které mohou ukrývat vědecké objevy, ale i využitelné zdroje. Agentura také počítá s tím, že by rovery LTV mělo být možné dálkově ovládat. Vozítka navíc budou k dispozici i pro komerční využití, pokud pro ně NASA nebude mít vědecké či provozní uplatnění.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/emu_kneeling_in_front_of_ltv.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/NASA_Lunar_Terrain_Vehicle.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ferda
Ferda
2 let před

Uz se vi, jestli ve zminenem navrhu kontraktu NASA pozaduje pretlakova nebo nepretlakova vozitka?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  Ferda

Na originální text oznámení se lze proklikat přes zdroj informací uvedený pod článkem: „Cílem akvizice LTV je získat schopnost zvýšené nehermetizované mobility na povrchu Měsíce“. Stejná informace je opakována i v souborech přiložených k oznámení.

Týden starý plánovací manifest na straně 3 přiřazuje vozítko LTV k misi Artemis 5. Přetlakový rover je v manifestu přiřazen k misi Artemis 7.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nac_october_2022_artemis_final_rev_b.pdf

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Diky za odpoved pane Hosek i za dohledani. To je bezva, ze pretlakovy rover je stale v planu.

SaturnV
SaturnV
2 let před

Jsem zvědavý jak to nakonec dopadne, protože si moc neumím představit, že by tam ve Starship HLS nepřivezli tuny vybavení hned u Artemis 3.

Lubo
Lubo
2 let před
Odpověď  SaturnV

jo, pevne verim ze SH tam vysadi na pretestovanie zopar verzii JBC loaderov optimalizovanych pre pracu vo vakuu..
tieto prototypove titanove solitery je cesta nikam.. mrhanie verejnych penazi..

MilanV
MilanV
2 let před

Pamatujete na tohoto krasavce?

https://www.nasa.gov/exploration/technology/space_exploration_vehicle/index.html

Nevím, jak a proč dopadl, ale z pohledu laika to bylo superčisté přetlakové vozidlo, kde i výstup ve skafandrech byl geniálně vyřešený, že se vozidlo vůbec neotvíralo, ani astronauti nemohli prach donést… A k tomu ta kabina se skvělým výhledem i vertikálně (při náklonech a šplhání po prudkých svazích atp.) a podle mě výborný podvozek…

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  MilanV

V plánovacím manifestu z 31.10.2022 je nakreslený na straně 3 ve sloupci Artemis VII.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nac_october_2022_artemis_final_rev_b.pdf

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuju, to je příjemné překvapení!

Ale je o síla: 2030 je plán, bude to určitě ještě později, a testování prototypu bylo 2008 – vývoj musel začít ještě mnohem dřív. Kolik lidí z původního týmu asi bude ještě před důchodem?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  MilanV

Ta ikonka původního hermetizovaného roveru v plánovacím manifestu je referenční. Snadno se může stát, že NASA neobnoví vývoj vlastního hermetizovaného roveru z programu Constellation, ale že vyhlásí komerční soutěž (což by byla obdoba přesunu projektů VIPER a lunárních skafandrů na komerční model). Ve hře je i dodání hermetizovaného roveru od JAXA. Hlavní informací z aktuálního manifestu je záměr přiřazení hermetizovaného roveru k misi Artemis 7.

MilanV
MilanV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za upřesnění. O to víc jsem zvědavý, jak to dopadne a jak bude výsledný hermetizovaný rover vypadat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.