ŽIVĚ: New Shepard tentokrát poletí bez posádky

Experimentální testovací stroj New Shepard

Už jsme si docela zvykli, že v suborbitálním nosiči New Shepard od firmy Blue Origin létají kosmičtí turisté, kteří si mohou na několik desítek sekund užít poletování v kabině při snížené gravitaci. Ovšem nesmíme zapomínat, že New Shepard má i praktické uplatnění při vědeckém výzkumu. Návratová kabina totiž může být naplněna vědeckými experimenty a technologickými demonstrátory. Ne každý takový kus vyžadující fungování ve snížené gravitaci potřebuje pro svůj konkrétní výzkum letět na oběžnou dráhu, kde by strávil týdny, či měsíce. V některých případech (třeba pro základní ověření funkčnosti) stačí jen desítky sekund v suborbitálním nosiči. Aktuální mise NS-23 bude zaměřena právě na vědecký výzkum – na palubě bychom našli 36 užitečných nákladů z akademické sféry, výzkumných institucí a studentů po celém světě. Startovní okno se otevře v 15:30 SELČ.

Po této misi se celkový počet komerčních nákladů vynesených na palubě New Shepardu přehoupne přes číslovku 150. Dva experimenty budou umístěny na vnějším plášti samotného nosiče, kde budou vystaveny okolnímu prostředí. Celkově osmnáct nákladů, které poletí při této misi, jsou financovány NASA, primárně pak jejím programem Flight Opportunities Program. Mezi užitečným nákladem nechybí ani desítky tisíc pohlednic od neziskové organizace Club for the Future (Klub pro budoucnost), kterou zřídila firma Blue Origin. Její projekt Postcards to Space (Pohlednice do kosmu) umožňuje lidem z celého světa, aby jejich vize letěly na New Shepardu.

EDIT 31. srpna 14:35
Firma Blue Origin se rozhodla dnešní pokus o start odvolat kvůli počasí. Probíhá analýza situace a náhradní termín zatím nebyl určen.

3 komentářů ke článku “ŽIVĚ: New Shepard tentokrát poletí bez posádky”

1. John Peri napsal:

Podle Youtube je přenos naplánován na 4.9.2022 od 15:10

2. John Peri napsal:

31. srpna 2022
    11:15 CDT / 16:15 UTC
    Pokračujeme ve sledování počasí v západním Texasu. Naše další spouštěcí okno pro NS-23 se otevře zítra v 8:30 dop. CDT / 13:30 UTC. Živé webové vysílání začíná v T-20 minutách.
    Zpráva ze stránek Blue Origin.
    Takže start třeba dneska 1.9.2022