Štítek ‘NS-23’

Kosmotýdeník 549 (20.3. – 26.3)

Další týden plný kosmonautiky za námi a před vámi je připraveno nejnovější vydání pravidelného přehledu nejzajímavějších událostí uplynulých sedmi dní. Dnes se v hlavním tématu podíváme na příčiny selhání rakety New Sehaprd. O této nehodě vyšla zpráva uzavírající vyšetřování a navrhující konkrétní kroky k tomu, aby se nehoda neopakovala. Připomeneme si samozřejmě také první start rakety Terran-1, přípravy na start mise Artemis II, anebo na aktuální stav výroby roveru VIPER. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

New Shepard havaroval při bezpilotní misi

Suborbitální nosič vyvinutý společností Blue Origin potkala při letu 12. září první závažná porucha. Zhruba minutu po startu ze základny v západním Texasu došlo podle záběrů z kamer k závadě na motoru rakety. Samotná kabina, která neměla na palubě žádnou posádku, pouze nejrůznější vědecké experimenty odletěla díky záchrannému systému pryč od nosiče a poté bezpečně přistála na padácích. Neplánovaná aktivace záchranného systému za letu tak zachránila znovupoužitelnou kabinu i náklad uložený v jejích útrobách. Naopak zničení neušel jeden z pouhých dvou nosičů, které má Blue Origin k dispozici a spolu s ním byly ztraceny i experimenty umístěné na jeho těle.

ŽIVĚ: New Shepard tentokrát poletí bez posádky

Experimentální testovací stroj New Shepard

Už jsme si docela zvykli, že v suborbitálním nosiči New Shepard od firmy Blue Origin létají kosmičtí turisté, kteří si mohou na několik desítek sekund užít poletování v kabině při snížené gravitaci. Ovšem nesmíme zapomínat, že New Shepard má i praktické uplatnění při vědeckém výzkumu. Návratová kabina totiž může být naplněna vědeckými experimenty a technologickými demonstrátory. Ne každý takový kus vyžadující fungování ve snížené gravitaci potřebuje pro svůj konkrétní výzkum letět na oběžnou dráhu, kde by strávil týdny, či měsíce. V některých případech (třeba pro základní ověření funkčnosti) stačí jen desítky sekund v suborbitálním nosiči. Aktuální mise NS-23 bude zaměřena právě na vědecký výzkum – na palubě bychom našli 36 užitečných nákladů z akademické sféry, výzkumných institucí a studentů po celém světě. Startovní okno se otevře v 15:30 SELČ.