Nového sledovače Země postaví firma Airbus

Evropská kosmická agentura přidělila firmě Airbus kontrakt ve výši 160 milionů Euro na stavbu družice FORUM. Tato nová mise by měla vědcům přinést jedinečné poznatky o tom, jak naše planeta hospodaří s vyzařováním energie a co tyto procesy ovlivňuje. Tím by se měla zaplnit dosavadní mezera v našich znalostech o klimatu. FORUM (Far-infrared Outgoing Radiation Understanding and Monitoring) bude již devátou družicí, kterou agentura ESA realizuje v rámci série Earth Explorer.  Každá z doposud realizovaných misí této série nese inovativní technologie, které ve všech případech překonaly původní vědecká očekávání. Pravidelně nám tak ukazují, jak mohou inovativní kosmické přístroje přinášet ohromující množství kvalitních vědeckých dat o naší planetě – ta se zase dají využít pro výhody celé společnosti.

Mise FORUM by měla nabídnout vše zmíněné a ještě něco navíc. Vědci očekávají, že především přinese nové chápání toho, jak jsou atmosférické procesy provázány se změnou klimatu. Povrchové teploty naší planety jsou ovlivňovány rovnováhou záření v nejvyšších vrstvách atmosféry, ovšem tato rovnováha je ovlivňována emisemi skleníkových plynů, které zachytávají do atmosféry teplo, které by jinak uniklo do vesmíru. Více než polovina dlouhovlnného záření, které opouští Zemi, se nachází ve vzdálené infračervené oblasti elektromagnetického spektra, ovšem v této části spektra jsme jej zatím nikdy neměřili.

Aby se tato mezera ve znalostech zaplnila, bude se FORUM zaměřovat právě na měření vzdálených infračervených oblastí elektromagnetického spektra. Tato měření budou pro vědce hodně cenná, protože odcházející záření na těchto vlnových délkách je silně ovlivněno vodní párou a ledovými mračny – tyto jevy zase hrají významnou roli v regulaci povrchových teplot. Měření z mise FORUM mají zvýšit důvěru v přesnost odhadů klimatických změn a zformovat tak základy pro budoucí politická rozhodnutí.

Prvotní hrubá představa družice FORUM.

Po prvotních vývojových fázích a závěrečném výběru jakožto devátého zástupce série Earth Explorer přidělila ESA stavbu družice FORUM britské firmě Airbus. Na slavnostním podpisu smlouvy ve Westminsterském paláci uvedla Simonetta Cheli, ředitelka programu ESA pro sledování Země: „Máme velkou radost, že můžeme přidělit tento kontrakt firmě Airbus, která bude plnit roli primárního dodavatele. Německá firma OHB bude zodpovědná za přístrojové vybavení. FORUM se zařadí do naší velmi úspěšné rodiny misí Earth Explorer a získáním nových informací přinese klimatologii velké výhody.

Její slova potvrzuje i Jean-Marc Nasr, šéf kosmických systémů firmy Airbus: „Tato kriticky důležitá mise pro sledování Země, která bude poprvé měřit infračervené záření z naší planety, dá vědcům a klimatologům data, která potřebují ke zlepšení svých předpovědí globálního oteplování. Mise využije návrhových a konstrukčních zkušeností z výroby cenově dostupných  misí pro sledování Země včetně Sentinelu 5P. Půjde o šestou misi, ve které vystupuje Airbus jako primární dodavatel v programu Earth Explorer.

George Freeman, ministr pro vědu, výzkum a inovace uvedl: „Jde o důležitou novou misi, která ještě více zlepší přesnost klimatických předpovědí a pohled na naši planetu novýma očima. Je to další ukázka špičkové práce britského kosmického průmyslu. Vědci z Imperial College London poskytli ESA klíčovou podporu pro definování vědeckých úkolů mise FORUM a družice samotná se bude stavět ve Stevenage. Tento kontrakt opět demonstruje sílu britského kosmického průmyslu z hlediska technologií pro pozorování Země, výroby družic, ale i celkového globálního přístupu při řešení klimatických změn.

FORUM pokryje vzdálenou infračervenou oblast.

Zdroj: https://www.forum-ee9.eu/

Dominique Gillieron, manažer programu Earth Explorer pod hlavičkou agentury ESA doplnil: „Mise FORUM, kterou bychom chtěli vypustit z evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně roku 2027, je jednodužicová mise, která ponese spektrometr s Fourierovou transformací. Ten dokáže měřit v celé šíři vzdáleného infračerveného záření. Bude to skutečně poprvé, kdy se tato část elektromagnetického spektra dočká měření z oběžné dráhy s touto úrovní přesnosti, což bude mít velké přínosy pro klimatický výzkum. Jelikož bude mise FORUM hrát významnou roli, je tento kontrakt důležitým milníkem a těšíme se na stavbu družice.