Nosiče pro družicovou síť Kuiper

O tom, že společnost Amazon připravuje družicovou síť Kuiper, se hovoří už několik let. Nyní však firma udělala významný krok, který posouvá celý projekt mnohem blíže k realizaci – oznámila totiž, že objednala nosné rakety, které pomohou celou síť vybudovat. Celkem 3236 družic, které mají svým určením konkurovat již existujícím sítím Starlink a OneWeb, mají létat na třech různých raketách, z nichž ani jedna zatím neletěla. Celkem se jedná o 83 startů, které se přidají k již dříve domluveným devíti vzletům raket Atlas V od firmy United Launch Alliance.

Ze zveřejněných informací vyplynulo, že hlavní břemeno bude stále na raketách od firmy United Launch Alliance. Amazon totiž dojednal pořízení rovnou 38 startů nově připravované rakety Vulcan. Evropská společnost Arianespace má touto zakázkou zajištěno 18 startů rakety Ariane 6 a zbytek připadne firmě Blue Origin a její raketě New Glenn. Ta má v současné době zajištěno 12 startů s družicemi projektu Kuiper. Pokud Vám součet uvedených počtů startů nevychází s avizovanými 83 starty, sluší se podotknout, že New Glenn by podle uzavřené dohody mohl kromě 12 jistých startů letět ještě na dalších 15 předběžně objednaných misích.

Zdroje informací:
https://www.businesswire.com/

Zdroje obrázků:
https://mms.businesswire.com/…R3v4_2100x1400.jpg?download=1

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

8 komentářů ke článku “Nosiče pro družicovou síť Kuiper”

  1. kuban napsal:

    tohle mi přijde jako velice zajímavý vhled do situace a zajímavě podložený názor ohledně Blue Origin

  2. TomG napsal:

    Ziskovost u projektu Starlink,OneWeb je taky ve hvězdach.Každá znich má své vstupní,vyvojové a provozní náklady.Každá se zaměřuje naurčitý tip zákazníků,kde zatím jen Starlink ma potencionál mít skutečný globalní dopad na lidi,firmy,corporace,armády či státy a vše to spojit do jednoho globálního celku.

    Amazon si jen zajistil co kdyby. Ona totiž o moc dál není i Starship mají sice skutečou raketu kterou testují.Ale mají tam zároveň tolik unikátních technologii že jen postupné jejich ladění zabere tak 10-20 dalších startů kompletu SuperHeavy Starship a. nějaký ten čas k jejich řešení. My vidíme jen to pozlátko.

    • PetrV napsal:

      Kuiper je fikce dokud nebudou mít skutečně raketu, která to vynese.
      K té fikci jim chybí jeste new glenn.
      SpaceX má stále spolehlivý falcon. SHS musí letos létat se starlinky 2.
      Krom starlinku a čínské konstelace vše ostatní zkrachuje.
      Starlink má 1/3 zaplacenu od americké administrativy a bude to ve verzi 2 s lasery nejrychlejší propojení na světě. A za to platí burzovní firmy zlatem.

  3. Amonix napsal:

    Kdo dřív přijde, ten dřív mele. Zatímco Starlink a OneWeb budou mít kolem Země družice a budou mít už i zisky, tak Bezos teprve bude řešit start první rakety. Tenhle konkureční boj už dopředu prohrává, protože konkurence bude už u zákazníků etablovaná a pokud bude mít zisky, tak bude moc flexibilně nastavit nižší cenu.

    Nemyslím si, že to Amazon přiblížil k realizaci, když si pro vynesená vybral rakety, které jsou ještě ve vývoji.

  4. TomG napsal:

    Z pohledu komerčního zcela určitě. Na druhou stranu se Bezosovy nedivím že obsadil či využil kapacit společností,které mu pomohou jeho konstelaci dostat nahoru. Z pohledu potencionálu která slibuje Starhip,proněj bude platit čím dřív tím líp.

  5. Radek napsal:

    Zajímavé je, že kontrakt pro Arianespace počítá se silnějšími nosiči, než je současná Ariane 64. Rozdíl bude v boosterech, které mají být o metr delší a mít o 14 tun paliva více, což k maximální nosnosti rakety přidá několik tun.
    Z toho bude těžit i Vega, ze které se tak společně s metanovým horním stupněm stane docela silná raketa.

  6. Radek napsal:

    Není to největší kontrakt v historii? Technicky kupuje Bezos vlastní rakety a rakety se svým motorem, ale i tak…
    Ale docela výhra pro Arianespace.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.