sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rampy na Mysu Canaveral se vrací do akce 2/2

V minulém díle jsme se zaměřili na využití startovních komplexů, které sloužily pro rakety Titan novými a mladými společnostmi jako jsou Firefly Aerospace, nebo Relativity Space. V dnešním díle se pro změnu zaměříme na rampy pro rakety Atlas, jaké společnosti pro ně našli využití, co plánuje firma Blue Origin a k čemu teď slouží místo, kde původně stával komplex LC-13. Už teď mohu prozradit, že jeden z bývalých komplexů (konkrétně LC-36) aktuálně využívá firma Astra Space pro starty svých raket Rocket 3. Připomeneme si také tragédii, kterou byl požár na palubě kosmické lodi Apollo I, který připravil o život tři astronauty.

Mapa komplexů na Mysu Canaveral
Mapa komplexů na Mysu Canaveral
Zdroj: https://id.wikipedia.org/

Zatímco dvě startovní rampy, které sloužily raketám Titan na severním konci této ikonické řady startovních komplexů, by se mohly znovu probrat k životu, v současné době neexistují žádné plány pro komplexy (ze kterých startovaly Atlasy) na jižním konci řady – alespoň ne ty, které byly historicky používány pro testování raket – na budoucí starty. To však neznamená, že v  budoucnosti amerického vesmírného programu nemají žádnou roli.

První raketa z rodiny Atlas uskutečnila svůj první start 11. června 1957 a startovala z komplexu 14 (Nejsevernější ze čtyř startovacích ramp). Během následujících osmi měsíců odstartovalo z LC-14 a LC-12 celkem osm raket Atlas-A, než v červenci odstartoval z LC-11 Atlas-B. Během několika dalších let budou představeny další varianty této rakety, včetně prototypu Atlas-C a „ostrých” verzí Atlas-D, E a F.

Komplex LC-11 byl použit pro první orbitální start Atlasu-B s nákladem, kterým byla družice SCORE. Tento komplex byl vyřazen z provozu v roce 1964. Celkem odtud odstartovalo 33 raket. Startovní komplex 12 měl hostit první let rakety Atlas-Able, která spojovala první stupeň raket Atlas s horními stupni rakety Vanguard. První start rakety Atlas-Able však skončil nehodou při statickém zážehu na startovní rampě. Bohužel ani jedné raketě se nepovedlo dosáhnout oběžné dráhy.

Nosná raketa Atlas-B na LC-11 před startem s družicí SCORE v prosinci 1958.
Nosná raketa Atlas-B na LC-11 před startem s družicí SCORE v prosinci 1958.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Atlas Agena při startu se sondou Lunar Orbiter.
Atlas Agena při startu se sondou Lunar Orbiter.
Zdroj: https://cs.m.wikipedia.org/

V roce 1961 byla LC-12 předána NASA, která odtud odpalovala rakety Atlas Agena. Ty vypustily devět sond Ranger k Měsíci spolu s misemi Mariner 1, 2 a 5 k Venuši, Mariner 4 k Marsu a sérii vědeckých a technologických demonstračních misí na oběžnou dráhu Země. Byly odtud také provedeny dva suborbitální starty Atlasu-D v rámci programu NASA Flight Investigation Reentry Environment (FIRE). Ten byl zaměřený na testování materiálů na ochranu kosmických lodí při jejich opětovnému vstupu do atmosféry. Poslední start z LC-12 se uskutečnil 5. listopadu 1967. Startovala tehdy raketa Atlas SLV-3 Agena-D a vynášela družici ATS-3 na geostacionární dráhu.

Startovní komplex 13 byl používán výhradně pro testování raket až do února 1962. Stejně jako komplex 12 byl upraven, aby odtud mohly startovat rakety Atlas-Agena. První start této rakety z LC-13 přišel v říjnu 1963 a nákladem byly dvě družice Vela. Kromě armádních startů hostila rampa LC-13 také start sondy Mariner 3, nebo Lunar Orbiter. Komplex LC-13 fungoval až do roku 1978 a startovaly odtud rakety, které vynášely družice pro úřad NRO. Z této rampy startovalo celkem 51 raket.

Start rakety Atlas LV-3B s kosmickou lodí Mercury z LC-14 v únoru 1961.
Start rakety Atlas LV-3B s kosmickou lodí Mercury z LC-14 v únoru 1961.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Nejsevernější komplex sloužící pro rakety Atlas má označení LC-14. Ten je možná nejproslulejší díky své roli v počátečních programech agentury NASA. V roce 1959 z LC-14 odstartovala raketa Atlas-Able a v roce 1960 pár raket Atlas-Agena. Poté začal přecházet z testů raket Atlas-D na starty Atlasu LV-3B, která byla použita v programu Mercury. Po sérii testovacích letů John Glenn v únoru 1962 odstartoval z LC-14 na misi Mercury-Atlas 6 a stal se tak prvním americkým astronautem, který obletěl Zemi. Před koncem programu odstartovaly z LC-14 čtyři mise Mercury-Atlas s posádkou.

Dnes zůstávají komplexy LC-12 a 14 nevyužívány. V komplexu LC-14 je památník připomínající program Mercury a sedm astronautů, kteří se v rámci tohoto programu podívali do vesmíru. Zatím co komplex LC-13 se již nepoužívá ke startům raket, tak slouží k přesnému opaku a tím je jejich přistání. Původní komplex byl srovnán se zemí a místo něj SpaceX postavila dvě přistávací plochy označované jako LZ-1 a LZ-2.

LZ-1 byla poprvé použita v prosinci 2015 na první misi Falconu 9, kdy se měl první stupeň pokusit o přistání na pevnině. První stupeň B1019 úspěšně přistál a SpaceX se tak stala první firmou, která dokázala, že je možné s prvním stupněm orbitální rakety motoricky přistát. Druhá přistávací plocha byla vybudována kousek od LZ-1, aby se usnadnil návrat bočních stupňů Falconu Heavy.

Přistání bočních stupňů Falconu Heavy při premiérové misi.
Přistání bočních stupňů Falconu Heavy při premiérové misi.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Je ještě jedna verze rakety Atlas, o které jsme si neříkali a tou je Atlas-Centaur. Ta přišla s novým druhým stupněm Centaur a startovala z rampy LC-36 (později SLC-36). Z této rampy rakety Atlas startovaly až do roku 2005, kdy byla raketa Atlas III vyřazena a nahrazena větším a silnějším Atlasem V, který startuje z rampy SLC-41. Komplex LC-36 je nyní přestavován firmou Blue Origin, která odtud plánuje vypouštět své rakety New Glenn. Blue Origin také plánuje využít LC-11 pro testování svých motorů.

Vizualizace přestavěné rampy LC-36 s raketou New Glenn.
Vizualizace přestavěné rampy LC-36 s raketou New Glenn.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Komplex 34 byl použit pro testy raket Saturn I a později Saturn IB. Byl také plně vybaven pro lety s posádkou. Bohužel při nácviku na misi Apollo I zde došlo k požáru na palubě a všichni tři astronauti zemřeli. Později odtud odstartoval také první pilotovaný let programu Apollo. Tím byl let Apollo VII.

Stejně jako rakety létající z ikonických ramp na Mysu Canaveral v 50. a 60. letech 20. století pomohly vyvinout americké technologie a průmysl kosmických letů, návrat raket na tyto startovní rampy pomůže podnítit tlak na levnější a pokročilejší nosné rakety v USA v přítomnosti i budoucnosti.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…2022-03-28-17-08-17-544-1170×852.jpg
https://upload.wikimedia.org…/Canaveral.png/800px-Canaveral.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/03/ProjectSCORE-768×860.jpg
https://upload.wikimedia.org/…launching_Lunar_Orbiter_4.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/Mercury-Atlas_2_liftoff-768×1008.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2022/03/maxresdefault-1.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…Locations_LC36LaunchSite-1920×1080.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.