sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-77)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Komplex 37

Ministerstvo letectva schválilo plány na přeměnu bývalého startovacího komplexu 37 využívaného pro rakety Delta IV na Mysu Canaveral na komplex pro raketu Starship společnosti SpaceX.

Orbex

Společnost Orbex, jedna z pěti společností zapojených do programu European Launcher Challenge organizace ESA, obdržela na ministerské konferenci agentury mnohem méně finančních prostředků než ostatní čtyři poté. Stalo se poté co Spojené království odložilo rozhodnutí o tom, jak rozdělit většinu svého příspěvku.

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blue Origin otestovala kryt pro New Glenn

Společnost Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose 1. února provedla úspěšný test separace aerodynamického krytu pro novou těžkou nosnou raketu New Glenn. Test proběhl v NASA Glenn Research Center, kde se nachází i největší vakuová komora na světě, která měří na šířku 30 metrů a na výšku 37 metrů. Účelem tohoto testu bylo zjistit, zda se kryt, který má v průměru 7 metrů, čistě a bez problému oddělí. Zajímavostí je, že ve stejném zařízení před dvanácti lety testovala SpaceX svůj kryt pro raketu Falcon 9.

RaketA New Glenn
Raketa New Glenn
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

New Glenn je nově vyvíjená těžká nosná raketa společnosti Blue Origin, která bude schopna na nízkou oběžnou dráhu vynést až 45 tun a na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární pak 13,6 tuny. Stejně jako u Falconu 9 bude první stupeň znovupoužitelný. Podle Blue Origin by měl každý stupeň zvládnout až 25 letů. Na prvním stupni ji bude pohánět 7 raketových motorů BE-4 na kapalný kyslík a kapalný metan. Tyto motory budou používány i na raketě Vulcan od firmy ULA. U druhého stupně Blue Origin vsadí na osvědčený motor BE-3, který bude upravený pro provoz ve vakuu a nyní léta na nosiči New Shepard.

New Glenn bude startovat z floridského komplexu SLC-36, ze kterého dříve startovaly rakety Atlas II a Atlas III. Blue Origin si tento komplex pronajala v roce 2015. V plánu je také výstavba startovní rampy na Vandenbergově základně v Kalifornii.

Na závěr tu máme video z testu aerodynamického krytu, které Blue Origin zveřejnila na svém Facebookovém profilu.

Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://www.geekwire.com/
https://www.facebook.com/
https://www.blueorigin.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://cdn.geekwire.com/…/2022/02/220201-fairing3-1536×983.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Dohb-6pW0AE8uhj.jpg:large

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
3 let před

Až něco od Jeffa bude létat v kosmu, půjdu se opít

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

Pokud bychom to brali doslova, tak v kosmu (kosmického prostoru) létá (aspoň chvilku) i New Shepard.
P.S. Ne, opravdu tu teď nebudeme diskutovat o vhodnosti definice Kármánovy hranice.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vždyť přece my všichni letíme v kosmu…

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Za dobu, co je Shepard v kosmu, by si člověk nedal ani panáka na ex.

Radim
Radim
3 let před
Odpověď  Kamil

Já naměřil při NS16 čas 73 sekund nad 100km… Jak si představujete tak dlouho pít panáka na ex?

R.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpověď  Radim

Tyhle komentáře mi vždycky připomenou kreslený vtip Vladimíra Renčína. Obrázek netřeba, je to rozhovor Boha a sv.Petra.
Bůh praví: „Úžasnej národ tihle Češi. Škoda, že nebyli u stvoření světa. Mohli poradit.“

MilanV
MilanV
3 let před
Odpověď  Radim

Tohle vaše nepochopení příměru ve mě evokuje citát beletristický, a to sice z knihy T. Prattcheta Lehké fantastično (zkráceno):

„Když Ankhu vládl Olaf Quimby II., poetická přirovnání byla přísně omezena na prohlášení jako „Jeho mohutný oř byl rychlý jako vítr za velmi klidného dne, dejme tomu tak v síle ‚tři` větrné stupnice“ a každý příliš nadšený popis milované bytosti, který tvrdil, že „hrdinu opájela její přítomnost“, musel být podepřen důkazem, že vypadala přinejmenším jako láhev šampaňského.

Quimbyho nakonec zabil nespokojený básník při pokusu, který se uskutečnil v palácové zahradě. Pokus měl dokázat přesnost rčení, že „pero je mocnější meče“, a ve svém slábnoucím vědomí k němu Quimby připojil dodatek ‚Jen když je meč velmi malý a pero velmi ostré`“.

Jiri Kos
Jiri Kos
3 let před
Odpověď  Radim

Myslím že dost záleží na velikosti panáka (ale slibuju, že už pro dnešek končím).

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Kamil

Jste si jistý, že nikdo z posádky ISS nemá s sebou nějakou verzi Kindle?
Ale ano, pokud jde o něco s vlastním pohonem, tak BO vypadá trochu jako hračka, která Jeffa už trochu omrzela.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před

To Kamil: Suchá dekáda?

PetrV
PetrV
3 let před

Jak to má s motory be-4?
Je podezrelé ticho.
V holandsku má novou jachtu…

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  PetrV

Musí vymyslet, jak jachtu dostat na moře, aniž by musel zbourat most nebo zatopit půl Amsterdamu.

Jiri Kos
Jiri Kos
3 let před
Odpověď  Kamil

Možná by to mohl s tou jachtou vzít přes vesmír …

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  PetrV

Poslední informace stará pár měsíců říká, že letové kusy pro Vulcan jsou již ve výrobě.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nějaké fotky u ULA jsou. Plnili nádrže patrně dusíkem. Motory ale u 1 stupně nebyly. Prý snad let koncem 2022.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  PetrV

Ano, ty testy tzv. Pathfinderu se dělaly jen s neletovými motory.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  PetrV

Jachta má, samozřejmě, přednost. BO musí počkat.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpověď  Ivo

Malá česká závist? Jachta samozřejmě BO nijak neovlivňuje. A to, že si ji Bezos pořizuje je důkazem, že priority má uspořádané správně.

Jiri Kos
Jiri Kos
3 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Vám ten českej národ ňák leží v žaludku. Udělal vám něco?

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Já bych jachtu nechtěl, natož takovou velkou, k čemu by mi to bylo? Tohle si pořizují jen lidí, kteří mají nějaký problém a potřebují se poměřovat.

Navíc nemám pocit, že by BO mělo správnou prioritu. Z mého pohledu tam jen lije peníze pod kotel a zatím skutek utek. Ale třeba překvapí a ještě letos něco dostane na oběžnou dráhu vlastními silami.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před
Odpověď  Ivo

Nikdo Vám ji nenabízí. Věřte, že Vaše přesvědčení o motivaci proč si ji pořizují jiní je mimo. Bezos si „opravdu“ nemusí nic dokazovat, nebo spíš nepotřebuje k tomu jachtu.

Jedná věc jsou pocity a druhá fakta.

Zargos
Zargos
3 let před

S odhady,kdy uvidíme NG bych počkal do léta,podle toho jak si BE-4 povedou na Vulcanu.

A jachta,řešením samozřejmě je přestavit ji na raketovou,ostatně NG má taky přistávat na moři 🙂

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Zargos

Vulcan má přednost. Zajímaly by mne sankce pro případ nedodání.
ULA skončí?

Rubas Petr
Rubas Petr
3 let před

Počítají u BO se záchranou krytu jako u SX? A kdy naposledy se dělaly testy s BE-4?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Rubas Petr

Informace o testech BE-4 bohužel firma nezveřejňuje, ale ve výrobě již mají být letové kusy.
O snahách zachraňovat kryty u BO jsem nic neslyšel.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.