Společnost Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose 1. února provedla úspěšný test separace aerodynamického krytu pro novou těžkou nosnou raketu New Glenn. Test proběhl v NASA Glenn Research Center, kde se nachází i největší vakuová komora na světě, která měří na šířku 30 metrů a na výšku 37 metrů. Účelem tohoto testu bylo zjistit, zda se kryt, který má v průměru 7 metrů, čistě a bez problému oddělí. Zajímavostí je, že ve stejném zařízení před dvanácti lety testovala SpaceX svůj kryt pro raketu Falcon 9.
New Glenn je nově vyvíjená těžká nosná raketa společnosti Blue Origin, která bude schopna na nízkou oběžnou dráhu vynést až 45 tun a na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární pak 13,6 tuny. Stejně jako u Falconu 9 bude první stupeň znovupoužitelný. Podle Blue Origin by měl každý stupeň zvládnout až 25 letů. Na prvním stupni ji bude pohánět 7 raketových motorů BE-4 na kapalný kyslík a kapalný metan. Tyto motory budou používány i na raketě Vulcan od firmy ULA. U druhého stupně Blue Origin vsadí na osvědčený motor BE-3, který bude upravený pro provoz ve vakuu a nyní léta na nosiči New Shepard.
New Glenn bude startovat z floridského komplexu SLC-36, ze kterého dříve startovaly rakety Atlas II a Atlas III. Blue Origin si tento komplex pronajala v roce 2015. V plánu je také výstavba startovní rampy na Vandenbergově základně v Kalifornii.
Na závěr tu máme video z testu aerodynamického krytu, které Blue Origin zveřejnila na svém Facebookovém profilu.
Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://www.geekwire.com/
https://www.facebook.com/
https://www.blueorigin.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://cdn.geekwire.com/…/2022/02/220201-fairing3-1536×983.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Dohb-6pW0AE8uhj.jpg:large
Až něco od Jeffa bude létat v kosmu, půjdu se opít
Pokud bychom to brali doslova, tak v kosmu (kosmického prostoru) létá (aspoň chvilku) i New Shepard.
P.S. Ne, opravdu tu teď nebudeme diskutovat o vhodnosti definice Kármánovy hranice.
Vždyť přece my všichni letíme v kosmu…
Za dobu, co je Shepard v kosmu, by si člověk nedal ani panáka na ex.
Já naměřil při NS16 čas 73 sekund nad 100km… Jak si představujete tak dlouho pít panáka na ex?
R.
Tyhle komentáře mi vždycky připomenou kreslený vtip Vladimíra Renčína. Obrázek netřeba, je to rozhovor Boha a sv.Petra.
Bůh praví: „Úžasnej národ tihle Češi. Škoda, že nebyli u stvoření světa. Mohli poradit.“
Tohle vaše nepochopení příměru ve mě evokuje citát beletristický, a to sice z knihy T. Prattcheta Lehké fantastično (zkráceno):
„Když Ankhu vládl Olaf Quimby II., poetická přirovnání byla přísně omezena na prohlášení jako „Jeho mohutný oř byl rychlý jako vítr za velmi klidného dne, dejme tomu tak v síle ‚tři` větrné stupnice“ a každý příliš nadšený popis milované bytosti, který tvrdil, že „hrdinu opájela její přítomnost“, musel být podepřen důkazem, že vypadala přinejmenším jako láhev šampaňského.
Quimbyho nakonec zabil nespokojený básník při pokusu, který se uskutečnil v palácové zahradě. Pokus měl dokázat přesnost rčení, že „pero je mocnější meče“, a ve svém slábnoucím vědomí k němu Quimby připojil dodatek ‚Jen když je meč velmi malý a pero velmi ostré`“.
Myslím že dost záleží na velikosti panáka (ale slibuju, že už pro dnešek končím).
Jste si jistý, že nikdo z posádky ISS nemá s sebou nějakou verzi Kindle?
Ale ano, pokud jde o něco s vlastním pohonem, tak BO vypadá trochu jako hračka, která Jeffa už trochu omrzela.
To Kamil: Suchá dekáda?
Jak to má s motory be-4?
Je podezrelé ticho.
V holandsku má novou jachtu…
Musí vymyslet, jak jachtu dostat na moře, aniž by musel zbourat most nebo zatopit půl Amsterdamu.
Možná by to mohl s tou jachtou vzít přes vesmír …
Poslední informace stará pár měsíců říká, že letové kusy pro Vulcan jsou již ve výrobě.
Nějaké fotky u ULA jsou. Plnili nádrže patrně dusíkem. Motory ale u 1 stupně nebyly. Prý snad let koncem 2022.
Ano, ty testy tzv. Pathfinderu se dělaly jen s neletovými motory.
Jachta má, samozřejmě, přednost. BO musí počkat.
Malá česká závist? Jachta samozřejmě BO nijak neovlivňuje. A to, že si ji Bezos pořizuje je důkazem, že priority má uspořádané správně.
Vám ten českej národ ňák leží v žaludku. Udělal vám něco?
Já bych jachtu nechtěl, natož takovou velkou, k čemu by mi to bylo? Tohle si pořizují jen lidí, kteří mají nějaký problém a potřebují se poměřovat.
Navíc nemám pocit, že by BO mělo správnou prioritu. Z mého pohledu tam jen lije peníze pod kotel a zatím skutek utek. Ale třeba překvapí a ještě letos něco dostane na oběžnou dráhu vlastními silami.
Nikdo Vám ji nenabízí. Věřte, že Vaše přesvědčení o motivaci proč si ji pořizují jiní je mimo. Bezos si „opravdu“ nemusí nic dokazovat, nebo spíš nepotřebuje k tomu jachtu.
Jedná věc jsou pocity a druhá fakta.
S odhady,kdy uvidíme NG bych počkal do léta,podle toho jak si BE-4 povedou na Vulcanu.
A jachta,řešením samozřejmě je přestavit ji na raketovou,ostatně NG má taky přistávat na moři 🙂
Vulcan má přednost. Zajímaly by mne sankce pro případ nedodání.
ULA skončí?
Počítají u BO se záchranou krytu jako u SX? A kdy naposledy se dělaly testy s BE-4?
Informace o testech BE-4 bohužel firma nezveřejňuje, ale ve výrobě již mají být letové kusy.
O snahách zachraňovat kryty u BO jsem nic neslyšel.