Suborbitální výzkum rentgenového záření

Na našem webu se zaměřujeme primárně na orbitální mise, ale čas od času uděláme výjimku a informujeme i o suborbitálních misích. Ty jsou totiž velice důležitou a v podstatě nenahraditelnou součástí vědeckého výzkumu. 9. ledna v 6:00 SEČ odstartovala ze základny Wallops mise DXL (Diffuse X-rays from the Local galaxy), při které se náklad dostal do výšky zhruba 267 kilometrů. Let byl úspěšný a po celou dobu byla přijímána správná data. Tato mise byla vyhrazena výzkumu rentgenového záření z vesmíru. To neustále bombarduje naši planetu a přitom jeho zdroje a charakteristiky nejsou plně prozkoumané. Mise DXL si klade za cíl prozkoumat rentgenové záření, které se k naší Zemi vydalo z jiného místa Mléčné dráhy.

Příprava mise DXL.

Ačkoliv měkké rentgenové záření není škodlivé pro lidi na Zemi, může způsobit změny v ionosféře, což může vést k narušení rádiové komunikace, či přesnosti navigace pomocí družicových systémů. Ve srovnání s tzv tvrdým rentgenovým zářením (používaným třeba v lékařství) má měkké rentgenové záření menší energii. „Předpokládá se, že velmi slabé rozptýlené rentgenové záření pochází ze dvou zdrojů,“ vysvětluje Massimiliano Galeazzi, hlavní vědecký pracovník mise DXL a dodává: „První zdroj se nachází mimo Sluneční soustavu a je tvořen pozůstatky po několika vybuchlých supernovách, které v naší galaxii vytváří oblast označovanou jako Lokální horká bublina (Local Hot Bubble). Druhý zdroj se nachází v naší soustavě a je generován slunečním větrem. Mise DXL by ráda nabídla lepší porozumění podstatě a charakteristikám těchto zdrojů.

Mise DXL odstartovala na suborbitálním dvoustupňovém nosiči Black Brant IX. Celkově šlo již o čtvrtý let v rámci programu DXL. Ten první přišel v roce 2012 a byla při něm potvrzeno, že Lokální horká bublina je opravdu zdrojem tohoto záření. Data z tohoto experimentu také ukázala, že jen asi 40 % zachyceného měkkého rentgenového záření pochází ze Sluneční soustavy. To znamená, že Lokální horká bublina je dominantním zdrojem tohoto záření.