Fotostřípky z ISS (2)

Anton Škaplerov (vpravo nahoře) pracuje na modulu Nauka při kosmické vycházce. Vlevo dole je uzlový modul Pričal. Zdroj: flickr.com

Uběhl měsíc od našeho posledního ohlédnutí za děním na ISS. Stanice mezitím přijala nákladní loď Dragon v rámci mise CRS-24 a ruští kosmonauté připravili uzlový modul Pričal pro přílety budoucích Sojuzů a nákladních Progressů. Právě úvodní snímek ukazuje jednu z nejzajímavějších událostí začátku roku 2022 na stanici. Vlevo dole vidíme modul Pričal, který byl při kosmické vycházce nakonfigurován a aktivován. Na modulu Nauka je vpravo nahoře Anton Škaplerov. Kosmická vycházka trvala 7 hodin a 11 minut. S Antonem vystoupil ještě Pjotr Dubrov, kterého vidíme na následující fotografii.

Anton Škaplerov (vlevo s červenými proužky) a Pjotr Dubrov pracují na modulu Nauka. Vpravo je kulatý bílý modul Pričal. Zdroj: flickr.com

Anton Škaplerov (vlevo s červenými proužky) a Pjotr Dubrov pracují na modulu Nauka. Vpravo je kulatý bílý modul Pričal. Zdroj: flickr.com

Tenká linka zemské atmosféry dobře dotváří atmosféru výstupu kosmonautů (Anton je na povrchu Nauky, Pjotr vykukuje zprava u přechodu mezi Pričalem a Naukou). Zdroj: flickr.com

Tenká linka zemské atmosféry dobře dotváří atmosféru výstupu kosmonautů (Anton je na povrchu Nauky, Pjotr vykukuje zprava u přechodu mezi Pričalem a Naukou). Zdroj: flickr.com

V sérii pěkných fotek z výstupu nelze vynechat tento celkový pohled na Nauku, Priča a oba kosmonauty. Zdroj: flickr.com

V sérii pěkných fotek z výstupu nelze vynechat tento celkový pohled na Nauku, Priča a oba kosmonauty. Zdroj: flickr.com

Výřez z fotografie z výstupu ruských kosmonautů z doby, kdy pracovali na modulu Pričal. Zdroj: flickr.com

Výřez z fotografie z výstupu ruských kosmonautů z doby, kdy pracovali na modulu Pričal. Zdroj: flickr.com

Доброе утро, Земля! Dobré ráno, Země! Zdraví vás Anton Škaplerov během kosmické vycházky. Zdroj: pbs.twimg.com

O životě na stanici pravidelně bloguje také Anton Škaplerov. Zdroj: pbs.twimg.com

O životě na stanici pravidelně bloguje také Anton Škaplerov. Zdroj: pbs.twimg.com

Překrásná Patagonie z výšky 400 km očima Antona Škaplerova. Zdroj: pbs.twimg.com

Překrásná Patagonie z výšky 400 km očima Antona Škaplerova. Zdroj: pbs.twimg.com

Vesuv v Itálii. Doslova obklopen městy. Jak to asi dopadne při jeho další velké erupci v milionové Neapoli? Zdroj: pbs.twimg.com

Vesuv v Itálii. Doslova obklopen městy. Jak to asi dopadne při jeho další velké erupci v milionové Neapoli? Zdroj: pbs.twimg.com

Na snímku z 30. 12. 2021 září Slunce nad oblaky v době, kdy stanice přelétala kanadský Québec. Zdroj: flickr.com

Na snímku z 30. 12. 2021 září Slunce nad oblaky v době, kdy stanice přelétala kanadský Québec. Zdroj: flickr.com

První paprsky Slunce se derou skrz tenkou vrstvu atmosféry v době, kdy stanice zrovna přelétá nad Novým Jižním Walesem v Austrálii. Zdroj: flickr.com

První paprsky Slunce se derou skrz tenkou vrstvu atmosféry v době, kdy stanice zrovna přelétá nad Novým Jižním Walesem v Austrálii. Zdroj: flickr.com

Posádka Crew 3 na ISS. Kayla Barron (vlevo), Raja Chari (nahoře), Matthias Maurer (vpravo) a Thomas Marshburn. Zdroj: flickr.com

Posádka Crew 3 na ISS. Kayla Barron (vlevo), Raja Chari (nahoře), Matthias Maurer (vpravo) a Thomas Marshburn. Zdroj: flickr.com

Kosmonaut Alexander Misurkin (Roskosmos, vzadu) s Matthiasem Maurerem (ESA) v Sojuzu MS-20. Zdroj: flickr.com

Kosmonaut Alexander Misurkin (Roskosmos, vzadu) s Matthiasem Maurerem (ESA) v Sojuzu MS-20. Zdroj: flickr.com

Kayla jakoby 'žongluje' s vánočními dárky. Zdroj: flickr.com

Kayla jakoby ‚žongluje‘ s vánočními dárky. Zdroj: flickr.com

Americký astronaut Raja Chari zachytil malého společníka, který se na Vánoce vyskytoval na stanici (vímě o něm někdo více?). Zdroj: pbs.twimg.com

Americký astronaut Raja Chari zachytil malého společníka, který se na Vánoce vyskytoval na stanici (vímě o něm někdo více?). Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias Maurer, německý astronaut ESA, v modulu Cupola na ISS. Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias Maurer, německý astronaut ESA, v modulu Cupola na ISS. Zdroj: pbs.twimg.com

Jedním z cílů mise Cosmic Kiss německého astronauta Matthiase Maurera je sdílet zážitky ze života na stanici a z experimentů, které zde probíhají. Na blogu ESA proto vyšel článek ze série #Ask Matthias – Orbit Edition, kde se dozvídáme zajímavé detaily.

Například se dozvídáme, že chilli papričky byly opravdu ostré a že brzy se dozvíme i něco o pěstování rostlin v evropském modulu Columbus.

Pokud jde o internetové připojení a komunikaci obecně, mají prý k dispozici dvě pásma Ku a dvě S a internet je dostatečně rychlý, aby zvládl i video a živé TV vysílání.

V otázce rychlosti růstu vlasů si není jist, že by v tom byl nějaký rozdíl, ale slíbil, že se pokusí to sledovat.

V další odpovědi Matthias upřesnil, kde se bere prach na stanici. Je to hlavně z kůže a oblečení a ručníků astronautů. Vysávání prachu je zábava. V podstatě stačí poletovat od jednoho vdechu ventilace k dalšímu a vysát prach, který se zde usadil. Úklid je prý na ISS vlastně zábava a nejvíc překáží všemožné kabely kroutící se jako hadi.

Stříhání vlasů na ISS. Zdroj: blogs.esa.int

Padla otázka, kde vlastně spali Japonci v rámci turistické návštěvy ISS. Vzhledem k tomu, že šlo o misi ruské agentury, nepoužívali japonskou Kibo, ale spali v ruském segmentu. Kosmonaut Alexander Misurkin spal v Sojuzu, Yusaku Maezawa využíval jednu z kabinek a Yozo Hirano vyhrál podle Matthiase nejlepší místo, když spal v novém uzlovém modulu Pričal, což je prý nejtišší místo na stanici.

Na otázku o uplatnění robotů v budoucnu odpověděl, že samozřejmě dojde k jejich uplatnění a to i při výstupech do volného kosmu. Limity současných jsou v tom, že zatím prostě nejsou dost inteligentní a samostatní.

Matthias s fotoaparátem v modulu Cupola. Foto: Mark Vande Hei. Zdroj: blogs.esa.int

Matthias s fotoaparátem v modulu Cupola. Foto: Mark Vande Hei. Zdroj: blogs.esa.int

Matthias řekl, že ve volném čase může trávit poměrně dost času v modulu Cupola a věnovat se pozorování a fotografování Země. Okna se zavírají hlavně v době, kdy se kolem stanice pohybují kosmické lodi. Částice z motorů nesmí znečistit okna, takže tehdy jsou okna každopádně zavřená.

Potvrdil, že výhled ze stanice neumožňuje vidět celou polokouli Země, což je pochopitelné, když je stanice ‚jen‘ 400 km nad Zemí. Často se tedy stane, že vidí jen oceán, zvláště při letu mezi Austrálií a USA, nebo naopak hodně dlouho se může kochat jen kontinenty při letu nad Afrikou a Asií. Krásný je zvláště Himálaj takto shora.

Výhledy na neustále se opakující východy a západy Slunce Matthiase opravdu netrápí, neboť mají tolik práce. Snaží se být v Cupole každý den čtvrt až půl hodiny, víc to nejde. Ostatně každý den musí obsluhovat experimenty a dvě hodiny cvičit, jak ukazuje i jeho video na Twitteru:

Vzhledem k povaze orbity ISS ho pobavilo, že v jedné části dráhy viděl měsíční úplněk asi tak, jak ho známe z povrchu Země v Evropě, zatímco za chvíli jej viděl obráceně. Výhled na Měsíc je na iSS pochopitelně perfektní.

A jak je to s foťáky? Každý astronaut si přiváží svůj vlastní k dokumentaci experimentů, kterými se zabývá. Pak tu jsou napevno umístěné fotoaparáty s teleobjektivy k dokumentaci Země. A to jak v Cupole, tak u velmi kvalitního okna americké laboratoře (tzv. WORF, Window Observational Research Facility).

A co okna samotná a jejich ochrana proti poškození a poškrábání? Tak za prvé jsou velmi odolná, vyrobená z neprůstřelného skla. A hlavně, z vnitřku stanice jsou přikryta ochrannou vrstvou plexiskla, takže když se poškrábou, jednoduše se vymění tato vrstva plexiskla.

Advanced Plant Habitat prodělal v polovině prosince druhou sklizeň chilli paprik a už se v něm pěstují nové rostlinky (bavlna). Zdroj: pbs.twimg.com

Advanced Plant Habitat prodělal v polovině prosince druhou sklizeň chilli paprik a už se v něm pěstují nové rostlinky (bavlna). Zdroj: pbs.twimg.com

Spokojený zahradník Matthias Maurer s rostlinkami rajčat vyklizenými z pěstírny Advanced Plant Habitat. Zdroj: pbs.twimg.com

Spokojený zahradník Matthias Maurer s rostlinkami rajčat vyklizenými z pěstírny Advanced Plant Habitat. Zdroj: pbs.twimg.com

27. 12. 2021 zahájila Kayla Barron nový pokus s genetikou bavlníku (experiment Plant Habitat-05). Zdroj: flickr.com

27. 12. 2021 zahájila Kayla Barron nový pokus s genetikou bavlníku (experiment Plant Habitat-05). Zdroj: flickr.com

Modul Columbus hostí také experimenty ovládané na dálku ze Země. Zde je takový příklad – ICE Cubes Service Facility. Nyní zde najdeme například kvantový magnetometr na bázi diamantu studentského týmu OSCAR-QUBE, nebo experiment SpacePharma Advanced Lab & Kirara se studií související s COVID-19. Zdroj: pbs.twimg.com

Modul Columbus hostí také experimenty ovládané na dálku ze Země. Zde je takový příklad – ICE Cubes Service Facility. Nyní zde najdeme například kvantový magnetometr na bázi diamantu studentského týmu OSCAR-QUBE, nebo experiment SpacePharma Advanced Lab & Kirara se studií související s COVID-19. Zdroj: pbs.twimg.com

Německá agentura DLR v rámci propagace letů do kosmu a přírodních věd obecně spustila několik projektů, mezi nimiž byl také Hand in Hand um die Welt. V rámci něj se zapojilo více než 1000 dětí z celého světa a Matthias právě rozbalil roli s jejich postavičkami držícími se za ruce. Zdroj: pbs.twimg.com

Německá agentura DLR v rámci propagace letů do kosmu a přírodních věd obecně spustila několik projektů, mezi nimiž byl také Hand in Hand um die Welt. V rámci něj se zapojilo více než 1000 dětí z celého světa a Matthias právě rozbalil roli s jejich postavičkami držícími se za ruce. Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias proměřuje rack (skříň), do které přijde evropské zkušební cvičební zařízení určené pro budoucí stanici u Měsíce. Vyvinula ho dánská společnost E4D a na stanici by měl stroj dorazit někdy koncem roku 2023. Umožní posilování, jízdu na kole, veslování a tahání lana. To vše pro udržování zdravých svalů a kostí. Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias proměřuje rack (skříň), do které přijde evropské zkušební cvičební zařízení určené pro budoucí stanici u Měsíce. Vyvinula ho dánská společnost E4D a na stanici by měl stroj dorazit někdy koncem roku 2023. Umožní posilování, jízdu na kole, veslování a tahání lana. To vše pro udržování zdravých svalů a kostí. Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias vyměňuje vzorky kovových slitin v německé laboratoři materiálového výzkumu (Materials Science Lab, MSL). Tato pec umožňuje tavit vybrané slitiny v mikrogravitaci a získat tím znalosti vedoucí ke zlepšení technologií používaných na Zemi. V průmyslu by to mohlo vést k odlévání nových, lehčích verzí složitých dílů. Zdroj: pbs.twimg.com

Matthias vyměňuje vzorky kovových slitin v německé laboratoři materiálového výzkumu (Materials Science Lab, MSL). Tato pec umožňuje tavit vybrané slitiny v mikrogravitaci a získat tím znalosti vedoucí ke zlepšení technologií používaných na Zemi. V průmyslu by to mohlo vést k odlévání nových, lehčích verzí složitých dílů. Zdroj: pbs.twimg.com

Cargo Dragon vyfotografovaný 24. 12. 2021. Zdroj: flickr.com

Cargo Dragon vyfotografovaný 24. 12. 2021. Zdroj: flickr.com

24. ledna 2022 zachytil Matthias Maurer odlet nákladní lodi Dragon. Přistáním u pobřeží Floridy skončila jeho zásobovací mise CRS-24. Vrátil se s více než dvěma tunami materiálu. Zdroj: pbs.twimg.com

24. ledna 2022 zachytil Matthias Maurer odlet nákladní lodi Dragon. Přistáním u pobřeží Floridy skončila jeho zásobovací mise CRS-24. Vrátil se s více než dvěma tunami materiálu. Zdroj: pbs.twimg.com

Jižní část Floridy se leskne i s hladinou jezera Okeechobee ve sluneční záři. Připravém okraji začíná na pobřeží oblast mysu Canaveral. Zdroj: pbs.twimg.com

Jižní část Floridy se leskne i s hladinou jezera Okeechobee ve sluneční záři. Při pravém okraji začíná na pobřeží oblast mysu Canaveral. Zdroj: pbs.twimg.com

Závěrem tu máme ještě ohlédnutí za misí Crew-2. Tehdy v listopadu při odletu od stanice došlo i na fotografování ISS. Ale fotky jakoby neexistovaly. Přitom čekaly celou dobu na Flickr galerii NASA2Explore. Takové snímky snad můžeme vložit i s větším zpožděním. Pro plné detaily si klikněte na odkazy do galerie na Flickru: 1, 2, 3, 4, 5.

Pohled na ISS z Crew Dragona přímo přes stykovací port. Zdroj: flickr.com

Pohled na ISS z Crew Dragona přímo přes stykovací port. Zdroj: flickr.com

Rozloučení s ISS. Pohled z Crew Dragona na ISS nad noční stranou Země. Zdroj: flickr.com

Rozloučení s ISS. Pohled z Crew Dragona na ISS nad noční stranou Země. Zdroj: flickr.com

5 komentářů ke článku “Fotostřípky z ISS (2)”

1. mauron napsal:

Když vidím jak Mathias píše o těch dvou hodinách cvičení, kterým se ani jeden den nevyhne, tak si říkám, že to je dobrý podnět i pro nás u compů, dělat to i na zemi. Takže, jdeme na to. Trochu se zapotit, i když nejsme ve vesmíru …

Tá fotka zo Sojuzu (Misurkin, Maurer) je z orbitálneho modulu alebo z návratového modulu?