ŽIVĚ: Turistický Sojuz MS-20 se vrací

Krátkodobý pobyt tří lidí na Mezinárodní kosmické stanici se chýlí ke konci. V neděli večer našeho času se ruský kosmonaut Alexandr Misurkin a japonští účastníci kosmického letu Jusaku Maezawa a Jozo Hirano (na náhledovém obrázku přední trojice) rozloučí se členy dlouhodobé expedice a nastoupí do své lodi Sojuz MS-20. Uzavření průlezů mezi lodí a staničním modulem Poisk je plánováno na 20:30 SEČ. Následovat bude série kontrol, zda jsou všechny systémy připojeny na odpojení. Zítra našeho času v 0:49 bude vydán pokyn k oddělení a o minutu a půl později se loď odpojí od orbitálního komplexu. „Skončí tak 20. návštěvnická expedice ISS,“ uvádí Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Pobyt trojice na ISS by tak měl trvat celkem trvat 11 dní, 10 hodin a 10 minut.

Sojuz se postupně vzdálí od stanice ISS a ve 3:18:56 SEČ přijde brzdící zážeh. Další události už půjdou v rychlém sledu za sebou. Ve 3:47:02 dojde k rozpojení lodi na orbitální, návratový a servisní modul, přičemž pouze modul návratový (ve kterém je posádka) je vybaven tepelným štítem a přežije průchod atmosférou. Do jejích hustých vrstev by měla kabina vstoupit ve 3:50 SEČ. V čase 3:58:40 dojde k vytažení padáku a přistání do kazašské stepi je plánováno na 4:13:40 SEČ. Ruská agentura Roskosmos připravila hned čtyři přímé přenosy, které pokryjí výše popsané klíčové momenty návratu turistického Sojuzu.

7 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Turistický Sojuz MS-20 se vrací”

Chcel by so vedieť, čo si Maezawa naozaj myslí. Hlavne o Muskovi. Mal letieť najprv v Dragone okolo Mesiaca, potom v Starship. Nakoniec sa musel uspokojiť s ruským Sojuzom a ISS.