ŽIVĚ: Turistický Sojuz MS-20 se vrací

Krátkodobý pobyt tří lidí na Mezinárodní kosmické stanici se chýlí ke konci. V neděli večer našeho času se ruský kosmonaut Alexandr Misurkin a japonští účastníci kosmického letu Jusaku Maezawa a Jozo Hirano (na náhledovém obrázku přední trojice) rozloučí se členy dlouhodobé expedice a nastoupí do své lodi Sojuz MS-20. Uzavření průlezů mezi lodí a staničním modulem Poisk je plánováno na 20:30 SEČ. Následovat bude série kontrol, zda jsou všechny systémy připojeny na odpojení. Zítra našeho času v 0:49 bude vydán pokyn k oddělení a o minutu a půl později se loď odpojí od orbitálního komplexu. „Skončí tak 20. návštěvnická expedice ISS,“ uvádí Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Pobyt trojice na ISS by tak měl trvat celkem trvat 11 dní, 10 hodin a 10 minut.

Sojuz se postupně vzdálí od stanice ISS a ve 3:18:56 SEČ přijde brzdící zážeh. Další události už půjdou v rychlém sledu za sebou. Ve 3:47:02 dojde k rozpojení lodi na orbitální, návratový a servisní modul, přičemž pouze modul návratový (ve kterém je posádka) je vybaven tepelným štítem a přežije průchod atmosférou. Do jejích hustých vrstev by měla kabina vstoupit ve 3:50 SEČ. V čase 3:58:40 dojde k vytažení padáku a přistání do kazašské stepi je plánováno na 4:13:40 SEČ. Ruská agentura Roskosmos připravila hned čtyři přímé přenosy, které pokryjí výše popsané klíčové momenty návratu turistického Sojuzu.

7 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Turistický Sojuz MS-20 se vrací”

Chcel by so vedieť, čo si Maezawa naozaj myslí. Hlavne o Muskovi. Mal letieť najprv v Dragone okolo Mesiaca, potom v Starship. Nakoniec sa musel uspokojiť s ruským Sojuzom a ISS.

Maezawa se SpaceX spolupracuje – výrazně finančně pomohl vývoji Starship. Sojuz využil zřejmě proto, že byl k dispozici dříve než Starship.

Já myslím, že má poměrně přesnou představu o velikosti tzv. Muskovy časové konstanty :-). Útěchou mu může být fakt, že ve srovnání s JWST nebo SLS konstantou je ta Muskova ještě celkem v pohodě.
      Spíš než co si myslí o Muskovi (je to Japonec, takže negativní názory by nám stejně neřekl) by mě zajímalo, co na IIS dělali? Je k tomu někde nějaké bližší info. Věřím, že je to nevšední zážitek, ale koukat se deset dní z okénka mi pro činorodého člověka, jakým on nepochybně je, nepřijde právě naplňující.

Maezawa z pobytu natočil na svůj YouTube kanál několik videí. Dá se tedy říct, že se věnoval popularizaci kosmonautiky.
        Michal Václavík navíc před startem uvedl, že posádka má naplánováno provedení 9 vědeckých experimentů, takže byli i užiteční. 😉

Viděl jsem pár těch videí. Sranda. Ale byly jen z ruské části, mohli i do západního segmentu?
        Na druhou stranu si člověk uvědomil, že trávit dovolenou v laboratoři není to pravé ořechové, že by to chtělo tu turistickou stanici.

Myslím si, že tohle omezení vstupu do západní sekce platilo jen v prvopočátcích kosmické turistiky.

Asi neměli nějaký absolutní zákaz, ale rozhodně si tam nepluli sem tam. Tak by mě to zajímalo, jaká měli pravidla