První díly nové evropské rakety Vega-C již dorazily na kosmodrom ve Francouzské Guyaně. Vega-C má nahradit současnou raketu Vega, oproti které nabídne větší objem aerodynamického krytu, lepší výkon a schopnost obsloužit širší spektrum misí – a to vše při cenách za kilogram podobných těm při startech klasické Vegy. Nákladem první rakety Vega-C, která má startovat ve druhé polovině roku 2022, bude družice LARES-2 a několik CubeSatů, které poletí jakožto sekundární náklad. Ale zpět k aktuálnímu dění. Loď MN-Colibri dorazila do přístavu Pariacabo 9. prosince a přivezla s sebou raketové motory pro druhý stupeň Zefiro-40 a třetí stupeň Zefiro-9. Oba jsou na tuhé pohonné látky a oba byly přivezeny z italského města Colleferro, kde je vyrobila společnost Avio. Ta je pro ESA v rámci vývoje rakety Vega-C primárním kontraktorem. Na rok 2022 je naplánováno doručení dalších dílů první rakety Vega-C na kosmodrom. Půjde konkrétně o první stupeň P120C a také o horní stupeň AVUM.
Zefiro-40 je nový motor navržený a vyrobený firmou Avio. Na délku měří 7,6 metru a jeho průměr dosahuje 2,4 metru. Po zážehu bude hořet 92 sekund, během kterých spálí 36 tun tuhých pohonných látek, s jejichž pomocí vygeneruje průměrný tah 1300 kN. To je pro lepší představu čtyřnásobek tahu motoru běžného dopravního letadla. Zefiro-40 dostane raketu Vega-C do výšky zhruba 123 kilometrů.
Zefiro-9 měří na délku 3,9 metru a jeho průměr je 1,9 metru. Tento motor má pohánět třetí stupeň rakety Vega-C, k čemuž využije 10 tun pohonných látek. Úkolem třetího stupně je dostat raketu do výšky 190 kilometrů. Zefiro-9 je vylepšenou verzí staršího motoru, který se používá na raketách Vega. Oproti němu je vybaven například lepším zažehávacím systémem.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/v…/First_Vega-C_rocket_stages_reach_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/First_Vega-C_rocket_stages_reach_Europe_s_Spaceport.jpg