Společnost Energomaš v plném rozsahu dokončila testy druhého raketového motoru RD-171MV. V blízké době se tento motor vydá do Samary, konkrétně do Raketového a kosmického střediska Progress, kde bude sestaven první stupeň nosné rakety Sojuz-5. Na motor RD-171MV budou čekat další zkoušky, kterými projde celý první stupeň. „Připravovaný nosič Sojuz-5 bude schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 17 tun užitečného nákladu, s použitím horního stupně dopraví až 5 tun na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární a až 2,5 tuny na geostacionární dráhu. Bude to univerzální raketa pro různé úkoly. Náš podnik přísně dodržuje všechny termíny výroby motorů, takže v roce 2023 zahájí Sojuz-5 letové zkoušky. Nyní se v naší montážní hale skládají další exempláře motorů RD-171MV,“ uvedl generální ředitel NPO Energomaš Igor Arbuzov.
RD-171MV je nejvýkonnějším raketovým motorem na kapalné pohonné látky na světě – motor vážící 10 tun vyvine tah přes 800 tun. NPO Energomaš jej založil na modifikacích motoru RD-170/171, který byl vyvinut 80. letech v rámci programu Eněrgija-Buran. Kromě dvou startů na raketě Eněrgija byl úspěšně používán na středně silné raketě Zenit, kterou poháněl až do ukončení jejího provozu (v projektu Sea Launch přišel poslední start v květnu 2014, v rámci pozemních startů v prosinci 2017).
„Jedná se o nový raketový motor. Od svých předchůdců se RD-171MV liší novým řídicím systémem, či vylepšenou tepelnou ochranu. Turbína, která je nejvíce namáhaným prvkem konstrukce motoru, se méně zahřívá, což prodlužuje její životnost. Motor si zachovává stejný tah, ale má vyšší specifický impuls. Tím, že byl motor navržen v digitálním prostředí, se zjednodušuje další modernizace jeho dílů,“ uvedl Pjotr Ljovočkin, hlavní konstruktér společnosti NPO Energomaš.
Přeloženo z:
https://www.roscosmos.ru/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E-rgdJSXoAACoAz?format=jpg&name=large
https://www.roscosmos.ru/media/gallery/big/26349/5588379046.jpg
Takže je to 4 komorový motor? A s uzavřeným cyklem, jest tak?
Asi ano, viz wikipedie https://en.wikipedia.org/wiki/RD-170#RD-171
Áno, je to pomerne zaujímavá konštrukcia. Motor má 4 spaľovacie komory, dve samostatné predspaľovacie komory (priznám sa netuším ako sa správne volá preburner po slovensky) a jedno spoločné turbočerpadlo.
No neviem, ja tam vidim oxidizer-rich, takze nie full-flow.
Já tam vidím Oxidizer-rich staged combustion. Doufám, že reagujete na to že to je čtyřkomorák s uzavřeným cyklem. Ano, je. Čtyřkomorový na společné hřídeli, s uzavřeným palivovým cyklem s přebytkem okysličovadla.
Je to takový „mírný pokrok v mezích zákona“. V podstatě od dob raketoplánu Buran tady máme nový, vylepšený motor, od toho, který tam byl původně použitý. Takže více než 30 let. A předpokládaný první start v roce 2023 taky nijak neoslní…
Jako bych četl o STS -> SLS. Jen název orbiteru je jiný. 🙂
Tak SLS poletí snad na jaře příštího roku (konečně). A technologie je jiná, nemá to motor na kapalná paliva. Ani nosič se výkonově nemůže rovnat, to by museli mít něco na úrovni té Eněrgie nebo Angary.
Zima 2021/2022
Chápu 🙂 jen jsem rád, že se to i tam trochu hýbe.
A proč by měl pokud je funkční. U chemických raketových motorů nic převratného nevymyslíte, vývoj každého nového je riskantní a drahý a hlavně je drahá jeho výrobní technologie.
Raptor to posunul s metanem trochu jinam.
Navíc jsou zajímavé modifikace raptoru na jedné raketě.
Spíš let sojutu 5 až za 2 roky. A jenisej je pokračování.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Irtysh_(rocket)