Let s pořadovým číslem 14 zatím neproběhl a do poloviny října ani neproběhne kvůli solární konjunkci. Dne 15. září (sol 204) Ingenuity úspěšně provedla test protočení rotorů na zvýšené otáčky 2800 1/min. Ověřovaly se i další systémy vrtulníčku (žádná závada nebyla objevena) a byly vyvráceny obavy ze vzniku rezonančních vibrací při nových vyšších otáčkách. Na 18. září (sol 206) byl naplánován krátký testovací let svisle vzhůru do 5 m a zpět při otáčkách 2700 1/min. K letu však nedošlo, protože vrtulníček detekoval anomálii u 2 servomotorů horního rotoru během předletového testu „naklápění rotorů“ a správně zrušil zbytek testu a následný testovací let.
U dvou ze tří servomotorů (servo 1 a 2) horního rotoru byly zjištěny oscilace s amplitudou ~1°. Pozemní tým analyzoval přijatá data a nařídil test naklápění rotorových listů zopakovat 21. a 23. září. Oba opakované testy dopadly dobře – anomálie s oscilací na servech 1 a 2 se neopakovala. Pozemní tým následně definoval 2 hypotézy, co mohlo být příčinou anomálie z 18. září.
- Po 13 dokončených letech (původně plánováno jen 5) jsou některé pohyblivé komponenty rotorové hlavy mírně opotřebené a začínají se projevovat zvýšené „vůle v řízení“
- Statický test vysokých otáček zanechal rotorové listy v netypické poloze, která měla za následek oscilaci servomotorů v druhém kroku předletového testu.
Další analýzy dat a pozemní testování v JPL bude pokračovat i během solární konjunkce, nicméně naděje na další let jsou už dnes poměrně vysoké.
Zdroje informací:
https://mars.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://mars.nasa.gov/images/mepjpl/PIA24812-web2.jpg
Děkuji za tuto novinku. Přiznám se, že mě natolik překvapila, že jsem zůstal „zírat“: přišlo mi už dříve, že po počátečním nadšení a mediální prezentaci už ani NASA nedává reporty o všech letech Ingenuity, a tak jsem postupně rezignoval na její sledování – a najednou ČTRNÁCTÝ let! Dobře, zatím jen přípravy na něj, ale stejně… Je to skvělý úspěch.
NASA středisko JPL je známé tím, že sondy z jejich dílen mají většinou mnohem delší životnost, než je délka jejich primární mise. Vrtulníček Ingenuity evidentně není výjimkou a přesto, že jde jen o technologický demonstrátor, předvádí další a další výkony, jež překvapují nejen širokou veřejnost, ale i samotný projektový tým, který jej navrhl a provozuje.
Pro zajímavost doplním pár statistických údajů ze zápisníku letů Ingenuity k dnešnímu dni:
Celkový počet letů: 13
První let: Sol 58 (19.4.2021)
Poslední let: Sol 193 (4.9.2021)
Celková délka všech letů: 2881 m
Celková doba všech letů: 1469,2 s (~24,5 min)
Max. výška letu: 12 m (lety 10, 11)
Max. rychlost letu: 5 m/s (lety 9, 10, 11)
Max. délka letu: 625 m (let 9)
Max. doba letu: 169,5 s (let 12)