sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Havárie premiérové rakety Alpha

První let malé rakety Alpha, kterou vyvinula firma Firefly Aerospace, skončila po čtvrtečním startu z Vandenbergovy základny v Kalifornii explozí. Raketa opustila vzletový komplex 2-West ve 3:59 SELČ a bez zjevných problémů začala stoupat vstříc jasné obloze. První náznak problémů nastal v čase 1 minuta a 47 sekund po startu, kdy pracovník řídícího střediska ohlásil, že raketa ještě nepřešla do nadzvukové fáze letu. K tomu však mělo dojít již o 40 sekund dříve. Teprve až v čase T+2:18 řídící středisko oznámilo, že nosič překonal rychlost zvuku. Jen krátce poté přišla závada, která vypadala, jako kdyby nosič ztratil kontrolu, načež začal rotovat a pak v čase zhruba T+2:29 explodoval. Pokyn k destrukci přitom vydal pozemní pracovník.

Společnost Firefly Aerospace potvrdila závadu nosiče v tweetu: „Alphu potkala během práce prvního stupně anomálie, která vyústila ve ztrátu nosiče. Zatím sbíráme více informací, dodatečné detaily poskytneme.“ Šlo o premiérovou misi této dvoustupňové rakety, která by měla být schopna dopravit na nízkou oběžnou dráhu až 1 000 kilogramů nebo 630 kilogramů na sun-synchronní dráhu ve výšce 500 kilometrů.

Tato raketa spalující kapalný kyslík a letecký petrolej je jedním z několika soukromě vyvinutých nosičů malých družic, které se objevují na tomto trhu. O její pohon se na prvním stupni starají čtyři raketové motory Reaver, které dokáží společně vyvinout tah 75 tun. Druhý stupeň je pak vybaven motorem Lightning, který poskytne necelých 7 tun tahu. Firma Firefly říká, že hlavním rozdílem jejich rakety oproti ostatním konkurentům je její velikost. Alpha tak může nést těžší náklady než Electron od Rocket Lab či LauncherOne od Virgin Orbit. Společnost zároveň očekává, že bude nový nosič prodávat s cenovkou 15 milionů dolarů za vyhrazený start. Kompletně sestavená raketa Alpha měří na výšku 29,75 metru a její průměr činí zhruba 1,8 metru.

Raketa Alpha od firmy Firefly Aerospace.
Raketa Alpha od firmy Firefly Aerospace.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Firma Firefly Aerospace (sídlící v texaském Cedar Park) se dříve jmenovala Firefly Space Systems, ale bohužel ji potkal bankrot. Přejmenovaná společnost se v roce 2017 dostala pod novým vlastníkem z konkurzního řízení. Společnost Noosphere Ventures, která sídlí v kalifornském Menlo Park a kterou vede Max Poljakov, nyní financuje program vývoje raket společnosti Firefly. Společnost přitom nepracuje pouze na raketách Alpha, ale i na silnější verzi Beta. Tento nosič by měl dostat vylepšené motory, aby dokázal na oběžnou dráhu dopravit těžší náklady. Firefly má také ambice postavit bezpilotní lunární lander, meziorbitální tahač vybavený iontovým pohonem, nebo znovupoužitelný kosmický letoun. Kromě ve čtvrtek využité rampy na Vandenbergově základně společnost Firefly přestavuje také další místo pro své starty. Tím, má být nevyužívaný komplex 20 na floridské základně Cape Canaveral Space Force Station.

V rámci aktuální neúspěšné premiérové mise vynášela raketa Alpha soubor nákladů edukačního, uměleckého a výzkumného rázu. Firma Firefly Aerospace totiž nabídla kapacitu svého nosiče zdarma prostřednictvím svého programu DREAM (Dedicated Research and Education Accelerator Mission). Alpha při této misi mířila na oběžnou dráhu ve výšce necelých 300 kilometrů, která by byla vůči rovníku skloněna o 137°. Tato nezvyklá dráha se označuje jako retrográdní, protože raketa při ní letí proti směru otáčení Země. Nosič tedy měl zamířit směrem na jihozápad vstříc tichému oceánu a jeho dráha měla vést jižně od Havaje.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/09/FIREFLY-EXPLODES-4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/E91F419WUAEQogN?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ergin
Ergin
3 let před

Podle analýzy Scotta Manleyho (https://youtu.be/erXrnvyuhJs) došlo pravděpodobně krátce po startu k selhání jednoho motoru na 1. stupni, proto raketa dosáhla nadzvukové rychlosti o mnoho později. Vzhledem k tomu, že každý motor se může naklánět pouze v jedné ose, tak i ztráta jednoho z nich vede k výraznému zhoršení ovládání rakety, což mohlo vést ke ztrátě kontroly po překročení nadzvukové rychlosti.

Petr Kasan
Petr Kasan
3 let před
Odpověď  Ergin

Scott Manley to určil správně: 15 sekund po startu došlo k předčasnému shutdownu jednoho Reaveru. Shutdown samotný byl řízený – zavřením ventilů. Proč k němu došlo je otázkou dalšího šetření.
Překvapilo mě, jak dlouho raketa vydržela celistvá při tak divoké rotaci v nadzvukové rychlosti – hodně dobré. Co už tak dobré není, je dopad části trosek na město Orcutt, podle tvrzení očitých svědků. Naštěstí nikdo nebyl zraněn. (zdroj SpaceNews)

ruenix
ruenix
3 let před

V článku je jedno drobné typo, pokud se nepletu, tak motor není „Raven“, ale „Reaver“, podle https://firefly.fandom.com/wiki/Reaver

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  ruenix

Máte samozřejmě pravdu, chyba opravena, díky moc. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.