sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion se už začíná skrývat pod panely

Experti na Kennedyho středisku na Floridě se pustili do závěrečné fáze příprav lodi Orion na misi Artemis I. Začala totiž instalace oblých panelů, které jsou součástí sestavy LAS. Tyto panely budou celkem čtyři a po jejich instalaci bude sestava LAS již kompletní. Technici z divize EGS (Exploration Ground Systems) Kennedyho střediska s kolegy z firmy Jacobs už nedávno připojili ke špičce lodi Orion samotnou záchrannou věžičku. Následně mohlo začít zvedání lehkých panelů, které společně vytvoří aerodynamický kryt. Ten má loď chránit před silným hlukem a vibracemi při startu. Jeden ze čtyř panelů je vybaven dvířky a právě přes něj bude možné před startem vstoupit do kabiny. Po startu, když už nebude potřebná, se 13,5 metru vysoká věžička LAS odhodí, čímž dojde k odlehčení nákladu.

Ačkoliv při misi Artemis I (která je bezpilotním letovým testem) ještě nebudou únikové motory aktivní, je systém navrhován tak, aby při budoucích misích ochránil astronauty, pokud by se během startu objevil problém. Věžička by pak zážehem svých motorů odnesla loď pryč od nebezpečné rakety. Ale zpět do současnosti. Jakmile bude sestava LAS dokončena, opustí Orion budovu Launch Abort System Facility a bude pokračovat na své cestě vstříc vzletové rampě. Zamíří totiž do ikonické haly VAB, kde proběhne jeho usazení na raketu SLS.

Rozložený pohled na loď Orion.
Rozložený pohled na loď Orion.
Zdroj: https://cdn.arstechnica.net/

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/246/2021/08/Orion-Ojives-Install-scaled.jpg
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/10/OrionEM1_Auto3C.jpeg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
3 let před

Diky za clanek! Chtel bych se zeptat, proc nebudou aktivni unikove motory na Artemis 1…neni to promarnema prilezitost otestovat tenhle system hned na prvni misi pokud by nedej Boze k doslo k anomalii?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Únikový systém Orionu už byl v minulých letech otestován jak za klidové fáze, tak i za letu.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Při misi Artemis I bude aktivní odhazovací motor (Jettison Motor) záchranné věžičky. Ten oddělí věžičku od sestavy SLS/Orion v T+ 3 min 44 s.
Únikový (Abort Motor) a orientační motor (Attitude Control Motor) není možné při nominální misi otestovat, protože by to znamenalo ukončení mise a návrat kabiny Orionu do Atlantického oceánu.
Celý systém LAS byl ale úspěšně otestován za letu 2.7.2019 během testu Ascent Abort-2.
https://youtu.be/4rfsDMGplZU

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.