Dalekohled Jamese Webba dokončil testy

Po úspěšném dokončení všech závěrečných zkoušek se Dalekohled Jamese Webba může začít připravovat na odeslání na místo startu. Týmy inženýrů totiž dokončily dlouho trvající zevrubné testy v čisté místnosti firmy Northrop Grumman. Velké množství zkoušek a milníků, kterými JWST prošel, bylo navrženo tak, aby společně zajistily, že nejkomplexnější kosmická vědecká observatoř dosavadní historie bude v kosmickém prostoru fungovat tak, jak se očekává. Teď, když jsou testy u konce, mohou začít přípravy na přesun. To sice zní jednoduše, ale ve skutečnosti to obnáší všechny nezbytné kroky k přípravě na přesun cenného nákladu přes Panamský průplav až na místo startu u města Kourou ve Francouzské Guyaně na severovýchodě jihoamerického kontinentu.

Jelikož už nejsou zapotřebí žádné velké zkoušky, technici v čisté místnosti začali svou pozornost otáčet jiným směrem. Zatímco předtím ověřovali, že teleskop dokáže přečkat drsné podmínky při startu a pobytu v kosmickém prostoru, nyní je jejich hlavní prioritou zajistit, že JWST bezpečně dorazí na startovní rampu. Technici zodpovědní za kontaminaci teleskopu, odborníci, kteří mají na starost jeho přesun společně s logistickými týmy jsou již připraveni na splnění unikátního úkolu – dostat Dalekohled Jamese Webba na místo startu. Přípravy na přesun by měly být dokončeny během září.

Skládání a testy Dalekohledu Jamese Webba jsou u konce. Nyní přichází čas zaměřit se na jeho přesun na místo startu.

Skládání a testy Dalekohledu Jamese Webba jsou u konce. Nyní přichází čas zaměřit se na jeho přesun na místo startu.

Dalekohled Jamese Webba dosáhl významného bodu na své cestě ke startu. Dokončil totiž závěrečnou fázi integrace a testů celé observatoře,“ uvedl Gregory L. Robinson, programový ředitel JWST z ředitelství NASA a dodal: „Máme nesmírně obětavé kolegy, kteří nás dovedli až do cíle. Jsme velice rádi, že je Webb připraven ke startu a brzy se vydá na svou vědeckou cestu.“ Zatímco probíhají přípravy na přesun, týmy v řídícím středisku MOC (Mission Operations Center) na Space Telescope Science Institute (STScI) v Baltimoru pokračují ve svých opakovaných kontrolách komplexní komunikační sítě, která se při provozu teleskopu využije. Nedávno se podařilo prokázat, že tato síť je schopna nepřetržitě posílat teleskopu pokyny. V MOC také probíhají nácviky dne startu, které mají za úkol připravit pracovníky na ostrý start a také na dny po něm. Před samotným startem se toho ještě musí udělat opravdu hodně, ale jelikož je integrační a testovací fáze formálně ukončena, je celý projekt o ohromný skok blíže k odhalování záhad vesmíru.

Až JWST dorazí do Francouzské Guyany, pustí se týmy zodpovědné za jeho přípravu do práce – ta bude spočívat v jeho konfiguraci na start. To obnáší hlavně potransportní kontroly, které mají ověřit, že teleskop nedoznal během přesunu žádných poškození. Čeká na ně také plnění nádrží hydrazinem a oxidem dusičitým, s pomocí kterých bude udržovat svou dráhu. V této fázi také odborníci odstraní všechny krytky a pojistky s nápisem REMOVE BEFORE FLIGHT (před letem odstraňte), které mají za úkol chránit důležité díly během sestavování, testů a transportu. Poté inženýři připravený teleskop usadí na jeho nosič – raketu Ariane 5, kterou poskytne Evropská kosmická agentura. Pak už bude následovat jen přesun na vzletovou rampu. JWST je mezinárodní program, na kterém se podílí americká NASA, evropská ESA a kanadská CSA.

Dalekohled Jamese Webba představuje úžasné dílo lidské vynalézavosti, které je za současné situace ještě působivější. Je to kvůli překážkám, které experti pracující na JWST překonali, aby mohli postavit tuto úžasnou vesmírnou observatoř. Zemětřesení, ničivý hurikán, sněhové bouře, sněhové vánice, lesní požáry a celosvětová pandemie jsou jen některé z těch, které lidé stojící za Webbem museli přečkat, aby společně zajistili úspěch. Webbův příběh je příběhem vytrvalosti. Jde o misi, na níž se podílely tisíce vědců, inženýrů a dalších odborníků z více než 14 zemí v devíti různých časových pásmech.

JWST ve složené startovní konfiguraci.

Pro mne osobně bude vypuštění Webbova teleskopu významnou životní událostí – samozřejmě budu nadšený, až se to podaří, ale bude to také čas pro hluboké osobní zhodnocení. Dvacet let mého života se bude směřovat do tohoto okamžiku,“ říká Mark Voyton, manažer z Goddardova střediska zodpovědný za integraci a zkoušky JWST a dodává: „Ušli jsme opravdu hodně dlouhou cestu a společně jsme toho hodně udělali, abychom náš teleskop připravili na let. Cesta JWST sice teprve začíná, ale pro nás, kteří jsme dalekohled postavili, to vše brzy skončí. Budeme mít příležitost si odpočinout s vědomím, že jsme udělali vše k tomu, aby naše observatoř fungovala. Vzájemná mezilidská pouta, která jsme si na této cestě vytvořili, přetrvají daleko do budoucnosti.

Po startu má JWST projít událostmi nabitým půlročním obdobím uvádění do provozu. Krátce po dokončení 26 minut trvajícího letu na Ariane 5 se teleskop oddělí od nosiče a automaticky dojde k vyklopení jeho fotovoltaického panelu. Poté začne středisko postupně posílat pokyny k rozkládání jednotlivých systémů. JWST bude potřebovat jeden měsíc na to, aby doletěl na požadovanou dráhu do místa vzdáleného zhruba 1,6 milionu kilometrů od Země. Během té doby postupně rozloží svou konstrukci, která musela být pro potřeby startu složena do kompaktních rozměrů. Pětivrstvý tepelný štít se začne rozkládat pár dní po startu, přičemž každý krok bude na Zemi velmi pečlivě sledován a analyzován. Experti očekávají, že díky tomuto pečlivému přístupu by mohli překonat i některé nečekané překážky, které mohou při rozkládání nastat.

Jakmile se začne sluneční štít rozkládat, vstoupí pozorovací část i s příslušnými přístroji do stínu a začnou pomalu chladnout. V dalších týdnech budou experti pečlivě sledovat pokles teplot a budou připraveni použít připravené ohřívače, aby optimálně řídili mechanické namáhání přístrojů i nosných struktur. Souběžně s tím dojde k vyklopení trojnožky, která nese sekundární zrcadlo a složí se i zrcadlo primární. Pak budou moci být palubní přístroje aktivovány a drobné motorické korekce navedou observatoř na plánovanou dráhu. Jakmile JWST dostatečně zchladne a stabilizuje se v nízkých teplotách, nastane několik měsíců dlouhé období ladění orientace všech optických členů a kalibrace vědeckých přístrojů. Samotná ostrá vědecká pozorování by měla podle očekávání začít zhruba půl roku po startu.

Takzvané vlajkové lodě (jako třeba Dalekohled Jamese Webba) jsou bez přehánění generační projekty. JWST byl postaven na odkazech a zkušenostech z minulých misí jako jsou Hubble či Spitzer. JWST zase naopak poskytne základy, na kterých budou moci stavět budoucí kosmické observatoře, které přijdou v dalších desetiletích. „Po dokončení posledních úkolů testovacího režimu JWST si nemohu pomoci, ale pokaždé, když se podívám na to krásné zlaté zrcadlo, vidím v něm odrazy tisíců lidí, kteří Webbovi věnovali velkou část svého života,“ říká Bill Ochs, projektový manažer Webbova teleskopu z Goddardova střediska.