sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Orion se už začíná skrývat pod panely

Experti na Kennedyho středisku na Floridě se pustili do závěrečné fáze příprav lodi Orion na misi Artemis I. Začala totiž instalace oblých panelů, které jsou součástí sestavy LAS. Tyto panely budou celkem čtyři a po jejich instalaci bude sestava LAS již kompletní. Technici z divize EGS (Exploration Ground Systems) Kennedyho střediska s kolegy z firmy Jacobs už nedávno připojili ke špičce lodi Orion samotnou záchrannou věžičku. Následně mohlo začít zvedání lehkých panelů, které společně vytvoří aerodynamický kryt. Ten má loď chránit před silným hlukem a vibracemi při startu. Jeden ze čtyř panelů je vybaven dvířky a právě přes něj bude možné před startem vstoupit do kabiny. Po startu, když už nebude potřebná, se 13,5 metru vysoká věžička LAS odhodí, čímž dojde k odlehčení nákladu.

Ačkoliv při misi Artemis I (která je bezpilotním letovým testem) ještě nebudou únikové motory aktivní, je systém navrhován tak, aby při budoucích misích ochránil astronauty, pokud by se během startu objevil problém. Věžička by pak zážehem svých motorů odnesla loď pryč od nebezpečné rakety. Ale zpět do současnosti. Jakmile bude sestava LAS dokončena, opustí Orion budovu Launch Abort System Facility a bude pokračovat na své cestě vstříc vzletové rampě. Zamíří totiž do ikonické haly VAB, kde proběhne jeho usazení na raketu SLS.

Rozložený pohled na loď Orion.
Rozložený pohled na loď Orion.
Zdroj: https://cdn.arstechnica.net/

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/246/2021/08/Orion-Ojives-Install-scaled.jpg
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/10/OrionEM1_Auto3C.jpeg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
3 let před

Diky za clanek! Chtel bych se zeptat, proc nebudou aktivni unikove motory na Artemis 1…neni to promarnema prilezitost otestovat tenhle system hned na prvni misi pokud by nedej Boze k doslo k anomalii?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Únikový systém Orionu už byl v minulých letech otestován jak za klidové fáze, tak i za letu.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  Pavel Kralicek

Při misi Artemis I bude aktivní odhazovací motor (Jettison Motor) záchranné věžičky. Ten oddělí věžičku od sestavy SLS/Orion v T+ 3 min 44 s.
Únikový (Abort Motor) a orientační motor (Attitude Control Motor) není možné při nominální misi otestovat, protože by to znamenalo ukončení mise a návrat kabiny Orionu do Atlantického oceánu.
Celý systém LAS byl ale úspěšně otestován za letu 2.7.2019 během testu Ascent Abort-2.
https://youtu.be/4rfsDMGplZU

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.