sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Automatická navigace pro sebevražednou sondu

Když americká sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) zahájí závěrečnou fázi své mise, bude mít k dispozici čtyřmegapixelový snímek prázdnoty, kterou jen výjimečně doplní pouze pár velmi slabě svítících teček. V tuto chvíli bude sonda od svého cíle vzdálena jen něco mezi 87 000 a 98 000 kilometry, přičemž tuto vzdálenost urazí za zhruba 4 hodiny. Jejím cílem (doslova) bude malá planetka Dimorphos. Sonda do ní ve velké rychlosti narazí, čímž by měla drobně (ale měřitelně) ovlivnit její oběžnou dráhu. Ve zmíněné vzdálenosti by i drobná chyba v manévrování mohla být rozhodující – zasáhne DART asteroid, nebo jej mine vzájemnou rychlostí 21 000 km/h. DART svůj cíl spatří jen asi hodinu před kolizí, takže aby se maximalizovala pravděpodobnost, že sonda zasáhne tuto málo jasnou a z většiny neznámou planetku, je zapotřebí nový navigační systém, který by dokázal samostatně navádět sondu bez jakéhokoliv lidského zásahu.

Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

SMART Nav je označení pro soubor výpočetních algoritmů, které společně se zbytkem orientačního a navigačního systému sondy zajistí nezávislé nalezení Dimorphosu a navedení sondy na tento cíl. Vědci už od počátku vývoje mise věděli, že budou takový autonomní prvek potřebovat, ovšem musí to být něco jiného, než co se doposud používá. Musí jít o systém, který by byl schopen sám získávat informace a automaticky na jejich základě přijímat rozhodnutí. „Díky SMART Nav už to není jen o tom, abychom sondu udrželi v požadované orientaci nebo provedli korekční manévry. Je to o kompletním navigování během celých posledních čtyř hodin této mise bez jakéhokoli lidského zásahu,“ vysvětluje Mark Jensenius inženýr zaměřený na řízení a navigaci z týmu SMART Nav z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory v marylandském Laurelu a dodává: „Bavíme se o lokalizování objektu v prostoru, výběru správné planetky, vyhodnocení korekcí trajektorie a vydání pokynů k manévrům v reálném čase, abychom dosáhli přesného zásahu cíle.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dart_smart-nav_hero.jpeg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/DART-Illustration-revised.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69
pave69
3 let před

Trochu mi to připomíná ten starý vtip:
Mudžahedínové píší do USA – Dodané rakety země-vzduch fungují výborně, ale do příští dodávky místo nich žádáme o rakety země-letadlo.

Tak uvidíme, jestli jde o sondu Země-vesmír, nebo Země-asteroid…

Borin
Borin
3 let před

Pokud se trefa povede, bude to frajeřina. Výpočty trajektorií a výsledky navádění jsou už drahná léta ohromující. (Několikačetné využití gravitačních praků u jediné sondy.)
Jiná záležitost je poznatek, že malá změna v jednom koutě Země časem ovlivní události na jejím druhém konci.
Odvozeně, pokud to platí i pro sluneční soustavu, nepřál bych naším pravnukům „řetězovou událost“ ve smyslu vychýlení asteroidů/planetek z bezpečných drah.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Borin

Tohohle se bát nemusíme. Dvojplanetka je na výrazně odlišné dráze než Země.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.