sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Žádný pohon? Žádný problém pro Integral!

Před rokem došlo na evropském teleskopu Integral k závadě, kvůli které byly naposledy použity korekční trysky na palubě. Tento teleskop na oběžné dráze Země však neukončil svůj provoz. Díky pečlivé práci pozemních týmů mohl po krátké pauze pokračovat ve svém úkolu – sledování vesmíru v pásmu gamma. Již brzy by však mohl fungovat ještě efektivněji než dříve, jelikož pozemní řídící týmy chtějí do ostrého provozu nasadit novou chytrou metodu, kterou by mohli rychle a přesně ovládat tento 18 let starý teleskop.

Richard Southworth, provozní manažer mise Integral.
Richard Southworth, provozní manažer mise Integral.
Zdroj: https://www.esa.int/

V létě roku 2020 si experti z německého letového řídícího týmu pomalu zvykali na nové pracovní prostředí. V té době totiž museli svůj teleskop ovládat z domovů, což byla reakce na rozvíjející se pandemii Covid-19. A aby to pozemní týmy neměly tak lehké, rozhodl se Integral, že jim jejich práci ještě zkomplikuje. Jeden den proto na zemi dorazila zpráva, že teleskop přešel do bezpečného režimu. V jeho rámci jsou vědecké přístroje deaktivovány a všechny systémy běží pouze s nejzákladnějšími funkcemi. Integral chytře nastavil své fotovoltaické panely ke Slunci, aby měl dostatek energie a pak poslal na Zemi zprávu o problému. Teleskop byl stále v bezpečném režimu, když data přijatá na Zemi ukázala, že teleskop prochází fází zatmění. Toto období temnoty je naprosto běžné, když se země dostane mezi teleskop a Slunce. Problém byl však v tom, že na dané období nebyla žádná fáze zatmění plánována.

Integral se najednou otočil od Slunce, což byla velmi nečekaná a podivná událost. Ještě nikdy jsme nic takového neviděli,“ vzpomíná Richard Southworth, provozní manažer mise a dodává: „Brzy se ukázalo, že máme opravdu hodně velký problém. Jelikož jsme nemohli našim tryskám důvěřovat, museli jsme se z bezpečného režimu dostat co možná nejdříve, abychom mohli nad teleskopem převzít kontrolu pomocí jeho silových setrvačníků a pak zjistit, co se dá dělat dál.

Integral
Integral
Zdroj: https://www.esa.int/

Možná některého čtenáře při čtení minulého odstavce napadla otázka, k čemu vlastně Integral potřebuje trysky, když už je na oběžné dráze. Důvodem je proces, při kterém se zbavuje přebytečné energie ve formě momentu hybnosti. Integral je během provozu zacílen na jeden bod. Sleduje kupříkladu vzdálenou černou díru několik hodin. Během této doby na něj působí vnější síly, které se s ním snaží otáčet. Jde především o tlak slunečního záření, které se opírá do osmnáctimetrových fotovoltaických panelů. Aby byla tato síla vyvážena a teleskop stále sledoval požadovaný objekt, používá Integral silové setrvačníky. Tato kola ukládají energii do své rotace a mohou tak posloužit k jemnému ovládání směru, kterým se teleskop dívá aniž by byly potřeba korekční trysky. Tato rotující kola tedy pohltí energii z tlaku slunečního záření a zajistí, že dosud nejcitlivější teleskop určený k výzkumu gamma záření zůstane přesně orientován.

Jenže nic netrvá věčně. Během pár dní se přebytečná energie nahromadí v silových setrvačnících ve formě momentu hybnosti. Je to rotační ekvivalent síly působící přímým směrem, například energie uložené při otáčení na kancelářské židli. Každé dva až tři dny dosáhnou silové setrvačníky maximální rychlosti otáčení, při které už nedokáží pohltit více hybnosti. Pozemní tým tedy v tu chvíli provede činnost označovanou jako momentum dump. Během něj se zbaví přebytečného momentu hybnosti tím, že se sníží rychlost rotace setrvačníků. Aby se zabránilo roztočení teleskopu v opačném směru během zpomalování rotace setrvačníků, prováděl Integral pomocí korekčních trysek zážeh, kterým zabraňoval tomuto otáčení.

Snímač přístroje IBIS v teleskopu Integral dokáže zaznamenat místo, odkud záření přišlo.
Snímač přístroje IBIS v teleskopu Integral dokáže zaznamenat místo, odkud záření přišlo.
Zdroj: https://www.esa.int/

Po mnoha dnech obav o osud mise přišli dva členové týmu s nápadem. „Nejprve jsem si nemyslel, že to bude možné. Ale ověřili jsme si to u našich kolegů přes letovou dynamiku a ukázalo se, že by tato teorie mohla fungovat. Poté, co jsme provedli simulace, jsme vše otestovali na teleskopu. A ono to opravdu fungovalo,“ říká Southworth s úlevou. Díky speciálně navržené sekvenci manévrů pozemní tým dokáže redistribuovat moment hybnosti uložený na palubě pomocí dvou různých silových setrvačníků, které se otáčí opačným směrem, což způsobí, že teleskop udělá otočku. „V tuto chvíli jsme věděli, že dokážeme řídit hromadění energie z tlaku slunečního záření a tento manévr jsme pokřtili jako Z-flip (otočka Z). Pokud je mi známo, tak tohle se ještě nikdy nepoužilo. Byl to ohromný úspěch, ale budeme moci pokračovat ve vědeckém výzkumu?

Po dlouhých a intenzivních debatách s kolegy ve středisku vědeckých operací ESAC u Madridu přišli plánovači vědecké mise se sekvencí objektů, které by Integral mohl sledovat s využitím nového spektra pohybů. Mise se tak naštěstí vrátila zpět do vědeckého provozu, byť lehce omezeného. Postupně však dva týmy experimentálně zkoušely různé kombinace setrvačníků a otáčení teleskopu v různých úhlech. Díky pečlivé práci a koordinaci mezi řídícím a vědeckým týmem, ale i mnoha dalšími, se podařilo vrátit Integral na úroveň plné vědecké efektivity v září roku 2020.

Integral
Integral
Zdroj: https://www.esa.int/

Pro většinu kosmických teleskopů se harmonogramy pozorování plánují výrazně dopředu. Ovšem jednou za čas se přihodí něco nečekaného. Může to být třeba exploze supernovy, nebo záchyt gravitačních vln a teleskopy musí umět rychle zareagovat, aby se podívaly, co se to vlastně děje. Tohle platí především pro Integral, jelikož jevy projevující se v gamma spektru trvají pouze krátce. „V minulosti, kdy jsme měli pohonný systém, jsme museli provádět přeplánování, výpočty manévrů k zaměření nového cíle, zbavit se hybnosti a pak se připravit na novou sekvenci manévrů. Naše technika Z-flip je však bohužel mnohem pomalejší,“ přiznává Southworth. Pozemní tým však již vypracoval aktualizaci palubního softwaru, která by měla snížit význam momentu hybnosti při otáčení k hledání nového cíle.

Jsme velice rádi, že díky této geniální metodě Z-flip může Integral bez problémů pokračovat ve sledování vysokoenergetického vesmíru,“ říká Erik Kuulkers, vědec zapojený do projektu Integral a dodává: „Už teď se těšíme na objevy, které nám umožní nový režim. Ten umožní, aby tato 18 let stará technika byla při reakci na náhlé energetické jevy v celém vesmíru ještě rychlejší, než byla v době svého startu před téměř dvěma desítkami let.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/INTEGRAL_spacecraft_model.png
https://www.esa.int/…/images/2010/04/r._southworth/9528134-5-eng-GB/R._Southworth.jpg
https://www.esa.int/…/images/2001/11/integral/9208091-6-eng-GB/Integral.jpg
https://www.esa.int/…/9634366-3-eng-GB/Integral_s_imager_can_see_around_corner.jpg
https://www.esa.int/…/9135887-5-eng-GB/Artist_s_view_of_Integral_pillars.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
athlo
athlo
3 let před

Kdyby někoho zajímalo jak přesně Z-Flip fungoval:
https://integral.esac.esa.int/image_gallery/POM_generation.php?yr=2020&mon=10&extn=png

Zmiňují 3 hlavní setrvačníky:
– oranžový (číslo 3), na který sluneční vítr nemá vliv a tedy jej Z-Flip neřeší
– šedý (číslo 4) a modrý (číslo 2), na které působí sluneční vítr velmi a přidává /ubírá jim asi 20 otáček za hodinu

Provedou Z-flip, což je, jestli tomu dobře rozumím rotace družice o 150° podél osy Z. Což odbourá dostatečné množství energie tak, že družiče může zůstat v jedné poloze 55, resp. 62 hodin.

Tak držme palce, ať setrvačníky fungují ještě dlouho a přesně.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  athlo

Díky moc za doplnění!

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  athlo

Jak dlouho by trvalo natočení k nějakému objektu pár (desítek) stupňů od současné pozice, kde se třeba detekoval nějaký gama záblesk, jen pomocí setrvačníků?

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  ldx

Doplním, myslím to tak, že by příslušné setrvačníky přibrzdily / urychlili z baterií, tak aby se družice pohnula daným směrem. Asi to záleží na výkonu brzd tj. jestli je možné bez rizika poškození setrvačník např. prudce zastavit případně baterií při rychlém roztočení…

trabis
trabis
3 let před
Odpovědět  athlo

Děkuji za podrobnost, která mne také zajímá. Doteď jsem si jako laik myslel, že toto – otočkou, kde se na konci zase zastavím a tím vytratit energii není možné. Nicméně ačkoliv grafu s čísly rpm rozumím, vůbec s nedokážu představit jak to prostorově vypadá ..bohužel. Uměl by ten princip někdo vysvělit po lopatě?

krupickam
krupickam
3 let před
Odpovědět  trabis

Zkusím to. Družici se snaží vnější síly (sluneční vítr) otočit, tím jak foukají do „plachet“ solárních článků. To je znázroněno v pozadí celého grafu, šipka nad družicí. Aby k tomu nedošlo, tak se družice „opírá“ o vnitřní setrvačníky. Jsou dva, běžící opačným směrem. Jejich rychlost se zvětšuje, jak pohlcují energii (šedá a modrá čára). Když už to vypadá špatně, tak operátoři otočí družici o 180 stupňů v ose kolmé na působení slunečního větru (zde asi označované Z, proto Z-flip). To je ta skoková změna rychlosti oranžového setrvačníku – roztočit (tím se začne družice otáčet) a zastavit (tím se zastaví rotace družice). Celý manévr dle obrázku tedy trvá asi 4 hodiny. Je otočená obráceně, tím si šedý a modrý setrvačník vyměnily místa a mohou opět začít pohlcovat energii. Nevýhodou je, že družice kouká na opačnou stranu. Takže je potřeba to zohlednit v plánu pozorování.

trabis
trabis
3 let před
Odpovědět  krupickam

Děkuji, vaše trpělivost se vyplatila a já snadno to pochopil. Moc děkuji.

Ještě podotázku- je vidět, že třetí setrvačních pomalu stoupá, chápu že na řešení zmiňuje Dan o vlákno níž, ale asi zase nechápu princip. Vím že na změnu s parametrů dráhy v apogeu je potřeba méně energie. Toto je podobný princip? Otočím si družicí v apogeu tak abych k otočení zpět v perigeu vytratil přebytečné energie více?

Libor Lukačovič
3 let před
Odpovědět  krupickam

Taktiež ďakujem za super popis!

Dan
Dan
3 let před
Odpovědět  athlo

Vcelku mě překvapilo, že ten třetí setrvačník stačí desaturovat gravitačním gradientem v perigeu.

medved_David
medved_David
3 let před

Skvělý článek, přečteno „jedním dechem“!

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  medved_David

To nás velice těší. 😉

https://kosmonautix.cz/2021/07/27/zadny-pohon-zadny-problem-pro-integral/