sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Automatická navigace pro sebevražednou sondu

Když americká sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) zahájí závěrečnou fázi své mise, bude mít k dispozici čtyřmegapixelový snímek prázdnoty, kterou jen výjimečně doplní pouze pár velmi slabě svítících teček. V tuto chvíli bude sonda od svého cíle vzdálena jen něco mezi 87 000 a 98 000 kilometry, přičemž tuto vzdálenost urazí za zhruba 4 hodiny. Jejím cílem (doslova) bude malá planetka Dimorphos. Sonda do ní ve velké rychlosti narazí, čímž by měla drobně (ale měřitelně) ovlivnit její oběžnou dráhu. Ve zmíněné vzdálenosti by i drobná chyba v manévrování mohla být rozhodující – zasáhne DART asteroid, nebo jej mine vzájemnou rychlostí 21 000 km/h. DART svůj cíl spatří jen asi hodinu před kolizí, takže aby se maximalizovala pravděpodobnost, že sonda zasáhne tuto málo jasnou a z většiny neznámou planetku, je zapotřebí nový navigační systém, který by dokázal samostatně navádět sondu bez jakéhokoliv lidského zásahu.

Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Vizualizace mise DART krátce před kolizí.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

SMART Nav je označení pro soubor výpočetních algoritmů, které společně se zbytkem orientačního a navigačního systému sondy zajistí nezávislé nalezení Dimorphosu a navedení sondy na tento cíl. Vědci už od počátku vývoje mise věděli, že budou takový autonomní prvek potřebovat, ovšem musí to být něco jiného, než co se doposud používá. Musí jít o systém, který by byl schopen sám získávat informace a automaticky na jejich základě přijímat rozhodnutí. „Díky SMART Nav už to není jen o tom, abychom sondu udrželi v požadované orientaci nebo provedli korekční manévry. Je to o kompletním navigování během celých posledních čtyř hodin této mise bez jakéhokoli lidského zásahu,“ vysvětluje Mark Jensenius inženýr zaměřený na řízení a navigaci z týmu SMART Nav z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory v marylandském Laurelu a dodává: „Bavíme se o lokalizování objektu v prostoru, výběru správné planetky, vyhodnocení korekcí trajektorie a vydání pokynů k manévrům v reálném čase, abychom dosáhli přesného zásahu cíle.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dart_smart-nav_hero.jpeg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/DART-Illustration-revised.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pave69
pave69
3 let před

Trochu mi to připomíná ten starý vtip:
Mudžahedínové píší do USA – Dodané rakety země-vzduch fungují výborně, ale do příští dodávky místo nich žádáme o rakety země-letadlo.

Tak uvidíme, jestli jde o sondu Země-vesmír, nebo Země-asteroid…

Borin
Borin
3 let před

Pokud se trefa povede, bude to frajeřina. Výpočty trajektorií a výsledky navádění jsou už drahná léta ohromující. (Několikačetné využití gravitačních praků u jediné sondy.)
Jiná záležitost je poznatek, že malá změna v jednom koutě Země časem ovlivní události na jejím druhém konci.
Odvozeně, pokud to platí i pro sluneční soustavu, nepřál bych naším pravnukům „řetězovou událost“ ve smyslu vychýlení asteroidů/planetek z bezpečných drah.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Borin

Tohohle se bát nemusíme. Dvojplanetka je na výrazně odlišné dráze než Země.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.