Společnost Relativity Space oznámila další krok k podpoře meziplanetárních kosmických letů – plně znovupoužitelný nosič střední nosnosti pojmenovaný Terran R. Nosič by měl nabídnout vyšší kapacitu nákladu než částečně znovupoužitelný Falcon 9. Terran R bude také teprve druhým plně znovupoužitelným strojem od soukromé firmy, který byl představen – hned po programu Super Heavy / Starship od SpaceX. Dvoustupňová raketa by měla na výšku měřit 65,8 metru a její průměr má být 4,9 metru. Druhý stupeň ponese aerodynamické plochy, které pomohou při záchraně a znovupoužitelnosti. Jelikož bude Terran R plně znovupoužitelný, týká se to i jeho pětimetrového aerodynamického krytu.
Terran R by měl na nízkou oběžnou dráhu dopravit více než 20 tun nákladu při plné znovupoužitelnosti, čímž by překonal aktuální rekord Falconu 9, který při přistání na mořské plošině vynesl na nízkou oběžnou dráhu maximálně 15 600 kg. Stejně jako Terran 1, malá raketa s nosností 1250 kg na LEO, která má letos poprvé startovat, by měl i větší Terran R využívat 3D tisk. Relativity Space od tohoto kroku očekává snížení nákladů při zlepšení spolehlivosti. Její inženýři by měli navrhovat 3D tištěné stroje obsahující menší množství dílů.
„Společně s naší první raketou Terran 1 bude náš druhý produkt, Terran R, nadále využívat přelomový přístup k 3D tisku – méně dílů, vyšší rychlost inovací, flexibilita a spolehlivost,“ uvedl Tim Ellis, šéf a spoluzakladatel Relativity Space. Terran R se od svého předchůdce bude lišit velikostí a znovupoužitelností. Terran 1 totiž nebude znovupoužitelný vůbec, navíc bude spadat do kategorie lehkých raket. Naopak Terran R bude plně znovupoužitelný a má patřit mezi středně silné nosiče. Pokud bychom jej porovnávali s produkty SpaceX, pak bude jeho nosnost mezi Falconem 9 a Falconem Heavy.
První stupeň rakety Terran bude vyroben ze speciální hliníkové slitiny a jeho pohon zajistí sedm motorů Aeon R, přičemž každý z nich vyvine tah 1 343 kN. Raketový motor Aeon R bude zvětšenou verzí motoru Aeon 1 s vyšším pracovním tlakem. Aeon 1 má otevřený pracovní cyklus a bude pohánět první stupeň rakety Terran 1. Horní stupeň rakety Terran R bude ze speciálního materiálu s vysokou tepelnou odolností a jeho pohon obstará stejný motor Aeon Vacuum, který bude i na horním stupni rakety Terran 1. Testovací kus motoru Aeon Vacuum již dokončil testy na Stennisově středisku, konkrétně na testovacím stanovišti firmy Relativity Space.
Stejně jako téměř všechny součástky raket Terran, budou i motory Aeon vyrobeny 3D tiskem. Obě verze raket Terran využijí k pohonu směs kapalného kyslíku a kapalného metanu. Na tuto směs sází i další nové americké komerční nosiče – Super Heavy / Starship od SpaceX, New Glenn od Blue Origin, či Vulcan od ULA. Aktuálně se odhaduje, že by raketa Terran R měla poprvé odstartovat v roce 2024, přičemž by měla startovat ze stejné rampy jako Terran 1 – konkrétně jde o startovní komplex 16 na floridském Mysu Canaveral. Firma Relativity Space pokračuje v přípravách startovního komplexu, který nedávno dostal například ochranu před blesky nebo zásobníky pohonných látek s flérou.
Společnost také oznámila, že podepsala dohodu s prvním zákazníkem rakety Terran R. „Během posledního roku jsme zjistili, že nás trh žádá o urychlení vývoje naší větší rakety,“ říká Ellis a dodává: „Poznali jsme tedy, že je na čase zdvojnásobit naše stávající plány, ještě rychleji rozjet program Terran R a dříve oproti plánu vybudovat dostatečné výrobní kapacity.“ Terran R je plánován hlavně pro mise mezi Zemí, Měsícem a Marsem. „Terran R se bude skvěle hodit ke službě rozvíjejícím se potřebám zákazníků v oboru velkých družicových sítí,“ říká Zach Dunn, Senior Vice President pro strojní návrhy a výrobu ve společnosti Relativity Space a bývalý inženýr SpaceX a dodává: „Současně přitom představuje významný skok k dosažení našeho cíle budovat průmyslovou základnu celého lidstva mimo Zemi.“
Spojení znovupoužitlenosti a 3D tisku je v souladu s dlouhodobými plány firmy Relativity Space, která chce podpořit lidskou přítomnost na Marsu. „Naše firma byla založena s cílem 3D vytisknout celou raketu a postavit pro lidstvo průmyslovou základnu na Marsu. Byli jsme inspirováni, abychom tuto vizi uskutečnili. Věříme, že musí existovat desítky, či stovky společností, které pracují na budování multiplanetární budoucnosti lidstva na Marsu. Škálovatelný autonomní 3D tisk je nezbytně nutný k rozvoji Marsu a Terran R je druhým výrobním krokem na dlouhé plánované cestě Relativity Space,“ uvedl Ellis.
Prvním krokem má být samozřejmě Terran 1, který má debutovat letos. První letový kus je již vytištěn z 85 %. Teran 1 již získal startovní zakázky od amerického ministerstva obrany, NASA i komerčních zákazníků Iridium a Intelsat. Stejné výrobní procesy a celková architektura pro hardware na Terran 1 se využijí pro Terran R. Toto škálování bude podpořeno financováním formou kapitálových investic ve výši 650 milionů dolarů od nových i stávajících investorů Relativity Space.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/06/29_SPACE4_Logo-1.png
https://images.squarespace-cdn.com/…/relativity-aeon-ignite.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/29.1018_BLACK_WPERSON_Logo-1920×1080.png
Jak bude přistávat druhý stupeň?
„Inspirace Muskem“ je perspektivně jeho největším přínosem kosmonautice. A není náhodou, že tohle nejlépe funguje v US.
Hlavne at se povede Terran 1 a ma mnoho uspesnych startu, smelych vizi je plny Internet, ale nepochybne mit vizi je jeden ze zakladu uspechu. Ale i tak bych realisticky prvni start Terranu R videl az nekdy koncem tohoto desetileti.
Na druhou stranu Falcon 1 nebyl zrovna uspech a SpaceX presto prezila, i kdyz mysl mela v tomto smeru na kahanku.
A velka skoda, ze Evrope v tomto smeru ujizdi jeden z mnoha dalsich vlaku a s podporou startupu v oblasti nosicu to neni moc slavne(A pritom kolik prostredku se nalilo treba do Vegy za dobu trvani projektu?). V samotne EU je myslim jediny startup s lehkym nosicem – PLD Space, jestli tedy jeste nezanikl.
Stejně jako někteří na fóru, i já jsem mírně skeptický ke stavbě tak velké rakety pomocí 3D tisku, ale rád se nechám překvapit. Spíš mi tam nesedí, že na druhém stupni Terranu 1 a Terranu R bude ten samý motor Aeon Vacuum. Přeci jen nosnost 1250 kg nebo 20 t je dost velký rozdíl. A stupeň samotný bude už z podstaty znovupoužitelnosti také těžší. To by muselo být kvanta motorů, nebo se pletu?
Musím říct, že tato skutečnost mne překvapila mnohem více než často skloňovaná (ne)realizovatelnost 3D tisku. Jsem opravdu zvědavý, zda se dočkáme časem nějakých detailů.