sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Terran R – plně znovupoužitelný nosič

Společnost Relativity Space oznámila další krok k podpoře meziplanetárních kosmických letů – plně znovupoužitelný nosič střední nosnosti pojmenovaný Terran R. Nosič by měl nabídnout vyšší kapacitu nákladu než částečně znovupoužitelný Falcon 9. Terran R bude také teprve druhým plně znovupoužitelným strojem od soukromé firmy, který byl představen – hned po programu Super Heavy / Starship od SpaceX. Dvoustupňová raketa by měla na výšku měřit 65,8 metru a její průměr má být 4,9 metru. Druhý stupeň ponese  aerodynamické plochy, které pomohou při záchraně a znovupoužitelnosti. Jelikož bude Terran R plně znovupoužitelný, týká se to i jeho pětimetrového aerodynamického krytu.

Zážeh motoru Aeon při zkouškách.
Zážeh motoru Aeon při zkouškách.
Zdroj: https://static1.squarespace.com

Terran R by měl na nízkou oběžnou dráhu dopravit více než 20 tun nákladu při plné znovupoužitelnosti, čímž by překonal aktuální rekord Falconu 9, který při přistání na mořské plošině vynesl na nízkou oběžnou dráhu maximálně 15 600 kg. Stejně jako Terran 1, malá raketa s nosností 1250 kg na LEO, která má letos poprvé startovat, by měl i větší Terran R využívat 3D tisk. Relativity Space od tohoto kroku očekává snížení nákladů při zlepšení spolehlivosti. Její inženýři by měli navrhovat 3D tištěné stroje obsahující menší množství dílů.

Společně s naší první raketou Terran 1 bude náš druhý produkt, Terran R, nadále využívat přelomový přístup k 3D tisku – méně dílů, vyšší rychlost inovací, flexibilita a spolehlivost,“ uvedl Tim Ellis, šéf a spoluzakladatel Relativity Space. Terran R se od svého předchůdce bude lišit velikostí a znovupoužitelností. Terran 1 totiž nebude znovupoužitelný vůbec, navíc bude spadat do kategorie lehkých raket. Naopak Terran R bude plně znovupoužitelný a má patřit mezi středně silné nosiče. Pokud bychom jej porovnávali s produkty SpaceX, pak bude jeho nosnost mezi Falconem 9 a Falconem Heavy.

Srovnání raket Terran 1 a Terran R.
Srovnání raket Terran 1 a Terran R.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

První stupeň rakety Terran bude vyroben ze speciální hliníkové slitiny a jeho pohon zajistí sedm motorů Aeon R, přičemž každý z nich vyvine tah 1 343 kN. Raketový motor Aeon R bude zvětšenou verzí motoru Aeon 1 s vyšším pracovním tlakem. Aeon 1 má otevřený pracovní cyklus a bude pohánět první stupeň rakety Terran 1. Horní stupeň rakety Terran R bude ze speciálního materiálu s vysokou tepelnou odolností a jeho pohon obstará stejný motor Aeon Vacuum, který bude i na horním stupni rakety Terran 1. Testovací kus motoru Aeon Vacuum již dokončil testy na Stennisově středisku, konkrétně na testovacím stanovišti firmy Relativity Space.

Stejně jako téměř všechny součástky raket Terran, budou i motory Aeon vyrobeny 3D tiskem. Obě verze raket Terran využijí k pohonu směs kapalného kyslíku a kapalného metanu. Na tuto směs sází i další nové americké komerční nosiče – Super Heavy / Starship od SpaceX, New Glenn od Blue Origin, či Vulcan od ULA. Aktuálně se odhaduje, že by raketa Terran R měla poprvé odstartovat v roce 2024, přičemž by měla startovat ze stejné rampy jako Terran 1 – konkrétně jde o startovní komplex 16 na floridském Mysu Canaveral. Firma Relativity Space pokračuje v přípravách startovního komplexu, který nedávno dostal například ochranu před blesky nebo zásobníky pohonných látek s flérou.

Společnost také oznámila, že podepsala dohodu s prvním zákazníkem rakety Terran R. „Během posledního roku jsme zjistili, že nás trh žádá o urychlení vývoje naší větší rakety,“ říká Ellis a dodává: „Poznali jsme tedy, že je na čase zdvojnásobit naše stávající plány, ještě rychleji rozjet program Terran R a dříve oproti plánu vybudovat dostatečné výrobní kapacity.“ Terran R je plánován hlavně pro mise mezi Zemí, Měsícem a Marsem. „Terran R se bude skvěle hodit ke službě rozvíjejícím se potřebám zákazníků v oboru velkých družicových sítí,“ říká Zach Dunn, Senior Vice President  pro strojní návrhy a výrobu ve společnosti Relativity Space a bývalý inženýr SpaceX  a dodává: „Současně přitom představuje významný skok k dosažení našeho cíle budovat průmyslovou základnu celého lidstva mimo Zemi.

Spojení znovupoužitlenosti a 3D tisku je v souladu s dlouhodobými plány firmy Relativity Space, která chce podpořit lidskou přítomnost na Marsu. „Naše firma byla založena s cílem 3D vytisknout celou raketu a postavit pro lidstvo průmyslovou základnu na Marsu. Byli jsme inspirováni, abychom tuto vizi uskutečnili. Věříme, že musí existovat desítky, či stovky společností, které pracují na budování multiplanetární budoucnosti lidstva na Marsu. Škálovatelný autonomní 3D tisk je nezbytně nutný k rozvoji Marsu a Terran R je druhým výrobním krokem na dlouhé plánované cestě Relativity Space,“ uvedl Ellis.

Prvním krokem má být samozřejmě Terran 1, který má debutovat letos. První letový kus je již vytištěn z 85 %. Teran 1 již získal startovní zakázky od amerického ministerstva obrany, NASA i komerčních zákazníků Iridium a Intelsat. Stejné výrobní procesy a celková architektura pro hardware na Terran 1 se využijí pro Terran R. Toto škálování bude podpořeno financováním formou kapitálových investic ve výši 650 milionů dolarů od nových i stávajících investorů Relativity Space.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/06/29_SPACE4_Logo-1.png
https://images.squarespace-cdn.com/…/relativity-aeon-ignite.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/29.1018_BLACK_WPERSON_Logo-1920×1080.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
3 let před

Jak bude přistávat druhý stupeň?

Radim Pretsch
Radim Pretsch
3 let před

„Inspirace Muskem“ je perspektivně jeho největším přínosem kosmonautice. A není náhodou, že tohle nejlépe funguje v US.

Hawk
Hawk
3 let před

Hlavne at se povede Terran 1 a ma mnoho uspesnych startu, smelych vizi je plny Internet, ale nepochybne mit vizi je jeden ze zakladu uspechu. Ale i tak bych realisticky prvni start Terranu R videl az nekdy koncem tohoto desetileti.
Na druhou stranu Falcon 1 nebyl zrovna uspech a SpaceX presto prezila, i kdyz mysl mela v tomto smeru na kahanku.
A velka skoda, ze Evrope v tomto smeru ujizdi jeden z mnoha dalsich vlaku a s podporou startupu v oblasti nosicu to neni moc slavne(A pritom kolik prostredku se nalilo treba do Vegy za dobu trvani projektu?). V samotne EU je myslim jediny startup s lehkym nosicem – PLD Space, jestli tedy jeste nezanikl.

Josif
Josif
3 let před

Stejně jako někteří na fóru, i já jsem mírně skeptický ke stavbě tak velké rakety pomocí 3D tisku, ale rád se nechám překvapit. Spíš mi tam nesedí, že na druhém stupni Terranu 1 a Terranu R bude ten samý motor Aeon Vacuum. Přeci jen nosnost 1250 kg nebo 20 t je dost velký rozdíl. A stupeň samotný bude už z podstaty znovupoužitelnosti také těžší. To by muselo být kvanta motorů, nebo se pletu?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josif

Musím říct, že tato skutečnost mne překvapila mnohem více než často skloňovaná (ne)realizovatelnost 3D tisku. Jsem opravdu zvědavý, zda se dočkáme časem nějakých detailů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.