Kontrakt na výzkum a vývoj za 30 milionů dolarů od americké armády na vytvoření zařízení, které by podpořilo koncept rychle vypustitelné družicové sítě pro poskytnutí efektivnějšího datového přenosu pro vojáky v akci získala společnost Iridium. Výsledné zařízení má být využito na zatím neupřesněné komerční družicové síti a má fungovat nezávisle na aktuálně fungující síti společnosti Iridium. Cílový partner zatím nebyl oznámen, ale nedá se vyloučit spolupráce s některým velkým hráčem na tomto poli. Nejde přitom jen o projekt Starlink od SpaceX, ale i o sítě OneWeb, Project Kupier od Amazonu nebo program firmy ViaSat.
„Je to jeden z největších vývojových kontraktů v historii firmy Iridium. Těší nás, že se na žádost armády Spojených států opět dostáváme do popředí. Můžeme ukázat schopnosti naší firmy a ekosystému našich partnerů,“ uvedl Matt Desch, šéf firmy Iridium a dodává: „Kontrakt také představuje další fázi evoluce našich rostoucích vztahů s ministerstvem obrany. Jsme rádi, že se můžeme zapojit do této experimentální vícesíťové adaptace našich služeb.“
Experimentální zařízení bude založeno na technologii Iridium Burst, což je jedna z globálních služeb, kterou firma poskytuje. Ta byla oznámena v roce 2014 a umožňuje přenášet data do milionů zařízení současně s použitím výkonných kanálů existující sítě Iridium. Tato služba je mimořádně užitečná pro komerční i vládní organizace, ale i pro armádu pro širokopásmové přenosy dat. Vývoj podporuje firma SEAKR Engineering ze státu Colorado a Satelles Inc z Virginie.
„Společnost Iridium se vždy zaměřovala na poskytování inovativních, spolehlivých a velmi hodnotných služeb americké armádě,“ říká Scott Scheimreif, výkonný viceprezident vládních programů firmy Iridium a dodává: „Tento program může zvýšit připravenost vojáků na provádění celé řady operací na taktické úrovni. V tom je zahrnuta schopnost zvýšit účinnost vojenských jednotek, zbraní a vybavení během boje proti nepřátelům.“ Celý projekt byl zahájen v rámci programu OTA (Other Transaction Agreement). Ten zavedlo americké ministerstvo obrany za účelem provádění vývoje a vytváření prototypů s cílem zefektivnit proces adaptace nových technologií.
Společnost Iridium v minulých letech obnovila svou vlastní síť během osmi startů raket Falcon 9, přičemž vypouštění náhradních družic má zajišťovat firma Relativity Space. Matt Desch již dříve zmínil možnost, že by mohla firma Iridium spolupracovat se SpaceX na programu Starlink. Není však jisté, jak to souvisí s aktuálním programem. Síť, se kterou má Iridium spolupracovat zatím nebyla oznámena. je také možné, že půjde o spolupráci s více sítěmi.
Společnost Iridium nedávno oznámila hned několik terénních operací zaměřených na spolupráci s různými organizacemi. Vždy šlo o využívajících technologie Iridium organizacemi, které jsou primárně v zeměpisné šířce 60 až na 82 stupňů na severní polokouli. Program s názvem OAL (Operation Arctic Lynx – Operace polární rys) skončila 26. června a zahrnovala americké ministerstvo obrany, americké federální agentury, stát Aljašku a místní organizace, ale i kanadskou vládu, vědecké výzkumné organizace a několik aerokosmických firem.
Během těchto cvičení se testovaly především technologie Iridium Certus, Push to Talk (PTT) a Iridium Global Line of Sight. Spolu s nimi se zkoušelo i mnoho dalších senzorů schopných sledovat pohyb, monitorovat životní prostředí, dálkově řídit různé funkce, nebo hospodařit s daty a dodávat fotky. „Arktické a antarktické komunikační schopnosti společnosti Iridium jsou již po dlouhou dobu integrovány do struktur vládních, nevládních a civilních aktivit v těchto oblastech. Nyní s naší vylepšenou sítí a novými technologiemi jsme napěchovali naše portfolio řešeními zaměřenými na rostoucí množství komunikačních požadavků v polárních oblastech,“ doplnil Scheimreif a dodal: „S více než 20 zúčastněnými organizacemi bude operace Arctic Lynx využívat schopnosti poskytnout v reálném čase interoperabilitu, ale i komunikaci na cestách, velení a řízení. Stejně tak i možnosti rozvíjet a udržovat společný operační provoz v drsných polárních oblastech. Jsme hrdí na to, že se operace účastní tolik vážených organizací.“
Během celé operace se testovalo hned několik hlasových, datových a video kanálů pro přenos v reálném čase. Centrem bylo aljašské město Utqiagvik na 71. stupni severní šířky, ale testy se prováděly i výrazně severněji. Na 82. stupni severní šířky v lokalitě Nunavut se nachází stanice kanadských sil Alert. Jde o nejsevernější trvale obydlené místo na světě a špičkové pracoviště na poli arktických meteostanic. Právě tady se zkoušela technologie Iridium Certus pro zajištění spolehlivé komunikace. Dodatečné komunikační testy proběhly na americké antarktické polární stanici McMurdo, ale i v norském Oslu, britském Londýně, či v amerických státech Texas, Arizona, Virginia a Florida.
22. června pak firma Iridium oznámila svou nejnovější službu – Certus 200. Nabízí přenosovou rychlost až 176 Kbps a vysoce kvalitní hlasové linky s využitím cenově výhodné antény. Tato služba je vhodná pro pozemní i lodní aplikace a využívá terminály postavené firmou Thales. Iridium se ale také poohlíží po službách pro letadla. Mělo by jít o využití antén v pásmu L a lehkých terminálů. Tento systém je ve vývoji a mohl by být zprovozněn koncem roku 2021. „Iridium Certus je silná spojující platforma poskytující našim partnerům flexibilitu pro vývoj specializovaných terminálů, které posílí různé možnosti po celém odvětví,“ říká Bryan Hartin, výkonný viceprezident pro prodej a marketing ve firmě Iridium a dodává: „Iridium Certus 200 zaplní významnou trhlinu v našem širokopásmovém portfoliu. Nabídne dostupnější produkt a třídu služeb se spolehlivější konektivitou, která se rozšíří na více trhů.“
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/06/next_satellite.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/06/IridiumNEXT_Auto1.jpeg
https://live.staticflickr.com/7833/39745612923_c7f8d9f096_k_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/E4MSCzJWQAE9CmQ?format=png&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/06/artic.jpg