Ve čtvrtek 29. dubna ve 01:50 UTC se raketa Vega společnosti Arianespace úspěšně vrátila do služby. Startovala z Guyanského vesmírného střediska, evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně (Jižní Amerika). Je dost dobře možné, že právě tento start byl pro Vegu zatím vůbec tím nejdůležitějším. Vega totiž při svém předposledním letu již podruhé selhala. Poprvé to bylo 11. července 2019. Zmíněné nehody měly dopad také na harmonogram nasazení nového nosiče Vega-C, a tak bylo opravdu důležité, aby to tentokrát vyšlo. V sázce byla nejen reputace tohoto nosiče, ale také společnosti Arianespace. Primárním nákladem byla snímkovací družice nové generace Pleiades Neo 3 jejímž provozovatelem je Airbus.
V plánu je vynést ještě další 3 stejné družice, které nahradí starší generaci a nabídnou zákazníkům nové spektrum služeb. Na palubě byla ovšem i řada malých cubesatů. Čtyři z nich byly vyneseny pro operátory Eutelsat, NanoAvionic, Aurora Insight a Spire. Dalším zákazníkem byla Norská vesmírná agentura, která si nechala vynést NorSat-3. Což je civilní 15 kg družice. Kombinace detektoru navigačního radaru a přijímače AIS potenciálně zajistí mnohem lepší přehled o námořním provozu pro norskou pobřežní správu, ozbrojené síly a další námořní orgány. Tyto menší družice byly přidělány na dispenzer od brněnské firmy SAB Aerospace. Teď už ale pojďme nahlédnout za oponu této důležité mise, která vrátila raketu Vega do služby. Za povšimnutí stojí například krátký pohled na transport aerodynamického krytu pomocí speciálního tahače TITAN, který je vidět v úvodním obrázku, a povedené jsou také zpomalené záběry na samotný start.
Ještě dodám, že VV18 je třetí mise Arianespace v roce 2021 a následovala pouze 72 hodin po startu Sojuzu 26. dubna z kosmodromu Vostočnyj od stejné společnosti.
Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2020/06
Mám dvě otázky.Už se ví nějaký termín letu Vegy-C?Kolik ještě bude startů v současné variantě?Předpokládám,že dispenzer z Brna se bude používat i na Veze-C.Jinak děkuji za hezký článek a odpovědi!
Dispenzer z Brna je plánován hlavně na Vegu-C 🙂
1. čtvrtletí 2022
Děkuji Michale za upřesnění.
Karle díky, že sis našel čas na souhrn tohoto mediálně ne tak pokrytého startu, ale pro nás velmi zajímavého 🙂
Děkuji kolego za milý komentář. Říkal jsem si, že by byla škoda, kdyby tento let zapadl.
Letos by podle wiki měla letět ještě dvakrát, Vega C příští rok šestkrát. V porovnání se nejmenovanou americkou soukromou společností je to dost katastrofa. A platíme to i z našich daní.
Ale na druhou stranu z našich daní platíme i …
tady si dosaďte svůj oblíbený segment. S těžkým srdcem dávám palec hore.
Mohu se zeptat, co myslíte tou katastrofou? Kadenci? Cenu?
Tak spíš jde o procento úspěšnosti. S ohledem na to, že nešlo o první starty. A taky cenu za kg. S přihlédnutím k těm tunám marketingových „kydů“ o nadřazenosti Fran… tedy pardon Evropské technologie.
Na druhou stranu, v porovnání užitečnosti a nejnižších cen za „cokoli“ to překonává rekonstrukci D1 několikanásobně. Takže dobrý.
Cena za Kg je vám jaksi k ničemu, když pak tu samou zakázku realizuje SpaceX 3x dráž.
Pravda je, že raketě Vega se moc nedařilo. To ovšem neznamená, že jde o špatnou raketu. Říkáte dráha, ale vůči čemu? Falconu 9? A která raketa v současné době není? Na trhu není nic podobného jako F9. V porovnání s konkurencí je na tom Vega ovšem ohledně financí velmi slušně. A ta raketa je hlavně italská, nikoliv francouzská. Vega-c pak bude sdílet technologie s raketou A6 a to není vůbec k zahození.
Je to skutečně znechucující číst pod každým tématem o kosmonautice blitky fanoušků oné nejmenované společnosti.