První test iontového pohonu stanice Gateway

Systém, který bude zajišťovat pohon stanice Gateway kolem Měsíce zažil nedávno svou první aktivaci – šlo o začátek mnoha pozemních zkoušek, které mají zajistit, že modul PPE (Power and Propulsion Element) je připraven k letu. NASA společně s firmami Maxar Technologies a Busek Co. úspěšně otestovala šestikilowattový pohonný subsystém SEP (solar electric propulsion), který je určen pro modul PPE. Statické zážehy jsou financovány Direkotoriátem vědeckých technologických misí, který pomáhá zlepšit vývoj komerčních kosmických možností. Při těchto testech se ověří opakované aktivace a vypnutí pohonu včetně dalších scénářů, které mohou v reálném provozu nastat. Během testů se má ze všech úhlů pohledu prověřit, že systém je připraven na let k Měsíci a dlouhodobou službu v tomto prostředí.

Je to úžasný první krok k ověření pohonného systému modulu PPE, který má splňovat požadavky Gateway,“ říká Mike Barrett, manažer modulu PPE z Glennova střediska a dodává: „Tento pohon bude kriticky důležitý pro doručení prvních částí stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce a také nám pomůže vytvořit dynamickou průzkumnou platformu pro patnáctileté období stanice Gateway.

Pohon SEP je asi o 30 % silnější, než cokoliv, co firmy Maxar, či Busek, zatím postavily pro kosmický průmysl. Později bude několik těchto šestikilowattových pohonů spřaženo do jednoho celku, aby bylo dosaženo plánované úrovně 50 kW pro modul PPE. V součtu tak bude tento modul disponovat nejsilnějším iontovým pohonem, jaký se kdy dostal do kosmického prostoru. Právě modul PPE bude zajišťovat manévrování stanice Gateway, čímž otevře dveře průzkumu Měsíce možnostem, jaké dříve nebyly možné.

8 komentářů ke článku “První test iontového pohonu stanice Gateway”

Díky za článek. Budou stačit pro napájení těch iontových motorů solární panely, budou muset být dost rozsáhlé?

2. Bozek napsal:

Nevíte prosím někdo jaký tah motory budou mít?