sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: New Shepard se chystá na cestující

Ve středu v 17:15 SELČ by měl z texaské základny Van Horn odstartovat 18 metrů vysoký jednostupňový nosič New Shepard. Ten si odbyl premiéru už letos v lednu a jeho oddělitelná kabina nese celou řadu prvků, které cílí na pilotované mise – od komunikačního spojení s řídícím střediskem až po pohlcovače vlhkosti z atmosféry. Také dnes bude v jednom ze šesti křesel figurína Mannequin Skywalker, ale před startem aktuální mise NS-15 proběhne nácvik činností, které mají simulovat nástup cestujících. Po přistání kabiny také pracovník firmy vyzkouší otevírání průlezu a vyzkouší se výstup imaginárních cestujících. To jsou jednoznačné známky, že se blíží pilotované suborbitální skoky do výšky okolo 100 kilometrů.

EDIT 16:45
Start se odkládá na 17:56 SELČ.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EyzBO-VXMAQXZz1?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
gdgdgdgdg
gdgdgdgdg
3 let před

Mě pořád udivuje že bo pořád testuje to samé a  SpaceX začalo později a už má lidi na orbitě.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  gdgdgdgdg

1. Už létají i operační lety s experimenty
2. Udělali to bez NASA

gdgdgdgdg
gdgdgdgdg
3 let před
Odpovědět  SaturnV

1: SpaceX jakože nevynáší placený náklad?
2: bez nasa možná ale s bezhozem.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  gdgdgdgdg

1. Psal jste, že testují pořád to samé. Mnohé „testy“ jsou ve skutečnosti lety pro zákazníka.
2. Peníze nejsou vše (bez ohledu na to, že jsou oba dva skoro stejně bohatí). Jde především o zkušenosti, které na začátku neměl ani Musk, ani Bezos, ale NASA.

hrnsgs
hrnsgs
3 let před
Odpovědět  SaturnV

V době vzniku SpaceX a Blue Origin byl bohatý jen jeden z nich (na poměry cen v kosmonautice), a tím byl Bezos. To, že dneska mají podobný majetek (kde u Bezose je to podložené reálnými čísly, u Muska může půlku smazat jeden tweet) už nehraje roli.

Josif
Josif
3 let před

Oceňuji, co Blue Origin dělá, ale zdá se mi, že to silné finanční zázemí je možná spíš na škodu. Všechno si v klidu testují, už to trvá léta, nic je netlačí k tomu, aby měli konečně i nějaké ty příjmy z provozu. Tím nechci tvrdit, že se nemá testovat, ale tímhle přístupem by New Glenn nezačal vynášet zakázky dřív než v roce 2027 a to se jedná o větší raketu a bude provádět složitější manévry než New Shepard.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Josif

Pasažéři nejsou v tomto případě prioritou. Jak už tu zaznělo, New Shepard již několikrát pomohl NASA při vynášení nejrůznějších experimentů na suborbitální dráhu.

Josif
Josif
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Beru to tak, že pasažéři jsou od začátku prezentováni jako důvod vzniku New Sheparda. Samozřejmě je fajn, že se našlo i další využití, které je ve svém důsledku vlastně i užitečnější.
Jen když se podívám třeba na Crew Dragon, tam byla samozřejmě taky spousta testů, ale po testu úniku za letu přišel nepilotovaný let na orbitu a potom už pilotovaný let. U New Sheparda přišel po testu úniku za letu nepilotovaný let a poté další a další…
Ale teď koukám, že pilotovaný let by měl přijít už brzy, takže paráda 🙂
Tou finanční zajištěností jsem myslel třeba i to, že si právě můžou dovolit velmi pečlivé testování, které samozřejmě zabere čas. Takovou výhodu třeba nemá Virgin Galactic. U nich se to sice taky táhne, ale tam mám pocit, že by potřebovali co nejdříve začít vozit turisty. Třeba je to jen můj pocit, ale u SpaceShipTwo cítím větší tlak na zahájení slibovaného provozu, než u New Sheparda 🙂

Vasek
Vasek
3 let před
Odpovědět  Josif

A nezapomeňte co řekl Musk – jestli se splní jeho slova tak do Starship posadí lidi až bude mít za sebou stovky startů. To je pořád s tímto testováním zatím nesrovnatelné.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpovědět  Vasek

No jo, ale ono ty stovky startů u SS mohou taky být otázkou jednoho dvou let ode dneška, takže to bude někdy v době, kdy možná poletí NG poprvé s nákladem. Podle mě to budou spíše vyšší stovky letů a i tak si myslím, že tam možná přidají nějaký systém záchrany pro případ selhání.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Ivo

😀 Vždyť to má nosnost 100 t na LEO! Moc bych se divil, kdyby to létalo stejně často, jako F9. Vynášet s tím velkou telekomunikační družici je jako brát dělostřeleckou baterii na varbce.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  SaturnV

Pokud to bude levnější než Falcon 9, pak to smysl dává.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  SaturnV

I kdyby, tak stejně F9 nemá na kontě stovky letů, ani za deset let.

Borin
Borin
3 let před

Nezdá se, že by Musk do svých projektů cpal peněz účelně méně. Co mne ale napadlo tak nějak podvědomě při testu New Sheparda, že SpaceX v posledních týdnech s SN8 atd. (nezlobte se za můj pocit) testuje šrot. Je jasné, že Musk testuje hlavně mechanismus přistání s posádkou – ale …dostanou se někdy na bezpečná procenta? … To jediný motor New Sheparda ukázal skvělou funkčnost. A ekologická pára.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Borin

Srovnávat 18 metrů vysoký suborbitální stroj s více než padesátimetrovým orbitálním (který je navíc jen horním stupněm) dost dobře nejde.

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Rozměry a hmotnost jsou rozdílné, požadavek bezpečně přistát (se spolehlivým motorem) je ale stejný. S nadšením sleduji ty pokusy o zhoupnutí a přistání. Stejně si myslím, že pro tak velkou loď (jen kabiny s posádkou) bude reálnější na oběžné dráze Země výměna za nějaký specializovaný „landing braker“.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Borin

Tím se ale celý systém zkomplikuje a prodraží, takže je vhodné to zkoušet bez něj.

merjev
merjev
3 let před
Odpovědět  Borin

Porovnáváte nesrovnatelné. Pokud bych už mněl s něčim srovnávat New Sheparda, tak s Falcon 9 a možná ani to ne. No a to jednoznačně vede Space X.
Starship je projektována pro zcela odlišný účel. Návrat posádky na zemi je v tomto případě pouze jedna z mnoha činností které musí zvládnou a nějaký „landing braker“ pro návrat z oběžné dráhy ne Zemi neřeší přistání posádky například na Maru nebo Měsíci. A to zcela pomíjím spáteční cestu z Marsu resp. Měsíce.

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  merjev

Přistání na Marsu a start zpět k zemi bude snazší kvůli nižší přitažlivosti a řídší atmosféře. Na Marsu mají získat palivo na cestu zpět. Pokud u Země by šlo udělat tu komplikaci s připojením „landing braker“, získávali by paliva o to méně. … Ale nechám se překvapit budoucími nápady 🙂

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Borin

Je pravda, že podle mě je představa Starship přistávající s posádku pomocí tohoto manévru naprosto nereálná.

KarelT
KarelT
3 let před
Odpovědět  SaturnV

Přesně, to říkám už od začátku. Jako náklaďák nebo tanker dobrý, nevadí že to občas rozmlátí. Ale bez nějakého záchranného systému do toho lidi těžko posadí.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  KarelT

Dovolím si otázku: Pokud bychom brali záchranný systém posádky jako analogii k vystřelovací sedačce ve stíhačkách, tak kolik dopravních letadel má vystřelovací sedačky pro stovky cestujících?
Cílem je prostě vyladit celý systém tak, aby dosáhl spolehlivosti komerčních letadel. Proto taky mají první lidé letět až po stovkách bezpilotních misí.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  SaturnV

Rakety nikdy nebudou bezpečné jako letadla. Nikdy. Procházíte atmosférou a štít se zahřeje na 1000°C. O pár milimetrů dál musí být -200°C. Pokud nějaké dlaždice odpadnou a kyslík v přední nádrži začne vřít, tak jste ztraceni. Pak ještě musíte udělat belly flop, kterým jistě nepotěšíte ani posádku ani techniku (ať už je v nákladovém prostoru nebo v motorech). Jestli byl raketoplán nebezpečný, tak je tohle šílenost.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  SaturnV

Nikdy? To je zajímavé slovo, které už v minulosti vytrestalo mnoho futurologů. 😉

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  SaturnV

Necháme se překvapit 😀

Ivo
Ivo
3 let před
Odpovědět  Borin

Lidi stále nechápou, že jde o testování, takže vše jsou jen zkoušky a pak máte možnost to testovat separátně a nakonec to sešrotovat a nebo to poskládáte a vytřískáte z toho ještě nějaká data navíc a ušetříte něco na tom, že to nemusíte rozebírat.

S tou ekologickou párou si laskavě zjistěte jak neekologicky se vodík vyrábí a zkapalňuje a pak si třeba sám sobě dejte pár přes tvář. 🙂

Borin
Borin
3 let před
Odpovědět  Ivo

Tak jsem si to zjistil. Je asi 7 metod a asi 3 jsou neekologické. Nicméně věřím, že výzkum není u konce. Stejně jako u výroby elektrické energie a baterií pro elektroautomobily – které v globálním koloběhu surovin produkují víc škodlivin než klasické.

Ivo
Ivo
3 let před
Odpovědět  Borin

Prosím aspoň jednu ekologickou variantu výroby tekutého kyslíku. Děkuji předem.

Josef
Josef
3 let před
Odpovědět  Ivo

U kyslíku (o kterém píšete) je to jednoduché, stačí zkapalnit vzduch a destilovat. A co se Vám zdá být neekologické na elektrolýze vody?

https://kosmonautix.cz/2021/04/14/zive-new-shepard-se-chysta-na-cestujici/