ŽIVĚ A ČESKY: SN9 má povolení – přijde skok?

Po několika dnech přichází další díl jihotexaské telenovely s prozaickým názvem SN9. Od minulého dílu se změnilo především to, že Federální letecký úřad udělil SpaceX potřebné povolení. Naději zvyšuje také skutečnost, že jsou na dnešní den v platnosti uzavírky blízké silnice. Třetí pozitivní zprávou je, že obyvatelé vesničky Boca Chica dostali pokyn k evakuaci. Vše tedy nasvědčuje tomu, že bychom se 2. února opravdu mohli dočkat očekávaného skoku. Stejně jako dříve platí i dnes stejná pravidla – okno trvá několik hodin (16:00 – 1:00 SEČ) a je tedy zapotřebí, aby čtenáři průběžně sledovali tento článek, do kterého budu doplňovat aktuality kolem plánovaných termínů.

Náš přenos spustíme zhruba 10 – 15 minut před plánovaným skokem. Řídit se budeme pravděpodobně tradiční sirénou. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 2.2. 20:42
Začátek přenosu bych viděl asi nejdřív na 21:15, skok možná 21:30 (čistě osobní spekulace).

EDIT 2.2. 19:05
Podle činnosti na rampě by ke skoku mohlo dojít až kolem deváté večer.

EDIT 2.2. 14:35
Ke skoku zřejmě nedojde před místním polednem (19:00 SEČ)

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/

https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.fly.faa.gov/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…52398.0;attach=2002609;image

Print Friendly, PDF & Email
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

69 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: SN9 má povolení – přijde skok?”

  1. Spytihněv napsal:

    „Třetí pozitivní zprávou je, že obyvatelé vesničky Boca Chica dostali pokyn k evakuaci.“ 🙂 🙂

  2. jendabek napsal:

    Trošku offtopic – když vidím, kolik startů se ruší kvůli počasí, tak jaká je šance, že v budoucnu budou moci vehikly jako je Starship bezpečně startovat i za deště / větru / mrazu? Díky

  3. marasguru napsal:

    Přípravy v Boca Chica stále probíhají, podle aktuálního vývoje brzy dojde k uzavření silnice a na cestu se vydá i obrovský jeřáb „Crane“, který je připraven k odjezdu vedle dosedací plochy 🙂 Nicméně případný start bude v našem čase hodně pozdě v noci … nicméně to čekání za to určitě stojí … 🙂 😉

  4. ESA napsal:

    Můžu se ujistit že raketa neodstartuje před 19:00

  5. Jaroslav Filip napsal:

    Aktuální stav: start SN9 dnes ve 20:00 SEČ.

  6. shano napsal:

    Len pre zaujimavost netusite niekto co za objektiv pouziva kanal
    NASASpaceflight?

    Dohladal som odkial to natacaju(26.083074, -97.160552) je to 9.6km daleko takze natu vzdialenost celkom solidna kvalita.

  7. fourge napsal:

    Pozdravujem fanusikov kozmonautiky,
    Pohlad na dve vystavene lode je ako zo scifi filmu. Stale mi vrta hlavou, ci nie je riskantne testovat Starship takto blizko pri novom kuse SN10. Nehrozi pri vybuchu na rampe strata oboch lodi ? Ako daleko su od seba ?

  8. Jaroslav Filip napsal:

    Podle Youtube, kanál: SpaceX Missions je dle odpočtu start plánován teď na 20:30 SEČ!!! https://m.youtube.com/watch?v=_BtqOq-Qmv4

  9. MarioB napsal:

    sekvencia „engine chill“ sa spustila (zdroj NASASpaceflight)

  10. JirkaCV napsal:

    Vypadá to, že motor č. 2 při přistání selhal.

  11. David R. napsal:

    Obávám se, že ten motor brzy dostane přezdívku Scraptor.

    • Dušan Majer napsal:

      Doporučuji si vzpomenout, jak úspěšné byly první pokusy o přistání prvních stupňů Falconů. 😉

      • David R. napsal:

        Jasně, ale tam nebyla možnost přejmenování motoru tak lákavá jako je teď.
        Bohužel po výměně dvou motorů a tomto závěru to vypadá, že motor ještě potřebuje doladit.
        Jinak by se testy Superheavy dost prodražily.

        • Ivo napsal:

          I já mám tento názor, zatím to vypadá, že motory ještě potřebuji doladit a asi jim nedělá dobře náběh v dynamickém prostředí pádu.

          • Vojta napsal:

            Těžko říct. U SN8 se motorům nedostávalo palivo, ale zažehly se dobře. Podle toho, co jsem slyšel v originálním komentáři, se opravdu měly zažehnout jen dva a dosedat na jeden. Tady to opravdu vypadalo na selhání zážehu jednoho z motorů, ale to může mít více důvodů. Uvidíme, co vyhrabou z telemetrie a z trosek.

          • Jan Jancura napsal:

            Já vidím více možných příčin havárie.
            – obrácení do vertikální polohy a motorické brzdění začíná příliš pozdě, systém nemá čas se stabilizovat (např. zajisti stabilní přítok paliva apod.),
            – z jednoho videa je vidět, že SN 9 nebyl při brzdícím manévru ve vertikální poloze, takže brzdící účinek motorů byl menší,
            – motory nefungovaly jak měly (výpadek 1 motoru apod.)

          • Dušan Majer napsal:

            Ten výpadek jednoho motoru je prakticky jistý – krásně to bylo vidět na videu.

          • Jan Jancura napsal:

            Že v konečném stadiu běžel jen 1 jeden motor je zřejmé. Podle mne však hmotnost SN 9 nepřevyšoval 200 t, takže i jeden motor by ji stačil ubrzdit a hlavně zajistit plynulé přistání, pokud by byl zapnut včas. Ale ve finále byla SN 9 téměř v horizontální poloze, což je úplně špatně, poněvadž motor její pád nebrzdil a asi i výšková čidla byla mimo provoz. Takže chyba nebyla jen ve výpadku 1 motoru.

          • Jan Jancura napsal:

            Teď úplně spekuluji, mi to připadá, že řídící systém vektorizace motorů fungoval opačně, než měl.

          • Dušan Majer napsal:

            Hmmm, to se mi nezdá – prvotní zhoupnutí proběhlo správně, jen ta závěrečná fáze už prostě nešla. Kdyby bylo vektrování obráceně, bylo by to špatně už od zhoupnutí.

          • Jan Jancura napsal:

            Ano, ale prvotní „zhoupnutí“ probíhá při téměř nulové rychlosti, takže u něho probíhá asi jinak, než u toho druhého „zhoupnutí“, které nastane při podstatně větší rychlosti, a je řízeno jinak (na základě výšky nad povrchem, rychlostí klesání apod.). A nemusí to být ani špatným řízením vektorizace, ale např. se můžou zaseknout motory pro naklápění trysek apod. Ale to již spekuluji. Jen mne zaráží nenormální sklon SN 9 těsně před dopadem.

          • Dušan Majer napsal:

            Abychom si rozuměli – tím prvotním zhoupnutím nemyslím přechod z vertikální do horizontální polohy ve výšce cca 10 km. Mluvil jsem o zhoupnutí před přistáním – tedy o přechodu z horizontální do vertikální polohy. Trochu to zkusím rozvést. Celý flip manévr bych rozdělil do dvou fází – první fáze (říkám také první zhoupnutí) má za úkol opustit horizontální orientaci a jde tedy o začátek zhoupnutí. Druhá fáze, která vlastně začíná plynulým přechodem z fáze první, má za úkol to zhoupnutí zastavit ve chvíli, kdy je dosaženo vertikální polohy. Pokud by byl problém s opačným vektorováním, tak by se to projevilo už při první fázi, tedy při přechodu z horizontální pozice.

          • Jan Jancura napsal:

            Ano, s tím souhlasím. Ale to nevysvětluje tu téměř horizontální polohu SN 9 při dopadu. Zde muselo něco na řízení polohy SN 9 selhat. Jen zde dále spekuluji:
            K předešlé domněnce o zaseknutí „vektorizace“ doplňuji.
            Řízení vertikální polohy při přistání má jiné algoritmy než obě zhoupnutí, musí totiž mimo jiné nasměrovat raketu přesně na cílovou plochu. Na rozdíl od regulace zhoupnutí musí vyhodnocovat více snímačů – souřadnice poloh (x,y,z), sklon rakety rychlost pohybu a mnohé další.
            Jak jsem psal, nebude to jen ve výpadku 1 motoru.

          • Vojta napsal:

            Finální zhoupnutí do vertikální polohy má probíhat na dva motory. Zažehl se jen jeden, takže nebylo dost síly. Řídící systém se asi o něco snažil, ale dopadlo to, jak muselo. S tímhle nemohl nic udělat.
            Diskutuje se i úlomek, co odpadl při restartování motorů. To mohlo souviset s tím, že motor nenaskočil (i když nějaký pokus vidět byl). Jestli za to mohly plameny ve vzestupné fázi, selhala řídící jednotka motoru, dodávka paliva nebo to byl prostě mechanicky vadný kus, nejde říct bez dat, které má jen SpaceX.

      • Ferda napsal:

        Lehce komicke bylo, ze SN10 mela na konec letu perfektni vyhled. Budiz to pro ni ponaucenim… 😉

  12. jaroslavp napsal:

    Už při letu nahoru jeden z motorů hořel. Asi se při startu poškodil.

  13. Michal Andrej napsal:

    Škoda že nemôžu robiť poriadne plnohodnotné statické zážehy na rampe (beton by to nevydržal) a odladiť tak tú pristávaciu sekvenciu. Takto pri každom skoku prídu o tri Raptory.

    • Dušan Majer napsal:

      Statické zážehy motorů se dělají na texaské základně McGregor.

      • Jan Jancura napsal:

        To je sice pravda, ale kdyby to byla plnohodnotná testovací stolice jako je pro SLS ve Stennis Space Center tak by si mnohé odzkoušeli, aniž by ztratili prototypy.

        • Dušan Majer napsal:

          Těžko říct. Jsou to odlišné přístupy. Zatímco NASA u SLS sází na dokonalou přípravu, aby ověřila letový hardware, SpaceX testuje za chodu s tím, že zničí několik prototypů. V zásadě je druhý systém cenově levnější, jelikož výrobní náklady nejsou velké a navíc se zničí první prototypy, na kterých technici sbírají zkušenosti s jejich tvorbou.

          • Jan Jancura napsal:

            Asi skutečně těžko říci, ale zase vybudování trochu „bytelnější“ odpalovací rampy, aby tam mohli provádět dlouhodobější testy celého prototypu Starshipu by zase nestálo tolik peněz a času. Velmi by mne zajímaly celkové náklady na SN8 nebo SN9 – velmi odhadem to bude v řádu mil. US dolarů

          • Dušan Majer napsal:

            Něco se asi dá odhadnout z ceny materiálu. ale náklady na výrobu, to je velká neznámá. Osobně si myslím, že nejdražší budou Raptory.

          • Jan Jancura napsal:

            Souhlas, taky platy pracovníků na Boca Chica a jinde, náklady na infrastrukturu, a vedlejší náklady spojené s testy apod., myslím, že se moc nezmýlím, když dosáhnou i 10 mil USD na kus.

          • Jan Jancura napsal:

            Doplňuji, tou cenou myslím 1 ks SN8 nebo SN 9.

          • racek napsal:

            No, nevím přesně cenu motoru Raptor, ale těch 10 mil. možná nestačí ani na ty motory.

          • David R. napsal:

            Přesně tak, zničí se kusy, jejichž morální životnost je tak měsíc. Kdo ví, možná už i vědí, kde má motor slabinu, možná už mají i lepší motory, ale prostě to s těmihle zkusili – lepší, než je rovnou zahodit.
            Ale podstatná je jiná věc – to úplně nejtěžší tesování bude návrat do atmosféry, a to se prostě nasimulovat na Zemi nedá. Ani odolnost tepelné obšívky, ani řízení při Mach 23.
            Já si dokonce myslím, že během těch poznějších zkušebních letů bude SH/SS normálně vynášet Starlinky. Bude to přesně jako když létaly komerčně Falcony a přitom se teprve učily přistávat. Bude to minimálně 30 startů na těch 10.000 Starlinků, tedy víc než dost na metodu pokus/omyl. Důležité je, aby se povedlo vynést satelity a přistát s drahým SH. Pak bude takový pokus finančně výhodnější, než kdyby se na vynášení Starlinků použil Falcon. A to i když se Starship rozletí na kousky.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.