Přistání na Marsu v jedinečném sestřihu

Je nám ctí, když můžeme prezentovat českou práci, která se věnuje kosmonautice. Díky jedné takové můžeme zhlédnout přistání vozítka Curiosity na Marsu v roce 2012 ještě jednou a opravdu detailně. Díky práci Marka Tušla z královéhradecké hvězdárny a planetária tak můžeme vidět přistání z pohledu kamery MARDI, která byla umístěna na spodní části vozítka. Video pak ukazuje celkový sestup od odhození tepelného štítu po dosednutí vozítka na povrch. Velmi podobná cesta pak čeká americké vozítko Perseverance.

Připomeňme, že americké vozítko Curiosity přistálo na Marsu šestého srpna 2012. Stejně jako vozítko Perseverance, které má na Marsu přistát už ve čtvrtek, využilo v rámci své přistávací sekvence takzvaný sky crane (nebeský jeřáb), tedy raketový prvek, který zajistil konečné dosednutí vozítka. To uvidíte na videu díky zvířenému prachu, který trysky sky crane vytváří vypouštěnými spalinami vůči povrchu. Můžete si tak připomenout, jaká jízda nás čeká už tento čtvrtek.

Než se dostaneme k videím, ukážeme vám přibližnou oblast, kterou kamera během sestupu vozítka na Marsu zabírá.

Oblast, kterou zabírala kamera MADRI

Zdroj: nasa.gov

První video vám ukáže celkový sestup vozítka. Na zhruba dvouminutovém videu tak vidíme odhození aerodynamického krytu, sestup na padáku, oddělení od zadního krytu vozítka a pak již sestup na zařízení Sky crane, které ještě před samotným dosednutím spustilo vozítko na lanech k povrchu.

Druhé video ukazuje záběry osudu samotného tepelného štítu, který dopadl nebrzděn na povrch.

Třetí video pak ukazuje opět dopad tepelného štítu, ale v 360 stupňové verzi.

Ještě jednou děkujeme panu Marku Tušlovi z Hvězdárny a planetária v Hradci Králové za skvělé zpracování multimediálního obsahu.

11 komentářů ke článku “Přistání na Marsu v jedinečném sestřihu”

“ Čo bolo to bolo, terazky … “ by to chtělo věnovat se výhradně současné misi, PER je nyní jen 80.000 km od planety.

2. beepee napsal:

Klobouk dolů, úchvatné záběry. Sledovat tohle „naživo“, tak mám asi okousané všechny nehty 🙂
    V této souvislosti mě napadá – jak velké je vlastně momentálně zpoždění signálu Mars-Země?

3. Edemski napsal:

Nejlepší je stejně tenhle se zvukem 🙂

• Marek Tusl napsal:

mikrofóny má až Perseverance. Onen zvuk ve videu je bohužel falešný. Můj záměr s původními daty byl poněkud odlišný. Já chtěl udělat co nejvěrnější verzi a to v co největší kvalitě. Zároveň co nejvíce v barvách odpovídajících lidskému oku. Z toho jsem pak vyrobil další deriváty.

• SaturnV napsal:

Moc se vám to povedlo! Uděláte to i u Perseverance?

• Marek Tusl napsal:

díky moc! Jsem rád, že se to líbí a je z toho nějaký úžitek 🙂 Dělal jsem nad tím přibližně tři týdny po večerech, než jsem to všechno vykoumal. Cílem bylo se připravit na data z Perseverance. Uvidíme co a kdy bude k dispozici.

Vynikající video. Ale měl jsem odjakživa ze to, že jde komplet o práci přímo z NASA. A teď tu čtu, že na tom dělal někdo od nás.

• Marek Tusl napsal:

nejsem si jist zda myslíte jedno z videí výše nebo video v komentáři od pana Edemskiho. Nicméně aby nedošlo k omylu: Výhoda přístupu například NASA nebo ESA je, že svá data sdílejí. S daty pak může pracovat kdokoliv. NASA/JPL v roce 2012 udělali video z přistávací sekvence. Bylo to tehdy ale z prvotních dat v nižší kvalitě. Na youtube najdete i další, ale nenašel jsem nikde verzi s korekcí barev, stabilizací, velkým rozlišením nebo například sešitím snímků pro 360° projekci. Ani takové zaměření na samotný dopad tepelného štítu. Výhoda je, že takové video lze použít efektivně například i v planetáriu. Podkladem pro má videa jsou data dostupná například zde: https://pds-imaging.jpl.nasa.gov/search/?fq=-ATLAS_THUMBNAIL_URL%3Abrwsnotavail.jpg&q=*_DRCX&fbclid=IwAR1FaD5J3NAbpmB–Qmoj4UEGauypVXwRaPxgsO4j5rqajIH5SNTuBqqkTc

Měl jsem na mysli video, které do diskuse dal Edemski. Je to moje dlouhodobá srdcovka 🙂