Sonda Lucy dostala první vědecký přístroj

Ještě než se americká sonda Lucy vydá na svou dlouhou cestu k průzkumu Trojánů, musela její vědecká kamera urazit cestu dlouhou skoro 2500 kilometrů přes polovinu Spojených států. Kamera L’LORRI (Lucy LOng Range Reconnaissance Imager) se vydala na cestu z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) ve městě Laurel (stát Maryland) a zamířila do čisté místnosti firmy Lockheed Martin ve městě Littleton (stát Colorado), kde se celá sonda postupně skládá. Cenná zásilka dorazila na místo určení už 25. října a technici na nic nečekali – její integrace úspěšně proběhla 30. října.

L'LORRI (Lucy LOng Range Reconnaissance Imager)

L’LORRI (Lucy LOng Range Reconnaissance Imager)
Zdroj: http://lucy.swri.edu/

Lucy je úžasná sonda, ale pořád se nemohu dočkat dne, kdy nám začne posílat údaje o těchto dříve nespatřených zkamenělinách Sluneční soustavy,“ říká Hal Levison, hlavní vědecký pracovník sondy Lucy a dodává: „Nyní, když máme připojený první vědecký přístroj, jsme k tomuto dni o krok blíže. Chtěl bych poděkovat celému týmu z APL za tvrdou práci, aby vytvořili tento přístroj v době pandemie COVID-19.

Trojáni jsou dvě skupiny planetek, které obíhají kolem Slunce po stejné dráze jako Jupiter – jedna skupina před obří plynnou planetou a druhá za ní. Vědci mají důkazy, které říkají, že když bývala Sluneční soustava mladá, bývaly takové planetky rozházené po jejích vnějších oblastech. Postupně se však během čtyř miliard let gravitačními vlivy zachytily v těchto stabilních místech. Zatím ještě žádná sonda v historii tato tělesa nezkoumala zblízka. Lucy jich má navštívit rovnou sedm a k tomu přidá jednu planetku v Hlavním pásu. Vědci tak budou moci díky jediné misi prozkoumat variabilitu a pestrost těchto těles.

Pracovníci Johns Hopkins Applied Physics Laboratory připravují kameru L'LORRI na zkoušku optické kalibrace.

Pracovníci Johns Hopkins Applied Physics Laboratory připravují kameru L’LORRI na zkoušku optické kalibrace.

Kamera L’LORRI je, jak již bylo uvedeno výše, prvním vědeckým přístrojem, který byl do sondy instalován. Někdy tomuto zařízení členové týmu přezdívají „orlí oko Lucy“ – není se co divit – ze všech kamer na palubě Lucy bude mít L’LORRI nejlepší prostorové rozlišení. Jeho panchromatické (0,35 až 0,85 mikrometru) snímky budou černobílé a přinesou nám nejdetailnější pohledy na povrch těles, která jsme zatím zblízka nikdy neviděli.

Kamera L’LORRI je docela podobná své předchůdkyni, kameře LORRI, která letěla na sondě New Horizons a pořídila úžasné fotky systému trpasličí planety Pluto a planetky Arrokoth v Kuiperově pásu,“ říká Hal Weaver, vedoucí pracovník vývojového týmu tohoto přístroje z APL a dodává: „Nemohu se dočkat fotek, které nám L’LORRI pošle a co nám prozradí o Trojánech.“ Kromě L’LORRI se do sondy Lucy v dalších měsících integrují ještě dva vědecké přístroje. Zařízení L’TES (Lucy Thermal Emission Spectrometer) vzniká na Arizona State University ve městě Tempe a přístroj L’Ralph vytváří Goddardovo středisko v Greenbeltu (stát Maryland).

Přístroj L'Ralph

Přístroj L’Ralph
Zdroj: http://lucy.swri.edu/

L’Ralph se bude skládat ze dvou samostatných částí. Tu první tvoří barevná kamera MVIC (Multi-spectral Visible Imaging Camera) a druhou pak snímkovací infračervený spektrometr LEISA (Linear Etalon Imaging Spectral Array). Společně se sledovacími kamerami T2CAM a vysokoziskovou anténou, která poslouží nejen k přenosu dat, ale i radiovému měření, toto vybavení pomůže prozkoumat tato zatím stále neznámá tělesa v dosud nevídaných detailech. „Zhodnocení kamery L’LORRI před environmentálními testy proběhlo začátkem srpna a to, co tým dokázal za uplynulých několik měsíců během pandemie, je ohromující,“ říká Donya Douglas-Bradshaw, projektová manažerka mise Lucy z Goddadova střediska a dodává: „Chválím tým kolem L’LORRI za jejich tvrdou práci, odolnost a odhodlání. Těším se na chvíli, kdy L’LORRI na sondě poprvé aktivujeme.

Trojáni obíhající před a za Jupiterem.

Trojáni obíhající před a za Jupiterem.

Jeden komentář ke článku “Sonda Lucy dostala první vědecký přístroj”

Zřejmě je tam mnoho těles a tělísek a vzájemné rychlosti jsou malé, což umožňuje zachycení. Bude zajímavé pokud se zjistí, jak jsou dráhy měsíčků stabilní, jejich prognóza v obou směrech času.