Finální zkoušky rozkládání JWST

Dalekohled Jamese Webba si může odškrtnout další důležitý milník z předlouhého seznamu důležitých testů. Povedlo se mu totiž úspěšně rozložit důležitý díl, který hraje významnou roli ve složitém procesu rozkládání celé složité konstrukce v kosmickém prostoru. Díl označovaný zkratkou DTS (Deployable Tower Assembly) je pro správný provoz teleskopu i celý rozkládací proces nezbytný. Díky DTS si také teleskop udrží správnou teplotu – tento díl oddělí chladná zrcadla a přístroje od výrazně teplejší strany, která bude otočena ke Slunci. Teleskop již prošel závěrečnými zkouškami, které simulovaly podmínky při startu a v kosmickém prostředí. V listopadu tedy mohla začít závěrečná fáze testů plně sestaveného teleskopu. V čisté místnosti firmy Northrop Grumman v kalifornském Redondo Beach tak proběhlo úspěšné natažení dílu DTS.

DTS (Deployable Tower Assembly)

Na první pohled vypadá DTS jako velká silnostěnná černá trubka vyrobená z grafit-epoxidových kompozitů, které zajišťují stabilitu a pevnost i při extrémních výkyvech teplot, jaké nastávají v kosmickém prostoru. Její útroby ukrývají dvě složené teleskopické trubice, které jsou propojené vodícím šroubem. Díky zvolené metodě je tato rozložitelná struktura současně velmi lehká a přitom extrémně pevná a stabilní.

Několik dní po vypuštění Webbova teleskopu se DTS roztáhne, aby od sebe vzdálil sekci se zrcadly a přístroji a sekci servisní. Díky tomuto vzdálení bude teleskopová část efektivněji odstíněna od vibrací a také od tepla, které vydává servisní sekce. Kromě toho bude mít toto protažení další důležitý vliv.

Ostatní rozložitelné struktury jako je třeba primární zrcadlo nebo pětivrstvý sluneční štít díky tomu získají prostor, který budou později potřebovat ke svému rozkládání. Bez rozložení DTS by navíc sluneční štít nemohl optimálně stínit zrcadlo a vědecké přístroje od světelných paprsků ze Země a Slunce.

Horní část se zrcadly odděluje od spodní části se slunečním štítem právě Deployable Tower Assembly - konstrukce schopná natáhnout se o 1,2 metru.

Horní část se zrcadly odděluje od spodní části se slunečním štítem právě Deployable Tower Assembly – konstrukce schopná natáhnout se o 1,2 metru.

Minulý měsíc nám data z akcelerometrů při akustických a vibračních testech společně s předběžnou vizuální inspekcí poskytly hrubý náznak, že by Webb mohl pracovat správně. Potvrzení však přijde až díky zkoušce CST (Comprehensive Systems Test), která proběhla po environmentálních testech. Jde o testy rozkládání různých prvků teleskopu včetně struktury DTS,“ uvedl Paul Geithner, zástupce projektového manažera Webbova teleskopu z Goddardova střediska v marylandském městě Greenbelt.

Ačkoliv by měla být konstrukce Deployable Tower Assembly před samotným startem vysunuta ještě dvakrát, tak aktuální test představuje nesmírně důležitý milník. Jde o začátek testů závěrečné zkušební rozkládací sekvence kompletně sestaveného Dalekohledu Jamese Webba, než bude naložen do transportního kontejneru a odeslán do Jižní Ameriky.

Nyní, když je celý DTS roztažený, dojde k vůbec poslednímu pozemskému rozložení a napnutí složitého slunečního štítu Webbova teleskopu. Jakmile budou všechny díly slunečního štítu optimálně napnuté, bude každá z pěti vrstev štítu velmi opatrně složena. K jejich zajištění na správném místě se použije celkem 107 jistících prvků, které zabrání nechtěnému pohybu membrán při cestě rakety Ariane 5 na oběžnou dráhu. Celý pečlivě sledovaný proces skládání slunečního štítu Webbova teleskopu potrvá odborníkům nejméně dva měsíce.

Dalekohled Jamese Webba (JWST)

Zdroj: http://static.ddmcdn.com

JWST se má stát novou velkou kosmickou vědeckou observatoří, která by měla pomoci najít odpovědi na otázky spojené se záhadami Sluneční soustavy, ale i vzdálenějších končin vesmíru. Teleskop má studovat daleké hvězdy, exoplanety a galaxie – měl by tak pomoci lépe porozumět původu a vývoji našeho vesmíru. Na této observatoři se kromě NASA podílí také Evropská kosmická agentura a Kanadská kosmická agentura.

3 komentářů ke článku “Finální zkoušky rozkládání JWST”

1. PetrDub napsal:

Držím jim palce. Pro mě jako vývojáře SW je vždy uklidňující vědomí, že pokud něco udělám špatně, tak to obvykle jde poměrně rychle opravit (až už v datech, nebo v samotné aplikaci), takže tady jim nezávidím, že musí vypravit do vesmíru něco, co po kontrolách buď bude fungovat (a věřím, že bude a že to bude „pecka“), nebo ne a pak bude mít někdo „na triku“ jeden z největších finančních propadáků v kosmonautice vůbec.

Zmaru Webb se nebojím. Držím jim palce, ať vše dobře dopadne, ale už existují nápady, jak ho nahradit s 10x vyšší kvalitou za desetinu ceny.

• Piranha napsal:

O astronomii se zajímám docela dlouho a tohle by mě zajímalo. Protože 10x výkon za 10x nižší cenu vypadá jako popření fyzikálně-konstrukčních zákonů 😀

Pokud se skutečně bavíme o kosmickém infračerveném teleskopu (jakým je/bude i JWST)