Projekt Janus – výzva pro malé družice

Mise, která má studovat vznik a vývoj malých planetek, získala od NASA oficiální povolení k postupu do další fáze vývoje. 3. září se projekt Janus dočkal významného milníku – program, který počítá s vypuštěním dvou malých družic prošel přes Klíčový rozhodovací moment-C. Jedná se vůbec o prvního zástupce programu SIMPLEx-2 (Small Innovative Missions for Planetary Exploration), který se dostal takto daleko. Další dva koncepty rozvíjené v rámci SIMPLEx-2, tedy EscaPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers) a Lunar Trailblazer jsou stále ve formulační fázi. V případě Lunar Trailblazer by měl Klíčový rozhodovací moment-C přijít letos v listopadu, u mise EscaPADE pak příští rok v dubnu.

To, že projekt přešel přes tento milník znamená, že jeho zástupci dostali od NASA oficiální povolení k návrhu závěrečného hardwaru. Tímto rozhodnutím byl také ustanoven oficiální harmonogram mise a její rozpočet – ten nesmí překročit 55 milionů dolarů. Dvě družice navrhované v rámci projektu Janus, mají být malé a přitom vědecky přínosné – počítá se s tím, že každá z nich bude mít rozměry příručního zavazadla. Jak uvedl programový manažer mise Janus, Josh Wood z Lockheed Martin, zmenšování družic přináší hned několik výhod. Dodal také, že inovativní technologie umožní prozkoumávat sluneční soustavu novými metodami, které budou cílené na odhalení důležitých vědeckých otázek pomocí menších sond.

Dvojplanetka 1991 VH

Zdroj: https://alsadeemastronomy.ae/

Dvojplanetka je systém, ve kterém dvě planetky sdílí společné těžiště. Dvě družice v rámci programu Janus by měly prozkoumat dvě dvojplanetky – konkrétně půjde o 1996 FG3 a 1991 VH. Každá z těchto dvojplanetek je přitom jiná. Například dvojice 1991 VH má svůj vlastní malý měsíc, který obíhá kolem větší ze dvou planetek po nezvyklé dráze. Dvojplanetka 1996 FG3 se zase naopak vyznačuje velkou stabilitou systému. Sondy Janus mají být vybaveny sestavou kamer, které pomohou sledovat oběžné dráhy jednotlivých planetek a jejich dynamiku s dosud nevídanou přesností. Vědci by díky těmto datům měli získat velmi přesný model chování těchto dvou rozličných systémů.

Dvojplanetky jsou typem objektu, u kterého nemáme vědecká data s vysokým rozlišením,“ uvedl Daniel Scheeres, hlavní vědecký pracovník mise Janus z University of Colorado a dodal: „Všechno, co o nich víme, je založeno na pozemských pozorováních, což vám neřekne tolik detailů, jako když se dostanete blíže.“ Projekt Janus tak bude mít podíl na rozsáhlém programu NASA, který se snaží porozumět jednotlivým částem Sluneční soustavy, jejich původu a vývoji.

Dvojplanetka 1996 FG3

Zdroj: https://1.bp.blogspot.com/

Janus doručí velkou vědu v malém balení,“ uvedl v nadsázce Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor pro ředitelství vědeckých misí v sídle NASA ve Washingtonu a dodal: „Tato mise z programu SIMPLEx je prvním takto zacíleným vědeckým projektem vyvinutým se sníženými náklady a s použitím nových efektivních procesů včetně testování inovativních technologií pro použití na budoucích misích.

Starší vizualizace projektu Janus

Zdroj: https://www.colorado.edu

Použití malých družic (lehčích než 180 kilogramů) v programu SIMPLEx umožní provádět planetární výzkum, přičemž každý projekt bude vypuštěn jako sekundární náklad – buďto s jinou misí NASA nebo s nějakým komerčním nákladem. Janus má odstartovat v roce 2022 s vědeckou misí Psyche. Po startu čeká na dvojici malých družic nejprve oblet okolo Slunce, aby se mohly vrátit k Zemi, kde provedou gravitační manévr – ten je nakopne až za oběžnou dráhu Marsu. Dvojice sond pojmenovaná po římském bohu vrat, dveří, vchodů, začátků a konců bude cestovat téměř čtyři roky, než dorazí k cíli. Takový úkol ještě žádná podobně malá družice v meziplanetárním prostoru neměla.