sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

První zážeh motoru GEM-63XL

První exemplář motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky prošel statickým zážehem. Motor, který se má používat v urychlovacích stupních rakety Vulcan of firmy ULA hořel při zkoušce zhruba 90 sekund a kromě výrazného plamene, hluku a vibrací generoval tah zhruba 200 tun. Zkouška proběhla v americkém Utahu u města Promontory, kde má firma Norhtop Grumman své testovací zázemí. Zkouška QM-1 byla prvním ze dvou zkušebních zážehů, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být GEM-63XL používán v operačním provozu na raketách Vulcan. Spolehlivost musí být opravdu vysoká, protože tato raketa nedávno získala od amerického letectva zakázku na zajištění startů pro národní bezpečnost USA. Raketa, která má nahradit Atlas V by se měla své premiéry dočkat v roce 2021.

Pro zkoušku byl motor GEM-63XL ochlazen na 4 °C, aby se ověřilo, jak bude fungovat při startu za nízkých teplot. Na 192 kanálech se sledovala celá řada faktorů – od tahu přes tepelnou izolaci, chování ucpávky v trysce, chování izolace zapalovače, ablativní vrstva na trysce, či eroze. Kromě těchto hlavních údajů se ale sledovaly i vibrace, akustické údaje, množství vyzařovaného tepla, nebo podélné protažení motoru. Test za nízké teploty proběhl jako první, jelikož představuje pro motor a jeho systémy včetně nepohyblivé trysky nejvíce namáhavou zkoušku. V harmonogramu zkoušek je jako další test VM-1. Půjde o motor určený k ověření údajů za teplého počasí 32 °C. Cílem testu je minimalizace rizik z pohledu amerického letectva. Tento test tedy proběhne ještě před prvním ostrým startem těchto motorů.

Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Motory GEM-63XL měří na délku 21 metrů a 97 centimetrů, což je více než v případě motorů GEM-63, které byly kvalifikovány před rokem. Verze XL navíc dostane špičaté zakončení, které se liší od tupého konce, jaký mají třeba aktuálně používané urychlovací stupně AJ-60A nebo GEM-63. Výstupní průměr trysky je 152 centimetrů a motor pojme 47,852 tuny pohonných látek. Obě tyto veličiny jsou oproti GEM-63 větší – dříve testovaný motor má trysku s průměrem 147 centimetrů a motor pojme 44,086 tun pohonných látek. Charlie Precourt, viceprezident Northrop Grumman pro pohonné systémy navíc uvedl: „GEM-63XL budou mít ve srovnání se standardním GEM-63 o 15 – 20 % vyšší tah.

Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Zdroj: https://s9.rr.itc.cn

Motory z rodiny GEM-63 nejsou jen o tři palce (7,62 cm) širší než GEM-60, které se používaly na raketách Delta IV. Jsou také mnohem delší. GEM-63 testovaný 13. srpna má největší monolitický plášť raketového motoru na tuhé pohonné látky, jaký kdy firma Northrop Grumman kdy vyrobila. Největší výzvou, kterou s sebou širší a delší motory GEM přinesly, bylo vybudování nové licí jámy, která byla nutná hlavně kvůli větší délce motoru.

Raketa Vulcan.
Raketa Vulcan.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Lití probíhá v Utahu ve městě Clearfield, které leží jižně od Promontory a Ogdenu. Další přípravné práce probíhají v Promontory a ve městě Magna jižně od Clearfieldu. Následně dojde k finálnímu sestavení a urychlovací stupeň je odeslán na kosmodrom. Motory GEM-63 a GEM-63XL vznikly jako reakce na nástup SpaceX na trh nosičů. SpaceX začala měnit pravidla hry a ostatní firmy začaly hledat cesty, jak snížit své náklady. Firma ULA na tom byla stejně – potřebovala snížit cenu za start a zároveň zlepšit nosnost svých raket Atlas V a Vulcan, aby zůstala i v nové éře konkurenceschopná.

V roce 2018 bylo objednáno celkem 60 urychlovacích stupňů GEM-63 a GEM-63XL – každý z nich po třiceti kusech. Až se dodávky rozjedou naplno, má na kosmodromy odcházet každý den jeden urychlovací stupeň. Raketa Vulcan má být schopna startovat jak bez pomocných urychlovacích stupňů, tak i se dvěma, čtyřmi či šesti stupni GEM-63XL.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-38-58-908.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-40-27-774.jpg
https://s9.rr.itc.cn/r/wapChange/20174_14_20/a3zbks3737200493360.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-21-192108.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2020/08/19/prvni-zazeh-motoru-gem-63xl/