sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

OroraTech

Německý družicový operátor OroraTech 14. května oznámil, že si zajistil dalších 12 milionů eur v rámci rizikového financování série B na urychlení rozšíření své konstelace pro monitorování lesních požárů.

Americká administrativa

Američtí zákonodárci 14. května vyjádřili obavy kvůli údajným plánům administrativy prezidenta omezit financování komerčních nákupů družicových snímků. Podle kritiků by mohl tento krok podkopat americké zpravodajské schopnosti a být v rozporu s deklarovanými prioritami Bílého domu.

AST SpaceMobile

Společnost AST SpaceMobile plánuje od července vypouštět družice pro svou konstelaci širokopásmového připojení přímo do chytrých telefonů každý jeden až dva měsíce. Cílem je spustit beta verzi služeb pro AT&T a Verizon ve Spojených státech do konce roku.

Troye Meinka

Americký senát 13. května potvrdil Troye Meinka jako 27. ministra letectví. Meink naposledy působil jako zástupce ředitele Národního průzkumného úřadu (NRO), nastupuje do úřadu v okamžiku, kdy letectvo i vesmírné síly procházejí ambiciózními modernizačními programy.

MDA Space

Společnost MDA Space, která pro Gateway staví robotický systém Canadarm3, na konferenci o výsledcích hospodaření 8. května uvedla, že se prozatím soustředí na pokračování práce na systému Canadarm3. Dle společnosti by technologie mohla být znovu využita k jiným účelům, pokud by byl schválen návrh rozpočtu Bílého domu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První zážeh motoru GEM-63XL

První exemplář motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky prošel statickým zážehem. Motor, který se má používat v urychlovacích stupních rakety Vulcan of firmy ULA hořel při zkoušce zhruba 90 sekund a kromě výrazného plamene, hluku a vibrací generoval tah zhruba 200 tun. Zkouška proběhla v americkém Utahu u města Promontory, kde má firma Norhtop Grumman své testovací zázemí. Zkouška QM-1 byla prvním ze dvou zkušebních zážehů, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být GEM-63XL používán v operačním provozu na raketách Vulcan. Spolehlivost musí být opravdu vysoká, protože tato raketa nedávno získala od amerického letectva zakázku na zajištění startů pro národní bezpečnost USA. Raketa, která má nahradit Atlas V by se měla své premiéry dočkat v roce 2021.

Pro zkoušku byl motor GEM-63XL ochlazen na 4 °C, aby se ověřilo, jak bude fungovat při startu za nízkých teplot. Na 192 kanálech se sledovala celá řada faktorů – od tahu přes tepelnou izolaci, chování ucpávky v trysce, chování izolace zapalovače, ablativní vrstva na trysce, či eroze. Kromě těchto hlavních údajů se ale sledovaly i vibrace, akustické údaje, množství vyzařovaného tepla, nebo podélné protažení motoru. Test za nízké teploty proběhl jako první, jelikož představuje pro motor a jeho systémy včetně nepohyblivé trysky nejvíce namáhavou zkoušku. V harmonogramu zkoušek je jako další test VM-1. Půjde o motor určený k ověření údajů za teplého počasí 32 °C. Cílem testu je minimalizace rizik z pohledu amerického letectva. Tento test tedy proběhne ještě před prvním ostrým startem těchto motorů.

Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Motory GEM-63XL měří na délku 21 metrů a 97 centimetrů, což je více než v případě motorů GEM-63, které byly kvalifikovány před rokem. Verze XL navíc dostane špičaté zakončení, které se liší od tupého konce, jaký mají třeba aktuálně používané urychlovací stupně AJ-60A nebo GEM-63. Výstupní průměr trysky je 152 centimetrů a motor pojme 47,852 tuny pohonných látek. Obě tyto veličiny jsou oproti GEM-63 větší – dříve testovaný motor má trysku s průměrem 147 centimetrů a motor pojme 44,086 tun pohonných látek. Charlie Precourt, viceprezident Northrop Grumman pro pohonné systémy navíc uvedl: „GEM-63XL budou mít ve srovnání se standardním GEM-63 o 15 – 20 % vyšší tah.

Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Zdroj: https://s9.rr.itc.cn

Motory z rodiny GEM-63 nejsou jen o tři palce (7,62 cm) širší než GEM-60, které se používaly na raketách Delta IV. Jsou také mnohem delší. GEM-63 testovaný 13. srpna má největší monolitický plášť raketového motoru na tuhé pohonné látky, jaký kdy firma Northrop Grumman kdy vyrobila. Největší výzvou, kterou s sebou širší a delší motory GEM přinesly, bylo vybudování nové licí jámy, která byla nutná hlavně kvůli větší délce motoru.

Raketa Vulcan.
Raketa Vulcan.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Lití probíhá v Utahu ve městě Clearfield, které leží jižně od Promontory a Ogdenu. Další přípravné práce probíhají v Promontory a ve městě Magna jižně od Clearfieldu. Následně dojde k finálnímu sestavení a urychlovací stupeň je odeslán na kosmodrom. Motory GEM-63 a GEM-63XL vznikly jako reakce na nástup SpaceX na trh nosičů. SpaceX začala měnit pravidla hry a ostatní firmy začaly hledat cesty, jak snížit své náklady. Firma ULA na tom byla stejně – potřebovala snížit cenu za start a zároveň zlepšit nosnost svých raket Atlas V a Vulcan, aby zůstala i v nové éře konkurenceschopná.

V roce 2018 bylo objednáno celkem 60 urychlovacích stupňů GEM-63 a GEM-63XL – každý z nich po třiceti kusech. Až se dodávky rozjedou naplno, má na kosmodromy odcházet každý den jeden urychlovací stupeň. Raketa Vulcan má být schopna startovat jak bez pomocných urychlovacích stupňů, tak i se dvěma, čtyřmi či šesti stupni GEM-63XL.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-38-58-908.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-40-27-774.jpg
https://s9.rr.itc.cn/r/wapChange/20174_14_20/a3zbks3737200493360.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-21-192108.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.