sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V otestuje nové urychlovací stupně

Z technologického odkazu urychlovacích stupňů GEM (Graphite Epoxy Motor), které třicet let létaly na raketách Delta, společnost ULA vyvinula motory nové. Ve spolupráci s Northrop Grumman vznikly motory na tuhé pohonné látky GEM-63, které se začnou používat na raketách Atlas V a následně plynule přejdou i na nové rakety Vulcan. GEMy jsou urychlovací stupně na tuhé pohonné látky, které se připnou k tělu rakety a pomohou jí v první fázi letu zvýšit tah. Původní design byl označován jako GEM 40 (podle průměru 40 palců = 1 metr) začal být používán v roce 1990 na raketách Delta II.

Průřez motorem řady GEM-63 (nahoře), který nahradí stávající AJ-60A (dole) na raketě Atlas V.
Průřez motorem řady GEM-63 (nahoře), který nahradí stávající AJ-60A (dole) na raketě Atlas V. Zdroj: http://www.thespacereview.com Překlad: Karel Zvoník

Následovala druhá generace, která již měla průměr 46 palců, tedy 117 cm a našla uplatnění na raketách Delta II Heavy. Třetí generace označovaná jako GEM 60 pak létala na raketách Delta IV Medium+. Celkem se použilo více než tisíc exemplářů z této rodiny urychlovacích stupňů. Nyní se na svůj debut chystají stupně GEM 63 – poprvé poletí na Atlasu V při misi NROL-101. Tři kusy GEM 63 pro tuto misi nedávno dorazily na Mys Canaveral, kde budou spojeny s centrálním stupněm nosiče.

Čtvrtá generace GEMů představuje přímou evoluci urychlovacích motorů používaných na raketách Delta. Využívají přitom poznatků, výrobních procesů a materiálů i ze starších generací. GEM 63 (jak už název napovídá) má průměr 63 palců, tedy 1,6 metru. K jejich zapálení dojde při startu a poté budou hořet 94 sekund. V každém z nich se ukrývá 44,25 tuny pohonných látek a motor vyvine tah 169,5 tuny. Tento tah se přidá k tahu 390 tun, který generuje motor RD-180 na prvním stupni Atlasu V.

GEM 63 pro Atlas V na misi NROL-101
GEM 63 pro Atlas V na misi NROL-101
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Urychlovací stupně GEM-63 již prošly kvalifikačními zážehy v testovací oblasti Northrop Grumman v Utahu a nyní již jejich výroba běží na plné obrátky. GEM-63 představují cenově výhodnější alternativu k urychlovacím stupňům, které Atlasy V používaly od roku 2003 a přitom vyvinou stejný tah, takže jejich náhrada bude relativně snadná. Další výhodou je zjednodušený proces jejich připojování k centrálnímu stupni v obslužné věži VIF.

Zkušenosti nasbírané při dalších startech Atlasů V s GEM 63 se využijí pro přípravu urychlovacích stupňů GEM 63XL pro raketu Vulcan. Verze XL bude měřit na výšku 22 metrů, pojmou 48 tun pohonných látek a každý z nich vyvine tah 206,5 tuny. Půjde o nejdelší jednosegmentové motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy byly postaveny.

Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Zdroj: https://s9.rr.itc.cn

Atlas V může mít k centrálnímu stupni připojeno až pět GEM 63, ale u Vulcanu se podle cílové dráhy a hmotnosti nákladu počítá i se šesti GEM 63XL. Výroba těchto urychlovacích stupňů využívá pokročilých automatických a robotických systémů. Těla jsou obalována vlákennou výztuhou, přičemž proces obalování vysokopevnostním uhlíkovým vláknem a odolnou epoxidovou pryskyřicí řídí počítač. ULA navázala strategickou spolupráci s Northrop Grumman už v roce 2015 – tehdy bylo domluveno, že se Northrop Grumman stane výhradním dodavatelem urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro Atlas V a Vulcan.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/av_nrol101_srb1.jpeg
https://www.thespacereview.com/archive/3658c.jpg
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/gem63s.jpg
https://s9.rr.itc.cn/r/wapChange/20174_14_20/a3zbks3737200493360.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před

Je to trochu jako číst o nových plemenech tažných koní v roce 1910.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.