sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Floridu míří další díl první rakety SLS

Odborníci z Marshallova střediska v alabamském Huntsville naložili 17. července na člun Pegasus důležitý náklad. Jedná se o adaptér LVSA pro misi Artemis I. Kuželovitý adaptér se postará o propojení centrálního stupně SLS s horním stupněm ICPS. Člun nyní i s uloženým letovým exemplářem zamíří na Kennedyho středisko, kde bude později integrován se zbytkem rakety pro její první testovací misi. „Adaptér LVSA pro raketu SLS je posledním kusem hardwaru pro Artemis I, který vznikal exkluzivně na Marshallově středisku,“ uvedl Jody Singer, ředitel tohoto centra a dodal: „Tento milník přichází v době, kdy týmy z našeho střediska dokončily strukturální zkoušky SLS, které potvrdily, že strukturální návrh nové rakety je připraven na lunární mise programu Artemis.

Adaptér LVSA pro misi Artemis I.
Adaptér LVSA pro misi Artemis I.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Na stavbě dílů pro SLS se podílelo hned několik společností z Alabamy – třeba Teledyne Brown Engineering, která byla hlavním kontraktorem pro adaptér LVSA. V jeho útrobách bude schován motor RL-10 horního stupně ICPS. Samotný motor vyrobila společnost Aerojet Rocketdyne z kalifornského Sacramenta, stupeň ICPS je zase produktem firem Boeing a United Launch Alliance z alabamského města Decatur. Úkolem horního stupně bude urychlit Orion na takovou rychlost, aby překonal zemskou přitažlivost a dosáhl přesné dráhy vstříc k Měsíci. Boeing také vyrábí centrální stupně SLS, které vznikají na Michoud Assembly Facility v New Orleans – první z dokončený exemplář nyní prochází zkouškami Green Run na Stennisově středisku nedaleko Bay St. Louis, stát Mississippi.

Nakládání adaptéru LVSA do člunu Pegasus.
Nakládání adaptéru LVSA do člunu Pegasus.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Pegasus dorazí na Floridu zhruba za dva týdny a pak už se centrální stupeň stane posledním dílem první rakety SLS, který ještě nebyl doručen na Floridu. „Adaptér LVSA je svařen nejprve jako dva samostatné kužely, které se následně posadí na sebe,“ popsal Keith Higginbotham, manažer zodpovědný za tento adaptér a dodal: „Zkušenosti expertů z Marshallova střediska se uplatnily při využití inovativního procesu, jakým je třecí svařování s promíšením a velkých svářeček, které tu máme. Mohly tu tak vzniknout velké díly pro SLS zatímco Boeing ve stejné době na Michoud stavěl centrální stupeň.

Na Marshallově středisku kromě adaptéru LVSA vznikl ještě adaptér Orionu. V plném proudu jsou ale i produkce dalších exemplářů – tentokrát pro pilotovanou misi Artemis II. Do výroby adaptéru LVSA bude i tentokrát zapojena společnost Teledyne Brown.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_0174_copy.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/jody_with_lvsa_july_17_2020.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/img_0173_copy.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
4 let před

Za nedlho bude celý hardware kompletný a takmer poskladaný. A potom už „iba” jo zintegrovať so softwerom a pripraviť na štart. . Super !
😮

majomusk
majomusk
4 let před
Odpověď  pbpitko

áno a jeden štart ročne…predražené,spomalené a neudržateľné…
inak,všimli ste si,že ak SpaceX nelieta,tak v podstate sa skoro nič nedeje?ako keby skapal pes….

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  majomusk

To si nemyslím. Děje se toho hodně, ostatně i my máme momentálně v článcích trochu přetlak. Rozhodně nejsme v situaci, že bychom neměli o čem psát. 🙂

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  majomusk

Současně je SLS jediná možnost pro cestu na měsíc. Žádná papírová raketa tam jistě nedoletí. Kolik to stojí Amíky, to mě vůbec nezajímá, navíc oni si tím prostě udržují zaměstnanost v regionu. Účel světí prostředky. Na starty téhle rakety se moc těším, hlavně s lidskou posádkou bude rozhodně na co koukat.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  majomusk

Falcon Heavy leta tez skoro 1x rocne, od unora 2018 zatim 3 starty, pro tezke nosice neni moc prace i kdyz je cena za start na dnesni pomery zajimava.

Jestli chcete videt v pristich 10 letech cloveka na Mesici nebo u <esice jina alternativa neni. Cena cca 1 mld. na americke pomery neni zavratna, navic hodnota dolaru uz je nekde jinde nez v dobach Apolla.

Historie si obcas nepekne zahrava, tak ani Artemis nemusi byt bohuzel jista, napr. program Constellation se tez dostal do prvniho startu lehciho bratricka Aresu5-stredniho nosice Ares-1 v roce 2009 a pak sel program do kyticek. Mimochodem podle harmonogramu Constellation se melo tento rok pristavat na Mesici.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  majomusk

Beriem takých skapatých psov, New Horizon, Down, Bennu – Osiris Rex, Psyche, Lucy, Parker solar, Curiosity, Perseverance, Artemis, Gateway, JWST …
a desiatky ďalších, a čo Japonsko, India, Čína, Emiráty …. skapatých psov nechce sa mi vypisovať ďalších a ďalších skapatých psov. Kiež by ich bolo ešte viac. Milujem takýchto skapatých psov !
Každý s tých kapňov dá omnoho, omnoho viac ako 20 FH
😮 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.