sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Výzkum na ISS – krev, mikrotrubičky a hoření

Dnes se po delší pauze opět podíváme na to, jak trávili den členové Mezinárodní kosmické stanice – konkrétně se zaměříme na úterý 16. června. Jako obvykle se sluší poznamenat, že v textu nejsou zmíněny všechny experimenty, které na ISS probíhají – těch jsou desítky, ba dokonce stovky. Články v tomto seriály netvoří kompletní výčet činností posádky na palubě Mezinárodní kosmické stanice – spíše ukazují pestrost činností, které na posádku čekají a rozličnost vědeckých experimentů, které jsou na ISS k dispozici.

Experiment Capillary-Driven Microfluidics in Space

Velitel 63. dlouhodobé expedice, Chris Cassidy, si odebral vzorky krve a moči pro pozdější analýzu. Kromě toho se věnoval nastavení přístroje, ve kterém se bude sledovat, jak kapaliny protékají skrz trubičky s průměrem v řádu mikrometrů (milióntiny metru). Tento výzkum by mohl zlepšit diagnostické přístroje, které používají lékaři na Zemi, ale uplatnění se najde i v budoucích dlouhodobých kosmických misích.

Cassidy se také připojil ke svému krajanovi, Robertu Behnkenovi. Společně pak organizovali a prohlíželi celou řadu nástrojů, které použijí při dvou výstupech do volného prostoru – ty jsou plánované na 26. června a 1. července. Dvojice astronautů při nich bude na staničním nosníku S6 měnit staré nikl-vodíkové akumulátory za nové lithium-iontové.

Ale zpět k vědě. Behnken otevřel vstup do nafukovacího modulu BEAM a vstoupil do něj, aby odsud vyjmul systém pro podporu života. Pak se přidal k Douglasi Hurleymu, který vybaloval nové vědecké vybavení, které na ISS přivezla japonská loď HTV-9. Oba muži pak ještě nové přístroje nainstalovali do evropského modulu Columbus.

Chris Cassidy během práce na ISS.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Zkušený ruský kosmonaut Anatolij Ivanišin pokračoval v opravě zařízení Combustion Integrated Rack, konkrétně se věnoval výměně nádob s palivem, aby mohl pokračovat výzkum hoření v mikrogravitaci. Nasbírané poznatky najdou uplatnění jak v oblasti požární bezpečnosti, tak i ve spalovacích procesech na zemi i v kosmu. Ivanišinův krajan, Ivan Vagner, pracoval na dvou experimentech souvisejících se sledováním Země. První se týkal efektů přírodních katastrof a druhý byl zaměřený na vývoj lesů.

Je stále v plánu 5 výstupů? Už jsou známá data i třech zbývajících?

Michal Václavík
Odpovědět  Kamil

Ano stále je na červen a červenec naplánováno 5 výstupů do volného kosmického prostoru.

Petr1

Chci se zeptat jestli je už rozhodnuto jak dlouho bude trvat mise DM-2?
Na Technetu psali, že NASA chce tuto misi ukončit již koncem července, což mi nedává logiku, pokud by k tomu nebyl vážný technický nebo zdravotní důvod. Jsou o tom nějaké nové informace?

Odpovědět  Petr1

Aktuálně to vypadá na návrat v srpnu.