sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V se chystá na start miniraketoplánu

První letový exemplář X-37B po přistání

Technici firmy United Launch Alliance minulý týden ve čtvrtek zvedli první stupeň rakety Atlas V a usadili jej na mobilní vzletovou plošinu. Na Mysu Canaveral tak začala finální fáze příprav na start armádního miniraketoplánu X-37B, který je zatím plánován na 16. května. První stupeň Atlasu V měří na délku 32,6 metru a je typický svou bronzovou barvou. Technici jej ráno vyvezli z montážní haly ASOC (Atlas Spaceflight Operations Center) k věži VIF (Vertical Integration Facility), následovalo připojení k jeřábu a zvednutí. Stupeň vybavený ruským motorem RD-180 byl pak přemístěn do útrob obslužné věže, aby mohl být vzápětí opatrně spuštěn na vypouštěcí plošinu.

V sobotu 25. dubna pak k rampě dorazila sestava OVI (Off-site Vertical Integration), kterou tvoří mezistupňový adaptér, horní stupeň Centaur a spodní polovina aerodynamického krytu, která kryje i horní stupeň. Dříve se tyto jednotlivé díly ukládaly v obslužné věži VIF na raketu postupně, ale trvalo to dlouho a jeřáb měl pořád hodně práce. Postupem času proto ULA zvolila aktuálně používané řešení, kdy mimo rampu sestaví díly do jednoho celku a OVI pak najednou jeřáb usadí na první stupeň.

Zvedání prvního stupně rakety Atlas V pro misi USSF-7
Zvedání prvního stupně rakety Atlas V pro misi USSF-7
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Poté začali technici provádět funkční zkoušky všech systémů rakety. Původně mělo ke startu nepilotovaného miniraketoplánu X-37B dojít až 20. května, ale z neupřesněných důvodů byl start uspíšen o 4 dny na 16. května. Celá mise měla formální označení AFSPC-7 a později došlo k přeznačení na USSF-7, což má odkazovat na vloni v prosinci založené Kosmické síly. Armáda disponuje dvěma exempláři X-37B, které postavila firma Boeing. Tato okřídlená kosmická loď je znovupoužitelná – startuje na vrcholku běžné nosné rakety, pak třeba i několik let pracuje na oběžné dráze Země a nakonec vstoupí do atmosféry a přistane na ranveji.

Miniraketoplán X-37B, někdy označován také zkratkou OTV (Orbital Test Vehicle), svým tvarem vzdáleně připomíná americké raketoplány. Jak již bylo uvedeno výše, na rozdíl od nich létá bez posádky – na oběžné dráze může provádět nejrůznější experimenty, ale také zvládne ze svého nákladového prostoru vypouštět družice. Mise, jejíž start je plánován na 16. května, bude již šestým startem X-37B, přičemž ta první začala v roce 2010. Zatím poslední mise tohoto miniraketoplánu skončila vloni 27. října přistáním na ranveji Kennedyho střediska – pro X-37B to byl návrat na zemský povrch po více než dvou letech (přesněji po 779 dnech).

Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Zdroj: http://spaceflight101.com

K dosavadním pěti startům tohoto armádního miniraketoplánu se čtyřikrát použila raketa Atlas V a jednou (v zatím posledním případě) Falcon 9. Experimenty, nacházející se na palubě X-37B pro šestou misi, jsou utajené. Oficiální místa uvádí pouze vágní formulace: „Primární úkoly X-37B jsou dvojí. Technologie znovupoužitelných kosmických lodí pro americkou kosmickou budoucnost a provádění experimentů, které je možné vrátit k vyhodnocení na Zemi.“ Ani po loňském návratu nebyla příslušná místa sdílnější: „Výrazná je především schopnost testovat v kosmickém prostoru nové systémy a moci je vrátit Zemi. Tato schopnost je pro program X-37B jedinečná – umožňuje Spojeným státům efektivněji rozvíjet schopnosti potřebné k udržení nadřazenosti v kosmické sféře.

Miniraketoplán samotný měří na délku 8,9 metru a jeho křídla mají rozpětí 4,5 metru. Raketa Atlas V při této misi poletí v konfiguraci 501 – dostane tak aerodynamický kryt o průměru 5,4 metru vyráběný firmou RUAG Space, nebude mít žádné urychlovací stupně na tuhé pohonné látky a horní stupeň Centaur bude mít jeden motor RL-10 od firmy Aerojet Rocketdyne. Bude to již sedmé použití verze 501 a 84. start Atlasu V od roku 2002.

X-37B po přistání na Floridě.
X-37B po přistání na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://4.bp.blogspot.com/…/156181_490812449896_95781119896_5530916_1170466_n.jpg
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/ussf7_lvos.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/06/otv1b_boeing-photo.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C_OkqlvUIAAmJ1l.jpg:large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
5 let před

K poslední fotce. Pamatuju si, jak se řešilo, že u crew dragonu by byl problém implementovat přistávací nohy to tepelného štítu. A tady to šlo 🙂

pbpitko
5 let před
Odpověď  Štěpán

Len akosi si si nevšimol že mini-raketoplán je bez posádky.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Štěpán

Tohle je C-C kompozit, jako u raketoplánu, PICA-X je ablativní materiál.

Michal Václavík
Michal Václavík
5 let před
Odpověď  Dan

V místě, kde jsou umístěny podvozkové šachty a dvířka na X-37B není jako tepelná ochrana použito RCC.

Dan
Dan
5 let před

Díky za opravu. Nevíte, jak je to v těchto místech kolem dvířek podvozku řešené?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.