sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Boeing rozhodl: Starliner si zopakuje misi OFT

Starliner ukončil misi OFT nočním přistáním v Novém Mexiku.

První letový test lodi Starliner nedopadl podle očekávání. Loď od Boeingu se kvůli chybě časovače nedostala na správnou dráhu a přišla tak o možnost spojení s Mezinárodní kosmickou stanicí. Musela se tedy předčasně vrátit na pevnou zemi. Během mise se podařilo otestovat některé systémy, ale při následném vyšetřování se ukázalo, že loď měla problémů více. Velmi často se objevovaly otázky, zda ve světle těchto událostí dojde k opakování nepilotované testovací mise OFT (Orbital Flight Test). Jak Boeing tak i NASA dlouho opakovaly, že na rozhodnutí je zatím čas. Nyní již oficiálně víme, že Starliner si tuto misi zopakuje.

Starliner na rampě
Starliner na rampě
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/ulalaunch/

Firma Boeing vydala v noci na úterý prohlášení, ve kterém sděluje: „Společnost Boeing je poctěna tím, že může být poskytovatelem misí programu Commercial Crew. Zavázali jsme se k dodržování bezpečnosti mužů a žen, kteří navrhují, staví a jednou budou i létat ve Starlineru. Rozhodli jsme se zopakovat misi Orbital Flight Test, abychom prokázali kvality systému Starliner. Provedení další nepilotované mise nám umožní dokončit všechny úkoly letových testů a vyhodnotit výkon druhé lodi Starliner bez dodatečných nákladů od daňových poplatníků. Poté přistoupíme k nesmírně odpovědným letům astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici.

NASA na toto prohlášení reagovala tiskovou zprávou, ve které potvrzuje rozhodnutí Boeingu. Agentura například uvádí: „Pokud by Boeing jako další misi navrhl pilotovaný let, provedla by NASA důkladnou revizi a analýzu návrhu, aby vyhodnotila uskutečnitelnost takového plánu. Jelikož se však Boeing rozhodl jinak, NASA nebude spekulovat o tom, co přesně by agentura vyžadovala.

Agentura také uvedla, že její zástupci společně s lidmi od Boeingu začali vyhodnocovat termín realizace opakované nepilotované testovací mise. Ten sice zatím neznáme, ale podle některých zdrojů bychom mohli start očekávat ke konci letošního roku. NASA ještě uvedla, že časová osa příprav na let pilotovaného testovacího Starlineru zatím nebyla určena.

Nácvik posádky plánovaného prvního pilotovaného letu lodi Starliner
Nácvik posádky plánovaného prvního pilotovaného letu lodi Starliner
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
https://boeing.mediaroom.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/49258250868_0e5795b4a9_3k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg
https://pbs.twimg.com/media/ERym72kWoAA3Yd9?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Roman89
Roman89
4 let před

Nakonec proč ne, stejně už nemají kam zpěchat, když první astronauty od dob raketoplánu sveze SpaceX se svým drakem

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 let před

To mi zní jakoby do toho hodili vidle. Někdy, možná na konci roku, to zopakujeme. No a pak se uvidí. Jsem zvědavý jaký to bude mít vývoj.

Jakubko
Jakubko
4 let před

Prvorade vďaka za pekný článok. A myslím si že toto je správny krok, osobne fandím spacex ale toto je cesta aby Boeing preukázal že jeho systémi sú v poriadku, dúfame teda že ďalší let bude viac ako perfektný

SaturnV
SaturnV
4 let před
Odpovědět  Jakubko

Naprosto souhlasím. Alespoň loď více vypilují.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Jakubko

Rádo se stalo. 😉

pbpitko
4 let před
Odpovědět  Jakubko

Tiež naprosto súhlasím. Všetky príspevky ktoré k tomu sa tu doteraz zjavili sa teraz ukazujú ako mlátenie prázdnej slamy, vrátane tých ktoré sa ešte bezpochyby objavia.
Podľa mňa je naprosto jedno kto bude prvý a kto druhý, to je predsa naprosto bezvýznamná vec, dôležitý je iba výsledok,
PRVENSTVO BUDE ZASLÚŽENE PATRIŤ OBOM !!!
🙂

Maniak
Maniak
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Váš příspěvek je jako z PR učebnice. Nebo z učebnice manažerských projevů k zaměstnancům.

Pajuc
Pajuc
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Ta soutěživost a rivalita jsou docela důležité. Boeing, NG a Lockheed Martin spolu moc nesoutěžili a vývoj raket stagnoval. V konečném důsledku na to doplatily i ty firmy – zaostaly a SpaceX jim teď přebírá jednu lukrativní zakázku za druhou, pak přijde ještě Blue Origin a budou mít dalšího těžkého konkurenta.

MarianGrega
MarianGrega
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Z celého srdca sa prikláňam k názoru, že súťaživosť bola v kozmonautike historicky najväčším motorom pokroku. A nie sú to moje slová, to dokazuje celá škála článkov práve na tomto webe. Áno, súhlasím že tam musí byť aj určitá miera spolupráce – hlavne na úrovni vládnych agentúr a súkromníkov – ale samotná súťaživosť priniesla určite najväčší pokrok čo sa týka pilotovanej kozmonautiky.

gendibal
gendibal
4 let před

Zní mi to jako takový nepříliš čistý oboustranný kšeft, zaměřený na to, aby obě strany vypadaly dobře.
Boeing: My jsme čestní a odpovědní, uděláme nový test na vlastní náklady (to působí líp, než kdyby přiznali, že k tomu byli dokopaní).
NASA: My nic, my muzikanti, oni se k tomu rozhodli sami a dobrovolně (takže NASA díky tomu nemusí čelit politickému vydírání ze strany některých senátorů a poslanců, spjatých s Boeingem).
Ve skutečnosti jediné férové by bylo, aby NASA na rovinu řekla: Podělali jste to, do toho lidi nestrčíme, takže si dáte repete.
No, ale aspoň že to dopadlo takhle. Jako astronaut bych se cítil všelijak, kdybych měl nastoupit do takové potenciální létající rakve, protože nic jiného to opravdu zatím není.

racek
racek
4 let před
Odpovědět  gendibal

No, zrovna nedávno jsem četl, že Boeing žádá o subvenci 80 mld tolarů. V návrzích je prý sice o něco méně, ale zřejmě bych tady viděl souvislost s ochotou let zopakovat.

Štěpán
Štěpán
4 let před
Odpovědět  racek

Tolar a dolar jsou jiné měny. Předpokládám že jde o dolary

Piranha
Piranha
4 let před
Odpovědět  Štěpán

Trocha OT:

Dollar a Tolar byly prakticky totéž ještě do roku 1933 ! Tedy mince stovky let definované obsahem cca 20 až 27 g čistého stříbra (ve slitině).
V tom roce Roosevelt zrušil zlatý standard a nařídil odevzdat občanům fyzické zlato za „papírovou“ protihodnotu v novém devalvovaném kurzu. To mělo neblahé následky i na všechny ostatní směnné kurzy (včetně Dollar x stříbro) a v dalších letech začaly být mince raženy ze stále chudší slitiny.

Ale ještě do roku 1965 v USA dobíhaly (= byly platné jako legální platidlo !) poslední staré Dollary s původním obsahem stříbra – drahého kovu. Tedy v podstatě Tolary 😀

80 Mld současných „papírových“ dollarů odpovídá 1500 tun zlata, nebo 150 000 tun stříbra. Už jsme si zvykli že peníze jsou jen nuly a jedničky na účtě, ale když to člověk převede na něco reálného, tak mu občas padne čelist 😀

racek
racek
4 let před
Odpovědět  Štěpán

No, já jím říkám tolary, jak se občas ve finančních kruzích u nás říká. Konec konců, vznikly u nás v Jáchymově a teprve později se to občas pozměnilo na dolar, nejen v USA to byla i národní měna.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  gendibal

Já nechci, aby to znělo špatně, ale tohle je ukázka toho, že jsou situace, kdy se nejde zachovat dobře vůči všem. Kdyby to nezopakovali, tak jim NASA nadržuje. když to zopakují, tak je to nepříliš čistý kšeft. :-/

KarelT
KarelT
4 let před
Odpovědět  gendibal

Výraz „létající rakev“ působí ve světle explodujícího Dragonu poměrně zaujatě. Proto se dělají testy které problémy odhalí a taky to tak funguje. On ten Starliner nebude nějak méně bezpečný než Dragon. Rozdíl je cena, Dragon má velký trunk pro nehermetizovaný náklad, Starliner zase umí přistát na souši. Holt Boeing podcenil simulace a testy, teď to musí dohnat při dalším ostrém letu, což bohužel znamená další zdržení.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Závad mělo být šedesát, což je neuvěřitelné číslo. Samozřejmě jde o to jakého druhu závady byly. Dvě z nich ale měly intenzitu vedoucí k případné havárii. Není divu, že Boeing nečekal na příkaz z NASA a se ctí z toho vybruslil.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vaclav

To jste jen špatně pochopil. Hlavní závady byly tři. 61 bylo doporučení, co změnit – jak na straně Boeingu, tak na straně NASA, aby k tomu nedocházelo.

pbpitko
4 let před
Odpovědět  Vaclav

Všetky tie závady pri ktorých by sa kozmonauti bez úhony vrátili na zem vysoko trumfne jedna iná, jediná závada. Ktorá asi ?

David R.
David R.
4 let před

Pandemie + problémy s Boeingy Max = nelétá se a nekupují se letadla = spousta lidí u Boeingu nemá do čeho píchnout. Tak aspoň udělají jeden Starliner navíc. A možná vychytají nějaké ty chybičky. Velmi rozumné.

racek
racek
4 let před
Odpovědět  David R.

No, Boeing má spostu závodů a těžko lze přesunout nějak masověji lidi z montáže letadel na kompletaci kosmických kabin. Na to má lidí dost.

Kamil
Kamil
4 let před

Rozumné rozhodnutí. A do politického pozadí bych raději nešťoural, i tak pár důležitých lidí přijde o prémie.

Mattonius
Mattonius
4 let před

Mě to celkem příjde, jakoby Boeing radši přistoupil na další let, aby nemusel čelit důkladným prověrkám, které by mohly odhalit další chyby či chyby v procesech.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpovědět  Mattonius

To je první co mě po přečtení taky napadlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Mattonius

Ale no tak! Tohle už je snad zbytečné. Kdyby ten test nezopakovali, tak zase píšete, že jim NASA nadržuje a nevyžaduje od nich opakování. Kdo chce psa bít …

MarianGrega
MarianGrega
4 let před
Odpovědět  Mattonius

Drahí priatelia kozmonautiky, verím, že Vami lomcujú mnohé emócie, ale tiež ( je to len príklad ) nesadáte každé ráno (ako ani ja nie) do nového a otestovaného auta. Takže, sadáte do toho, ktoré vlastníte a ako napr. ja včera ráno – prišiel som náhle o brzdy – som auto musel odstaviť. Proste nedokonalá ľudská práca a opotrebenie (nutnosť, ktorej sa v skutočnom svete nedá vyhnúť). Preto sa mi zdajú špekulácie ohľadom vykonanej či nevykonanej opravnej OFT2 divné, pretože ľudská práca vždy so sebou nesie riziko. To, že napr. (je to len príklad) ruské Sojuzy sú tak úspešné no na druhej strane veľmi stiesnené a prakticky – aku tu mnohí argumentujú – od roku 1962 tie isté (ale len vzhľadovo) nemení nič na tom, že sa vpriebehu času vyvýjajú a TESTUJÚ nové pilotované transportné kozmické lode. Niektoré už i šli do dôchodku, čo napr. Space Shuttle (zase veľmi úspešný a znovupoužiteľný) určite ešte nič podobné po jeho odchode neprekonalo. Preto, prosím, berte na vedomie, že sme LEN ľudia a naša práca je chybujúca. Je to prirodzené, žijeme v reálnom svete. Ďakujem.

Petr Kasan
Petr Kasan
4 let před

Jestli jsem četl správně z různých zdrojů, Boeing plánuje použít Starliner2 pro nepilotované opáčko – OFT2. Starliner3 (použitý na první OFT misi) je již přiřazený pro první „ostrý“ pilotovaný let (Williams a spol.). Je tady ale ještě pilotovaná demonstrační mise CFT. Pokud byly vyrobeny jen tři Starlinery a jedničku vyřadili po pad abort testu… Chystá se Boeing vyrobit ještě jeden Starliner? Informace o tom jsem nikde nenašel.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Petr Kasan

Určitě budou muset ještě nějaký vyrobit, považuji to za prakticky jisté.

SFENCE
SFENCE
4 let před

Tohle rozhodnuti neni prekvapive.
Proste radeji dvakrat mer nez jednou poletis.

https://kosmonautix.cz/2020/04/07/boeing-rozhodl-starliner-si-zopakuje-misi-oft/