sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

BlackSky

BlackSky Technology oznámila kontrakt s australským startupem HEO. V rámci kontraktu dojde k poskytování snímků vesmírných objektů pro obranu, zpravodajství a komerční využití. Prostřednictvím dohody se společnost BlackSky připojí k síti zobrazovacích senzorů HEO mimo Zemi.

Astranis Space

Startup Astranis, zabývající se družicovou komunikací, získal kontrakt v hodnotě 13,2 milionu dolarů na zajištění kompatibility svých komunikačních družic s vojenskými terminály. Společnost získala zakázku prostřednictvím dohody o zvýšení strategického financování (STRATFI).

SpaceX a FAA

SpaceX zveřejnila 19. září dopis, který zaslala vedení sněmovního vědeckého výboru a senátního obchodního výboru, dvou výborů, které dohlížejí na Úřad pro komerční vesmírnou přepravu FAA neboli AST.Čtyřstránkový dopis nabídl podrobnou odpověď na navrhovanou pokutu ve výši 633 000 USD za porušení licence od FAA.

Dobrá zpráva! Sondy ESA se vrací do služby

Vizualizace sondy Solar orbiter.

Po krátkém utlumení provozu evropských vědeckých sond ve Sluneční soustavě, o kterém jsme psali v Kosmotýdeníku, se tyto sondy pomalu vrací k tomu, co jim jde nejlépe, tedy ke sběru vědeckých dat. V řídícím středisku ESOC (European Space Operations Centre) v německém Darmstadtu dlouho probíhalo řízení misí normálně i když většina zaměstnanců i kontraktorů pracovala z domova. Jenže když se COVID-19 nakazil jeden z pracovníků řídícího střediska, musela být přijata opatření zabraňující šíření infekce. „Ta osoba je již naštěstí v pořádku a uzdravuje se,“ uvedl Paolo Ferri šéf řízení misí v ESOC a dodal: „Během dvou dnů před jeho diagnostikou, kdy chodil do práce, přišel na místě do kontaktu s dvaceti kolegy.

Cluster II

K zamezení dalšího šíření byla všem těmto osobám uložena karanténa a celá budova prošla pečlivým úklidem a desinfekcí. Mnoho z těchto lidí se podíleli na řízení meziplanetárních sond Solar Orbiter, Mars Express a Trace Gas Orbiter, nebo čtyř družic Cluster II, které obíhají Zemi. Kvůli tomu musela být činnost těchto misí omezena na dobu, kdy byli členové jejich týmů doma. „Rozhodli jsme se preventivně přerušit provoz těchto misí, dokud nepomine riziko potenciálního domino-efektu navazujících infekcí a s tím souvisejících karantén,“uvedl Ferri.

Věda se nyní ale konečně vrací! Výhodou meziplanetárních sond je, že jsou navrženy tak, aby vydržely v tzv. bezpečném režimu i po delší dobu. Někdy se na své cestě dostanou z pohledu ze Země za Slunce a během těchto dvou až tří týdnů s nimi jejich týmy ztratí kontakt. Každá ze čtyř zmíněných misí proto byla přepnuta do bezpečného režimu – byly na stabilních drahách, ale jejich vědecké přístroje byly dočasně deaktivovány.

ExoMars Trace Gas Orbiter
Zdroj: https://cdn.vox-cdn.com

Bolí mne  u srdce pokaždé, když musíme vypnout vědu a ani teď to nebylo jinak. Občas se stane, že některá sonda může mít problém a vstoupí do bezpečného režimu a pak to trvá zhruba týden, než je zase fit,“ uvedl Ferri a dodal: „Tentokrát byla věda přerušena kvůli problémům se zdravím lidí na Zemi, což je unikátní, ale když je to u konce, máte ještě větší radost, než když zachraňujete stroj.

Naštěstí se u nikoho z karantény neprojevily žádné příznaky a první nositel zůstal také jediným. „Když jsme přerušili vědeckou fázi, stanovili jsme jasná kritéria stanovující, kdy může začít obnova těchto činností. O víkendu jsme proto mohli začít všechny mise pomalu vracet zpět do běžného provozu,“ vysvětlil Ferri. Jeho slova doplňuje Markus Kissler-Patig, šéf vědeckých činností Evropského astronomického střediska v Madridu: „Srdce nám krvácí, když sondy u Marsu nemohou dělat svou vědu. Jsme zodpovědní za vědecký přínos těchto fantastických strojů a proto chceme tento vědecký přínos maximalizovat – ta věda neslouží jen vědcům, ale celému lidstvu. Ale tentokrát šlo o zdraví našich lidí. V takové situaci jsme neměli o čem přemýšlet. Taková rozhodnutí jsou jednoznačná, protože prostě víte, že je to správná věc.

Díky preventivním opatřením přijatým hned na počátku, je situace ve středisku ESOC stabilní. Osoby, které dochází na místo, pracují převážně izolovaně a nesetkávají se s ostatními. Pokud už musí být v jedné místnosti, dodržují bezpečnou vzdálenost a ochranná opatření.

Řídící středisko ESOC v Darmstadtu.
Řídící středisko ESOC v Darmstadtu.

SaturnV

Pěkný článek. Zvedne náladu

Odpovědět  SaturnV

Ano, taky mne to potěšilo.

Koho by nepotešilo ? 🙂