sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (březen 2020)

Nový přidružený administrátor NASA pro pilotovaný průzkum a provoz Doug Loverro připravuje se svým týmem revidovaný plán mise Artemis III, jejíž cílem je pilotované přistání na Měsíci v roce 2024. V rozhovoru s vědeckým výborem Poradní rady NASA Loverro 13. března oznámil, že Gateway byla vyvedena z kritické cesty pro přistání 2024 a zcela oddělena od mise Artemis III. O této možnosti jsme informovali v několika předchozích dílech, naposledy v třetím odstavci únorového dílu. Gateway tedy již není součástí této mise, ale nadále bude potřebná pro udržitelný plán pozdějších průzkumných misí. Díky vyvedení z podpory mise Artemis III budou první moduly Gateway schopny pojmout vědecké užitečné zatížení. Současně NASA oznámila první dva vědecké experimenty, o nichž jsme psali v samostatném článku, a které proběhnou na palubě Gateway.

Jedním z důvodů změn je omezit počáteční finanční náklady Gateway ve prospěch lunárního landeru. Důsledkem tohoto kroku má být nový časový harmonogram Gateway. Na připravovaných dohodách s mezinárodními partnery se však nemá nic měnit, protože jejich příspěvky jsou připravovány nejdříve na polovinu dvacátých let. Dalším důvodem je odstranění rizika skluzu spojeného s vývojem nových technologií, hlavně s výkonným solárně elektrickým pohonem modulu PPE. Loverro také naznačil modifikaci přístupu k vývoji lunárního landeru znevýhodněním návrhů, které obsahují komplikovanou montáž ze tří prvků. Nový plán pro Artemis III má nyní obsahovat pouze činnosti, které jsou nutné pro dosažení cíle. Loverro řekl, že zatím není připraven mluvit o novém plánu podrobněji, protože tento plán není dosud zohledněn v rozpočtu a ani nemá projednanou širokou politickou podporu. Podle některých zdrojů by však některé podrobnosti mohly být uvolněny již na příštím zasedání Národní kosmické rady, která je plánována na 24. března. Z důvodu absence podrobných informací se v tomto dílu záměrně nebudeme zabývat samotnou stanicí, ale výhradně misí Artemis III. Do budoucna nevylučujeme přesun informací o Artemis III do seriálu Cesta k Artemis I a II.

Zážehový test motoru VR3500, 28. února
Zážehový test motoru VR3500, 28. února
Zdroj: https://static.wixstatic.com

Oznámení o výběru společností k rozpracování studií pilotovaného lunárního landeru je očekáváno v horizontu týdnů. Otázkou je, co znamená aktuální stav pro společnosti, jejichž návrhy počítají s podporou Gateway pro jejich landery. Aktuálně prováděné změny jsou naopak v souladu s návrhem landeru, který podal Boeing. Na zakázku pro jeho pilotovaný lander vyvíjí a testuje tým pohonných systémů společnosti Intuitive Machines motor VR3500. V polovině února uskutečnil tým na stanovišti 115 v Marshallově středisku úspěšný zážehový test v délce trvání šesti minut. 28. února byl proveden další úspěšný test, tentokrát v délce více než deseti minut. Motor VR3500 používá stejnou konstrukční koncepci a výrobní proces jako motor VR700 pro lander Nova-C společnosti Intuitive Machines, který je připravován pro robotickou misi na Měsíc ve druhé polovině roku 2021. Označení VR3500 znamená tah 3500 liber při plné úrovni výkonu. Minimální tah při škrcení na 10 % je 350 liber.

Nádrž na kapalný vodík pro třetí SLS, únor 2020
Nádrž na kapalný vodík pro třetí SLS, únor 2020
Zdroj: https://www.nasa.gov

Díly centrálního stupně SLS pro Artemis III jsou již ve výrobě. Pro třetí centrální stupeň SLS byla obnovena příprava nádrže na kapalný vodík. Ta byla původně postavena pro Artemis I, ale její svary nesplňovaly požadavky na pevnost, a proto byla nádrž uskladněna. O této nádrži a jejích problémech s křehkými svary jsme psali před třemi roky. V prosinci 2019 však byla v Marshallově středisku v Huntsville úspěšně provedena destruktivní zkouška kvalifikační vodíkové nádrže, která měla stejně defektní svary. Nádrž praskla až po pěti hodinách testu, když byla vystavena více než 260 % očekávaného letového zatížení. V mezidobí byly studovány opravárenské metody pro zesílení svarů a nyní byla letová nádrž vrácena do výroby.  V blízké době bude nádrž testována na pevnost.

Infografika ze zprávy Úřadu generálního inspektora NASA z 10.3.2020
Infografika ze zprávy Úřadu generálního inspektora NASA z 10. března
Zdroj: https://oig.nasa.gov

Zpráva Úřadu generálního inspektora NASA z 10. března potvrzuje, že v přípravě je i horní stupeň ICPS pro Artemis III (na fotografii vpravo je exemplář pro Artemis I). Rozhodnutí zajistit horní stupeň bez motoru RL-10 od výrobce ULA pro třetí SLS bylo vydáno již v květnu 2018 a informovali jsme o něm v tomto článku. Fotografie motorů RL-10, koupených od Aerojet Rocketdyne pro horní stupně SLS pro Artemis II, III a další je tady.

Zpráva potvrzuje i pokrok v přípravě segmentů pro dva postranní vzletové stupně SRB pro třetí exemplář SLS. Tyto segmenty NASA objednala od společnosti Northrop Grumman v Utahu. Uzavřená smlouva obsahuje i pozemní zkušební motor FSB (Flight Support Booster), určený pro zážeh na zkušebním stanovišti v Promontory.

Test bude součástí certifikace některých nových materiálů, například přísad paliva v souvislosti s novými ekologickými předpisy. Dalším cílem testu jsou změny ve zpracování trysky a pyrotechnické bezpečnosti. Třetím cílem by mohl být test zátky trysky v rámci vývoje alternativních materiálů a designu. Úkolem zátky je chránit vnitřek SRB před tlakem motorů RS-25 a před cizími objekty až do zážehu SRB.

Infografika ze zprávy Úřadu generálního inspektora NASA z 10.3.2020
Infografika ze zprávy Úřadu generálního inspektora NASA z 10. března
Zdroj: https://oig.nasa.gov

Stejná zpráva informuje, že k lednu 2020 zbývalo nainstalovat sedm nových letových řídicích jednotek ECU ze šestnácti na stávající motory RS-25 pro centrální stupně SLS. Řečeno jinými slovy, pro třetí SLS byl instalován první ze čtyř ECU.

Opracovávání kónického panelu s okny pro Orion určený k misi Artemis III
Opracovávání kónického panelu s okny pro Orion určený k misi Artemis III
Zdroj: https://pbs.twimg.com

V kalifornské společnosti AMRO probíhá výroba kónických panelů pro kuželovitou sekci hermetizované kabiny Orionu pro Artemis III. Po opracování bude mít každý panel hmotnost přibližně 90 kilogramů.

Kuželovitá sekce bude později svařena v továrně Michoud Assembly Facility v New Orleans ze tří kónických panelů – z dílu s okny, z dílu se vstupním průlezem a z plného dílu. Svařování budou provádět pracovníci společnosti Lockheed Martin.

Po pozdějším svaření se spodním válcem se kuželovitá sekce stane horní částí kabiny Orionu.

Přehled letových dílů pro Artemis III
Přehled letových dílů pro Artemis III
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Pro Artemis III je stále plánován 6,5denní pobyt dvou členů posádky na povrchu Měsíce během lunárního dne. Posádka má uskutečnit dva až pět výstupů na povrch s průzkumnými exkurzemi do vzdálenosti dvou kilometrů od landeru. Uvažuje se i o možnosti použití nehermetizovaného roveru, který by vzdálenost prodloužil na deset kilometrů.

Technologie a design skafandrů xEMU
Technologie a design skafandrů xEMU
Zdroj: https://ntrs.nasa.gov
Překlad: Dušan Majer

Skafandry by měly podporovat schopnost až dvouhodinové práce ve stínu, a to včetně trvale zastíněných oblastí, chůzi do i ze svahu o sklonu až 20 stupňů a práci vstoje i vkleče. Je zkoumáno využití architektury jednotného obleku pro sestup, práce na povrchu Měsíce i pro vzlet. Skafandr včetně rukavic a přilby má být kompatibilní s ovládacími prvky a systémy landeru, přičemž během některých dynamických operací landeru má být možné použít zádržný systém posádky za účelem bezpečné stabilizace astronautů. Minimální rozměry průlezu landeru pro výstupy jsou stanoveny na 1,02 x 1,53 metru.

Vzorové místo přistání u jižního pólu Měsíce. Zelený kruh reprezentuje oblast o poloměru dva kilometry kolem nejvyššího osvětleného bodu na hřebeni, elipsy reprezentují možné trasy při výstupech.
Vzorové místo přistání u jižního pólu Měsíce. Zelený kruh reprezentuje oblast o poloměru dva kilometry kolem nejvyššího osvětleného bodu na hřebeni, elipsy reprezentují možné oblasti pro výstupy.
Zdroj: https://ntrs.nasa.gov
Zkouška práce v prototypu skafandru
Zkouška práce v prototypu skafandru
Zdroj: https://ntrs.nasa.gov

Zdroje informací
https://spacepolicyonline.com/
https://spacenews.com/
https://www.intuitivemachines.com
https://www.satnews.com/
https://ntrs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/phase01-gateway-2024_00003.jpg
https://static.wixstatic.com/…e43b48f9fb1245fd891d1f939b83ce08~mv2.webp
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/sls_monthly_highlights_feb_2020_web.pdf
https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-012.pdf
https://pbs.twimg.com/media/ESxTPEgWoAgNZUa?format=jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=31740.0;attach=1619594;image
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20200001071.pdf

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Došlo na má slova. Od okamžiku Trumpova vyhlášení Artemisu bylo jasné, že rychlý návrat na Měsíc v roce 2024 přes GAT je nesmysl. Jestli projde omezení GATu ve prospěch Artemisu začnu věřit, že se některý ze čtyř zbývajících amerických astronautů, kteří se procházeli před padesáti lety po Měsíci, návratu Američanů na Měsíc dočká. Totéž platí i pro některého z dalších osmi zbývajících Američanů, kteří tehdy Měsíc „pouze“ obletěli, či oblétávali.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpověď  Vaclav

Otázkou je, jestli je důležitější stihnout přistání k nějaké pozemské události nebo jejímu výročí nebo zajistit kvalitní a dlouhodobě fungující věděcký program s přesahem k ještě odvážnějším misím. Zrušení Gateway by mohlo znamenat i pouhé zopakování Apolla a pak opět: „Nemáme peníze, už jsme tam (zase) byli, končíme.“

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Vaclav

Ako to že nie si prezidentom U.S.A. ?
To nepochopím !
😮

Hawk
Hawk
4 let před

Podtext lze dle meho cist treba takto:
Gateway odkladame pomalu k ledu, ale to bylo lehce citit od te doby co se zacalo mluvit o pristani na Mesici.

Narusta riziko, ze nastane kratke repete Apolla, vizualne pusobive, ale prakticky k nicemu, civilizac nebude mit pevny bod za LEO typu Gateway, na ktere by slo krom vedeckych aktivit, navazat stale komercni aktivity typu pravidelneho zasobovani a tim mit praci pro tezsi nosice.

„Jedním z důvodů změn je omezit počáteční finanční náklady Gateway ve prospěch lunárního landeru. Důsledkem tohoto kroku má být nový časový harmonogram Gateway. Na připravovaných dohodách s mezinárodními partnery se však nemá nic měnit, protože jejich příspěvky jsou připravovány nejdříve na polovinu dvacátých let.“
S ohledem na skutecnost, ze evropske ekonomiky jedou na vypary bych typoval, ze treba evropsti partneri z tech dohod radi vycouvaji.
Neni vylouceno, ze s ohedem na nedavny clanek o drahe SLS, se jen pripravuje prostor pro zruseni Artemis. Vsichni cekaji tezkou ekonomickou situaci, nererim proto na dvojkolejnost lunarniho programu Artemis-Gateway, spise i Artemis muze byt obetovavana za peniza na udrzeni na LEO, konecne NASA uz muze pomalu zcela autonome fungovat na ISS, pilotovane lode jsou na spadnuti.

Vyse uvedene jsou jen me dojmy, serial je skvely, budu jedine rad, kdyz se budu mylit a serial zde bude mnit pokracovani i treba po deseti letech 🙂

Vaclav
Vaclav
4 let před

Apollo nebylo projektováno jako jednorázovka. Mělo mít organické pokračování v programu dlouhých pobytů v modulu , který měl na Měsíc dopravit sólo jeden Saturn-5.
Program ukončily v souběhu čtyři zásadní skutečnosti:
1/ Cíl programu, tj. dostat se na prvé místo i v pilotovaném výzkumu kosmu splněn
2/ Rusové nebyli schopni postavit nosič pro let posádky na Měsíc.
3/ Vznikla chiméra levného raketoplánu, což se spořivému kongresu líbilo.
4/ Válka ve Vietnamu polykala obrovské sumy a někde se muselo ušetřit.
Pokud by jen jeden bod neplatil, určitě by Apollo pokračovalo.
Jen bych dodal, že program Apollo byl dokonce ukončen předčasně, byť pro další tři lety byly vyrobeny nosiče, kosmické lodi a vycvičeny posádky, takto “ ušetřené“ prostředky byly vrženy na program raketoplánu.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 let před
Odpověď  Vaclav

Neplatil bod 4. Od roku 1970 se Američané neúčastnili pozemních operací a do roku 1972 se z Vietnamu stáhli.

Apollo nejspíš doplatilo na opadající zájem veřejnosti po prvním přistání a z toho vyplývající klesající politickou podporu.
Pokud se ovšem podívám na program Apollo Applications, můj pocit je, že to stejně nebylo v 70. letech minulého století reálné.

Trochu mám obavy jestli nezažijeme deja vu. Gateway by vyvinula tlak na jakous takous trvalou, byť možná s přestávkami, přítomnost u Měsíce. Pokud by mělo dostat přednost přistání na Měsíci, přijde mi že udržet se tam je dražší. A snadněji se to pár expedicích ukončí.

Anatolij Zak pro článek na tohle téma zvolil lehce pesimistický (realistický?) titulek – Gateway pohasína/ zvolna mizí…

blacksheepoi2
blacksheepoi2
4 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Popravde skôr vidím príležitosť predať stavbu Gateway do rúk súkromých spoločností. Doteraz je Gateway takmer neoddeliteľne spájaná s SLS. Tá sa ukazuje ako riadne finančne nenásytná a možno jediný spôsob ako udržať všetko pri živote je potlačiť na skorší priamy prístup na Mesiac použitím SLS a na druhej strane ušetriť ako sa len bude dať na stavbe Gateway, možno aj s použitím súkromých spoločností vo väčšej miere ako sa predpokladalo.
Predsa len jeden štart SLS predstavuje nezanedbateľnú položku. Takto by bolo v teoretickej rovine možné bez škrtov pokračovať v oboch zložkách dovtedy jediného projektu osobitne.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Vaclav

Hlavným dôvodom ukončenia Apolla bola nielen strata záujmu verejnosti ale priamo až odpor prevažnej väčšiny !
Za takéhoto stavu bolo nemysliteľné pokračovať !

_Tom
_Tom
4 let před

Tah motoru v librách… Chápu, že když to někdo tak celý život počítá, tak je s tím nějak vnitřně smířený, ale já nejsem… 🙂 Dalo by se z toho dovodit například to, že na Zemi má ten motor šestkrát větší tah než na Měsíci. A kupříkladu ve stavu bez tíže má tah nula. Zaplaťbůh za SI. 🙂

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  _Tom

S těmi SI jednotkami je to od USA čím dál tím větší komedie. SI soustavu nepoužívá Liberie, Myanmar a USA. Přitom všichni používají desítkovou soustavu. když se i od Kanaďana dozvím, že nechtěl zavedení Si soustavy, ale pak zjistil, že je to „easy“ na použití, protože si nemusí pamatovat, že něco je 72,32565768787 x větší než menší jednotka, ale vše je 10x menší/větší jako u čísel, tak tady jde už jen o snahu zamezení změně. Změna vadí.
Přitom američani znalí např. pěstování flory apod. automaticky znají °C. Protože je pro ně i vhodnější než °F, které jsou rozšířeny jen proto, že před pár set lety jeden obchodník namíchal nějakou směs, jejíž krajní vlastnosti použil jako svoji definici, a pak ty teploměry marketingově bezhlavě šířil. Jinak °F jsou velmi nepraktická stupnice v pozemských podmínkách.

gendibal
gendibal
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

Sláva SpaceX za to, že používá důsledně kilometry atd.
Možná proto, že Musk není Američan.

Ivo
Ivo
4 let před

Jak to chtějí stihnout, když budou rádi jestli se jim podaří dostat SLS nad rampu v roce 2022?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

SLS má poprvé startovat v roce 2021.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pane Majere já vím, ale vzhledem k tomu jak to chodí, tak je jasné, že rok 2021 nehrozí a když k tomu přičtu ještě aktuální situaci v USA, tak si myslím, že budou rádi za rok 2022.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Chápu, jak to myslíte, ale snažme se, prosím, vždy pracovat s oficiálními fakty. Váš komentář si může přečíst někdo, kdo se třeba v tématu tolik neorientuje a může to považovat za pravdivou informaci. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.