V tomto týdnu se objevila zajímavá zpráva o spolupráci SpaceX a firmy Space Adventures. Cílem jejich spolupráce je využití nové pilotované lodě Crew Dragon k turistickému kosmickému letu a to rovnou někam, kam astronauti nelétají zrovna často. Respektive tam byli jen jednou. Tento let by se měl odehrát na přelomu let 2021 a 2022. Nicméně zprávu berte zatím předběžně. Crew Dragon ještě posádku nevezl a všichni dobře víme, že synonymem kosmonautiky je zpoždění. Zároveň dodáváme, že už před pár dny jste si mohli přečíst skvělý článek na toto téma od ElonX. My připojíme ještě pár zajímavostí kolem, které se objevily v týdnu na Twitteru a nabídneme jej i vám, kteří ElonX třeba neznáte.
Na začátek je dobré říct, že rozhodně nepůjde o první kosmický turistický let na oběžnou dráhu. Již na počátku 21. století v roce 2001 uspořádala právě Space Adventures výlet Dennise Tita na palubě Sojuzu, který jej dopravil na krátký pobyt na Mezinárodní kosmické stanici. Společnost nakonec uspořádala výlet celkem sedmi turistů v rámci osmi letů na ISS. Jeden z turistů (Charles Simonyi) letěl ve dvou lodích. Sojuzy byly v dalších letech víceméně plně obsazeny mezinárodními posádkami, které Sojuzy přednostně využívaly poté, co americké raketoplány dolétaly. Kosmičtí turisté tak všichni letěli již mezi roky 2001 a 2009.
Všichni zmínění turisté však směřovali na Mezinárodní kosmickou stanici, která se pohybuje na oběžné dráze ve výšce přibližně 400 km. Nově oznámený let však zamíří mnohem výš. Cílem nebude Mezinárodní kosmická stanice, ale oběžná dráha, která by měla mít nejvyšší bod dva až třikrát výše, než zmíněná ISS, tedy někde kolem 1000 km. Turistům by se tak měl otevřít výrazně lepší pohled na Zemi. Pokud tedy za výrazně lepší pohled nepovažujete schopnost vidět více detailů na povrchu z nižší dráhy. „Tato historická mise bude způsob, jak umožnit kosmický let všem lidem, kteří o něm zatím pouze sní. Jsme rádi, že spolupracujeme s týmem Space Adventures,“ uvedla Gwynne Shotwell, prezidentka a hlavní provozní ředitelka společnosti SpaceX.
Čtyřčlenná posádka by měla odstartovat z Floridy na přelomu let 2021 a 2022 a zamířit na let, který bude trvat tři až pět dní. Případní turisté by před letem podstoupili několikatýdenní výcvik, který bude však výrazně zjednodušený oproti tomu, který podstupují skuteční astronauti. Ostatně úkolem turistů bude víceméně si cestu užít. Řízení by mělo být z větší části v automatizovaném režimu. Space Adventures však upozorňuje, že i přesto budou muset turisté ovládnout řadu schopností a znalostí astronautů. Na palubě lodi budou maximálně čtyři turisté, protože současný Crew Dragon bez větších úprav více sedaček neobsahuje.
Pokud se ptáte na cenu, tak tu jsme se dozvěděli od Erica Andersona, předsedy Space Adventures na Twitteru. Ten uvedl, že cena za sedačku bude „ne výrazně méně než“ 52 milionů dolarů při plném obsazení lodi. Nicméně dodal, že cena je důvěrná a složitá záležitost a bude stanovena až přesně na míru klienta dle jeho požadavků. Anderson také prozradil, že maximální délka letu je stanovena na pět dní, ale počítá se spíše se třemi. Což by dělalo nějaký 40 – 50 oběhů kolem Země. Ostatně vydržet ve čtyřech lidech v relativně malé kabině Crew Dragonu bude při delším časovém horizontu náročné. „Od prvního startu Falconu 9 v roce 2010, nepřitahoval průmysl žádný projekt více, než systém opakovaně použitelné lodě a rakety Dragon / Falcon 9,“ uvedl ve svém prohlášení Anderson. „Cítíme poctu, že můžeme spolupracovat. Tato kosmická mise bude pro nás velmi zvláštní zkušeností a jedinečnou životní příležitostí – schopnost dosáhnout dvojnásobné výšky oběžné dráhy, než při jakékoli předchozí turistické, či privátní misi astronautů. To už je něco.“
Crew Dragon však zatím neletěl s posádkou na palubě. Má za sebou pouze nepilotovaný testovací let k Mezinárodní kosmické stanice loni v březnu. Společnost Space Adventures ústy pana Andersona proto potvrdila, že sice má potenciální zákazníky, ale s nikým ještě neuzavřela smlouvu. Na tom se začne pracovat, až Crew Dragon prokáže, že je schopný vynést posádku do kosmického prostoru a zase zpět. „Je to nový koncept, navíc i lidé mají stále větší povědomí o dění a jsou vzdělanějšími. Objeví se proto kvalifikovanější kandidáti,“ dodal ve svém tweetu. „Pevné závazky proto očekáváme po prvním startu posádky, který by měl nastat během pár měsíců.“
Zajímavým detailem je, že společnost Space Adventures v roce 2010 oslovila Boeing a počítala s turistickými lety na jejich lodi Starliner (v té době nazývané CST-100). Nicméně nyní začíná být stále více zřejmé, že Crew Dragon bude schopný letu s lidskou posádkou dříve. Boeing v posledních měsících provázejí potíže. Loď Starliner při svém testovacím letu během loňského prosince nedokázala doletět k ISS vinou špatně nastaveného časovače a vyšetřování mezitím odhalilo další softwarové nedostatky. Zatím stále není jisté, zda bude Boeing nucen testovací misi bez posádky zopakovat, ani jaká nápravná opatření bude muset přijmout. Obsah nápravných opatření pak stanoví i zpoždění v dalším letu. Závěry vyšetřovací komise by měly být známy na konci února.
Očekává se proto, že Crew Dragon bude první soukromou pilotovanou lodí, která doveze astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. Aktuálně je start první pilotované mise se dvěma astronauty NASA plánován na 7. května. SpaceX musí ještě dokončit dva testovací padákové shozy a dokončit papírování a certifikaci jejich lodě, která se v současnosti nachází již na Floridě.
Na závěr ještě dodejme, že dle generálního inspektora NASA a informace, kterou poskytl v listopadu loňského roku, bude NASA platit za jedno sedadlo v Crew Dragonu zhruba 55 milionů dolarů. Cena za jedno sedadlo ve Starlineru se odhaduje na 90 milionů dolarů. V současnosti NASA platí za sedadlo v ruském Sojuzu zhruba 80 milionů dolarů. Až začnou létat soukromé kosmické lodě, přestane NASA Rusku platit za Sojuzy, ale na jejich palubách budou i nadále létat američtí astronauté. Na oplátku budou bezplatně létat ruští kosmonauti na palubách soukromých kosmických lodí.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/4/4a/ISS-02_Soyuz_TM-32_Taxi_crewmembers.jpg
https://image.cnbcfm.com/…cc5aa0d6c1_k.jpg?v=1582035748&w=678&h=381
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/02/EREEBc3XsAAODTZ.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2020/02/49535755796_f19d58ad8e_k.jpg
https://www.teslarati.com/…/09/Crew-Dragon-DM-1-orbit-tall-pano-SpaceX-crop-3.jpg
Nedovedu si představit, že po nějakých 2-3 pilotovaných letech CD by tam letěli turisti v automatickém režimu.
V aut.režimu vždycky…ale vždycky s profíkem…samotní opravdu ne..to bych nebral vůbec vážně.
No, z článku vyznívá, že by opravdu mělo jít o plně automatický let bez profesionálního pilota (čtyři platící zákazníci). Přijde mi to docela divné. Přece jen se může stát cokoliv a vycvičený pilot může některé nouzové situace zachránit snadněji než operátoři za Země. Chápu, že jde o velké peníze především za tu sedačku obsazenou někým, koho musíte platit místo toho, aby platil vám, ale osobně by se mi do toho za takové situace usednout nechtělo.
Nesouhlasím. Reálně nejde o žádnou pilotáž.
Z kabiny není prakticky nic ovladatelné, co by někdo nezvládl po pár denním školení. Zbytek prostě ovládat nejde.
Představa, že tam bude někde „pilotovat“ je nesmysl. Pokud tam bude tlačítko na nouzovou deorbitaci, tak půjde o jeho zmáčknutí, loď se sama natočí proti směru letu a zahájí vhodné nastartování motorů.
Jediná lidská pilotáž je nyní maximálně u Sojuyu, ale tam se bavíme o technice 50 let zpět. A musí jít o navádění ze strany ISS.
Reálně bude panel pro ovládání pro lidi vypnutý.
No po tom, co předvedl první Starliner, bych byl s tím 100% spoléháním se na automatiku hodně opatrný.
Crew Dragon není suborbitální hopsadlo typu New Shepard, let s lidmi po orbitě je už trochu jiná liga. Nějak se mi nezdá, že by stačilo jen „několik týdnů výcviku“.
A pokud by tam pro posádku byly jen nějaké předpřipravené programy pro nouzové situace, kdo z těch čtyřech je spustí? Ten, kdo bude momentálně nejméně panikařit? Nebo budou tři turisté a jeden turista-velitel? A ti ostatní s tím budou v pohodě?
Za tyhle peníze se mi to zdá pro ty letuchtivé miliardáře jako hodně riskantní podnik. Moc nevěřím, že za ty dva roky už bude Crew Dragon natolik vychytaná loď, aby si tohle SpaceX troufla opravdu realizovat.
Starliner je oproti CD extra konzervativní loď ve stylu apollo/soyuz. Crew dragon je proti tomu lod hodná 21. století.
Doporučuji video od Everyday astronauta, kde obě tyto lodě porovnává. Ten rozdíl je propastný a na první pohled viditelný.
Takže zatímco ve Starlineru je ještě mračno čudlíku a ovladačů ze starých dobrých časů, tak v CD už je jen pár dotykových obrazovek a zbytek řeší počítač. A u SpaceX bych se neobával, že by měli se softwarem problémy. Mají profíky, kteří umí jak navrhovat, tak extensivně testovat.
U Boeingu je to o poznáná horší. Tam jsme to viděli všichni jak to dopadlo s jejich kvalito softwaru. Možná proto tam mjí tolik ovladačů, aby to mohla posádka kdyžtak zachránit…
to pebotov: Neplést si z filmu o pilotech proudových letadel, že takto jde nějak ovládat v kosmická kapsle.
Reálně bude několik týdnů o tom, aby se nezachovali jako šílenci a budou podstupovat extrémní situace, aby zachovali čistou hlavu v případě, že bude prakticky jasná jejich zkáza. Ono v takovéhle šílené situaci je ve stavu beztíže opravdu problém zmáčknout i jediné tlačítko, když navíc třeba selže ventil nějaké trysky atd. atd.
Nic víc prostě dělat nejde. Rozhodně nebude chtít po nich žádnou orientaci lodi atd. Bohužel většina lidi vyrostla na Hvězdných válkách a Macgyverovi, a tak myslí, že něco dokáže, když se chce. Tam jedině, že by byli schopni přeprogramovávat palubní počítač. Když by nebylo spojení se SpaceX
Dragon je normálně manuálně ovladatelný jako Sojuz nebo Apollo. Fakt, že má dotykové displeje místo budíků a páček na tom nic nemění. Knipl (joystick) je tam taky. U ISS sice bude dokovat automaticky, ale v případě nějakých problémů je možné ho připojit i ručně. Stejně musí zůstat zachovaná možnost přepojení na jiný port, kdyby to situace vyžadovala.
Sebrat posádce tuto možnost, mi přijde jako velké riziko a posadit za knipl někoho málo zkušeného ještě větší.
Není potřeba koukat na Hvězdné Války, stačí číst články na Kosmonautixu a člověk zjistí, že manuální ovládání lodi může zachránit misi nebo i životy. Automatika umí hodně, ale pořád jen to, na co si při jejím vývoji vzpomněli. Jakmile nastane situace, která očekávaná nebyla, musí přijít člověk se svou schopností analýzy a improvizace. Něco se dá zařídit ze Země, ale rozhodně všechno (stačí, když vypadne komunikace).
Profík tam na čudlíky nebude…bude tam momo jiné kvůli zvládání paniky.Stačí krátký výpadek osvětlení a histerka všechny,pokouše“.Našlo by se spoustu důvodů spousta.A co teprve pojišťovny na to.
No, měl by tam být na oboje. Poslat tam psychologa bez výcviku s ovládáním lodě by moc užitečné nebylo. Ostatně jen přítomnost někoho, kdo ví, co dělá a nepropadá panice, bude mít na psychiku cestujících možná pozitivnější vliv.
Jen upřesnění: Ta cena není „kolem“ 52 milionů, ale „ne výrazně méně než“ 52 milionů (při plném zaplnění lodi). Osobně bych tedy tipl 40-50 milionů. https://twitter.com/ec_anderson/status/1229840671856615424
Mockrát díky za doplnění toho obratu, který použil. Informaci jsem v článku upravil.
Čili x4, tak by celý let vyšel na 160 až 200 milionů, při třech platících 53 až 67 milionů.
Podle Erica Andersona se Crew Dragon pokusí dosáhnout 2-3násobku výšky ISS.
To není výše než při letu Gemini 11 (cca 1370 km), ale výše než Gemini 10 (762 km).
https://twitter.com/ec_anderson/status/1229774880775774211
Pokud Anderson mluví o rekordní dosažené výšce na oběžné dráze Země, pak pro soukromé občany.
https://twitter.com/ec_anderson/status/1229846588643627009
Aha! Tak to je opravdu má chyba překladu. Informace jsem upravil. Ještě jednou díky.
Přijde mi, že o výšce cílové orbity ještě nebylo definitivně rozhodnuto, a proto jsou dostupné informace poněkud vágní.
– Tisková zpráva mluví o „příležitosti překonat výškový rekord vesmírných letů se soukromými osobami“, ale zároveň zmiňuje, že cestující uvidí Zemi tak jako nikdo od programu Gemini
– Eric Anderson pak zmiňuje 2–3násobek výšky ISS (čili zhruba 800–1200 km) https://twitter.com/ec_anderson/status/1229776221325520896
– Anderson ale zároveň píše, že mise nabídne takové výhledy, jaké od mise Gemini 11 nikdo neviděl (to indikuje, že by to mohlo být přes těch 1368 km u Gemini 11) https://twitter.com/ec_anderson/status/1229777299056152576
– Tom Shelley ze Space Adventures uvádí, že výška bude podobně jako u Gemini 11 přes 1000 km https://twitter.com/thetomshelley/status/1229784274301222918
Zůstávám v názoru, že o vytvoření nového rekordu v kategorii nejvyššího apogea na oběžné dráze Země, dosaženého pilotovanou lodí, nepadlo v tiskové zprávě ani v žádném tweetu ani slovo. Což nyní článek na kosmonautixu respektuje.
To máte pravdu. Přímo napsané to tam není, ale dost to k té interpretaci svádí (ať už ta nejednoznačnost byla záměrná, nebo nikoli). A ty tweety okolo tomu taky docela nahrávají, i když opět nejde o nic definitivního.
Ale jak říkám, myslím, že to je tím, že je to jedna ze zvažovaných možností, ale zatím nebylo rozhodnuto, a tak jsou ty informace prezentovány takhle nejednoznačně.
CD je sedmimístný. Čtyřmístnou verzi požaduje NASA pro ISS. Bez profesionální posádky by naletěl.
Bez výrazné přestavby interiéru tam tři další sedačky nedostanete. Možná bude třeba i upravit podporu života.
Podle mě se SpaceX snaží využít letěné Dragony, dokud NASA nepovolí jejích opakované použití pro cesty na ISS. To je záslužné, ale kvůli tomu asi kabinu kuchat nebudou.
Teoreticky tolik lidí uveze, ale že by našli platící turisty kteří by byli ochotni se v sedmi lidech(!) mačkat v malé kabině pochybuji. Takové nepohodlí by nezažili ani ve třech v Sojuzu, tam je alespoň orbitální modul s WC. Kdyby se jim podařilo vymyslet nějaký nafukovací přídavný modul do trunku, něco jako BEAM, třeba by to šlo. Asi by bylo složité uvolnit jej a předokovat na špičku, ale kdo ví. Možnost vézt další náklad v trunku je obrovské plus CD.
Však v dragonu je taky toaleta i se zástěnou.
Rozmyslam ci je ten datum realny, alebo treba priratat nejaky ten rok dva.
Teoreticky ak uz budu mat za sebou tri lety s posadkou na iss tak mozno to aj zvladnu dodrzat.
Ale potom treba trening, ktory pre turistov na iss trval celkom dlho, netusim co bude vyzadovat spacex po nich.
Ale crew dragon je predsalen nieco ine ako iss.
Predpokladam ze pristat by mohli skor ako po dvoch tyzdnoch v pripade problemov niektoreho turistu.
Tu by ma potom zaujimalo co urobia ti zvysni traja ktorym ten jeden skrati vylet:).
No nic. Ke konkurenci nepůjdou, žádná není, a podmínku podepíšou daleko před startem.
Problem solved.
Máte nějaký další „neřešitelný problém“. Takhle se řeší rychle problémy.
Jak jste přišel k několikatýdenní délce trvání letu? Let má trvat tři až pět dnů.
Nejako som to zle precital :).
Aj tak by ma zaujimalo co budu robit ak jeden z nich povie ze chce ist dole za kazdu cenu uz v prvom dni. Predsalen za par tyzdnov vycviku nemusia odhalit vsetko a pripravit ho.
Celkovo je to zaujimave, stravit 5 dni v malej kapsule s ludmi ktorych spoznas par tyzdnov predtym a napriklad si s nejakym nesadnes tak to nie je uplne zabava.
Napadlo mi to samé. Přece jen, výlety na velkou ISS jsou přece jen mnohokrát atraktivnější. Ale když za to zaplatí, že … tak budiž jim přáno. Myslím, že po třech dnech toho budou mít akorát dost … Ale pár zájemců se určitě najde.
No, předpokládám, že takovéto výlety budou po nějakou dobu zajímavou atrakcí na ISS po roce 2025. I když, aasi budou dražší než jen let s Dragonem. Bude se muset počítat i s poplatky za ubytování s plnou penzí vč. dýchání majitelům ISS. Prostě jak v hotelu. Tedy, skoro :-))
Nebyl náhodou na rok 2021 plánován také týdenní turistický let Sojuzu? Dva turisté + profesionální ruský kosmonaut? To byl myslím také projekt Space Adventures. Znamená to, že to padlo nebo plánují oboje?
Letos k tomu pravděpodobně nedojde. Ale příští rok už vypadá nadějněji.
to Vojta: výrazná přestavba určitě ne. Pokud se podíváte na sedmimístnou variantu CD uvidíte, že byla pouze odebrána spodní řada čtyř sedaček. Jedná se jen o vyvážení těžiště, což zajistí balast.
Systém podpory se „nezmešoval“. CD má hmotnostní rezervu, není třeba honit kilogramy. A v mít v záloze plnou kapacitu se hodí.
Takže ne kuchání, pouze přidání jedné-dvou sedaček, možná paravanu pro toaletu.
to KarelTV: nikde není zmínka, že by CD lítal s turisty plně obsazený. Naopak max 4 + profesionální pilot. I tak to sice nebude žádný luxus, ale o ten ani nejde. Turisti se pak zrelaxují na svých jachtách či ostrovech.
Od doby představení sedmimístného Dragonu došlo k výrazné změně interiéru. NASA požadovala jiný sklon sedaček, takže teď už se sedm lidí do Dragonu nevejde.
Nemyslím, že to hodlá Space X jakkoliv řešit. Řešením budou turistické lety se StarShip. Tam se vejde 100 lidí a klidně týden můžou kroužit třeba na dráze 5000 km.
Opravdu jsi přesvědčen, že se najde 100 dobrovolníků, kteří si splní sen létáním ve van Alllenově nízkém pásu ? Trochu drahá smrt
Oni v něm taky nebudou pořád.
Reagoval jsem na předchozí příspěvek a větu :
…a klidně týden můžou kroužit třeba na dráze 5000 km….
Jasně, já jsem to asi pochopil tak, že těch 5 000 km mělo být apogeum. Ale uznávám, že to mohlo znít i jako kruhová dráha.
Ďalší Muskov bluf. 🙁
– Samozřejmě že poletí s jedním kvalifikovaným astronautem. Je to podobné jako dopravní letadla.Věřím ze automat by vzlet i přistání zvládl. Ale pilot je tam zaprvé pro neočekávané situace. Zadruhé je tak pro pocit bezpečí pasažérů a jejich psychiku. ..Další aspekty v kosmické letu je zdravi, nevolnost, panika atd. Klidně se může stát že turista nebude schopen sám se připoutat zpět do sedačky. A lidé, kteří si mohou dovolit tento výlet nebudou trávit měsíce/roky tréninkem všech situaci. Na to opravdu nemají čas. Příkladem může být i Starliner, kdy posádka mohla zasáhnout dřív, měla by okamžitou odezvu o chování lodi. Lety do vesmíru nejsou zatím rutina.
– Nevíte jak to má NASA ohledně ISS a posádky? Může tam být cela posádka “nováčků”? Díky
Posádka nováčků asi není problém, i teď jich tam byla většina a jak váleli. Ale musí to být kvalifikovaní, vycvičení profesionální astronauti
Díky. Jj myslel jsem nováček profesionál 🙂 ale napadlo mě jestli tam nemají pravidlo o přítomnosti aspoň jednoho kosmonauta, který už na stanici byl.
pilot v dopravnom lietadle tiez niekedy napacha viac skody ako uzitku.
neveri udajom a ide po svojej intuicii a improvizacii a skusenostiach.
ale ano aj technika moze zlyhat (zapchata pitotova trubica na airfrance nad atlantikom, zla udrzba, zle testovanie sw atd.)