Atlas V využije další zatím nevyužitou konfiguraci

Rakety Atlas V od firmy United Launch Alliance létají v různých verzích, které se liší počtem urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky, průměrem aerodynamického krytu nebo počtem motorů na horním stupni. Od roku 2002 letěl Atlas V celkem 82× a během té doby se ani jendou nesáhlo po variantě označované 511. Nyní se zdá, že koncem letošního roku odstartuje i verze s pětimetrovým krytem a jedním urychlovacím motorem na tuhé pohonné látky. Dvě družice GSSAP 5 a 6 pro nově zřízené Kosmické síly budou součástí systému GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program) pro sledování aktivity družic na geostacionární dráze. Dvojice vypuštěná na Atlasu V se připojí k dalším čtyřem družicím, které vynesly v letech 2014 a 2016 rakety Delta IV.

Vizualizaci družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)

Vizualizaci družic GSSAP (Geosynchronous Space Situational Awareness Program)
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Atlas V ve verzi 511 odlepí od rampy tah skoro 550 tun generovaný motorem RD-180 na prvním stupni a jedním pomocným motorem na tuhé pohonné látky. ULA uvádí, že tato verze dokáže na eliptickou dráhu přechodovou ke dráze geostacionární dopravit až 5 250 kg nákladu. V případě nízké oběžné dráhy pak tato varianta zvládne jedenáctitunový náklad.

Celkem mohou atlasy V létat v mnoha různých verzích, díky kterým mohou inženýři sestavit nosič přesně na míru potřeb konkrétního nákladu – jak z hlediska nosnosti, tak i objemu aerodynamického krytu. V případě krytu mohou vybírat ze dvou variant s průměrem čtyři a pět metrů, k centrálnímu stupni je možné připojit nula až pět urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. Horní stupeň Centaur může mít jeden nebo dva motory, ale doposud všechny rakety Atlas V letěly s jednomotorovým Centaurem. Výjimku tvoří starty s lodí Starliner od Boeingu, která bude využívat dvoumotorový horní stupeň.

Dvoumotorový horní stupeň Centaur.

Dvoumotorový horní stupeň Centaur.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Díky nedávné první misi se Starlinerem a s přihlédnutím k tomu, že neexistují jiné zakázky, které by využily dvoumotorový Centaur, jsme celkem na 11 verzích Atlasu V, které mají reálnou šanci, že budou mít aspoň jeden start, než budou tyto nosiče za několik let vyřazeny. ULA totiž vyvíjí novou raketu Vulcan, která má nahradit jak rakety Atlas tak Delta. Ale zpět k Atlasům V. Dosud nejvyužívanější variantou je 401 (čtyřmetrový kryt, žádné urychlovací motory a jednomotorový Centaur), která letěla 38× a zajistila i premiérovou misi této rakety v roce 2002. V roce 2006 se Lockheed Martin vyrábějící Atlasy dohodl s firmou Boeing, která stála za raketami Delta a založily společně United Launch Alliance (ULA).

Raketa Atlas V s první lodí Starliner během zkoušek na rampě.

Raketa Atlas V s první lodí Starliner během zkoušek na rampě.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Zatím naposledy startoval Atlas V v pondělí ráno našeho času, když vynášel sondu Solar orbiter – tehdy šlo o variantu 411. Ta disponuje (stejně jako verze 511 pro GSSAP 5 a 6) pouze jedním motorem na tuhé pohonné látky, takže sestava vypadá nesymetricky. Vše se ale řeší patřičným nakloněním trysky motoru RD-180 na prvním stupni. Díky tomu může zákazník ušetřit. Pokud mu stačí jeden urychlovací motor, nemusí platit za dražší verzi s vyšším počtem motorů, které by byly symetricky umístěné.

V letošním roce nás čekají ještě tyto starty Atlasů V:

  • AEHF-6 (armádní komunikace) – verze 551 – nejdříve 13. března
  • X-37B (armádní miniraketoplán) – verze 501 – květen
  • Mars rover 2020 (vozítko k Marsu) – verze 541 – červenec
  • NROL-101 (utajený náklad) – verze 531 – srpen / září
  • GSSAP 5 a 6 (mise AFSPC-8 / monitoring ostatních družic) – verze 511 – říjen až konec roku
  • Starliner (neupřesněný počet ani druh mise) – verze N22 – neupřesněný termín

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/02/a5_511-768×566.jpg
http://spaceflight101.com/afspc-6/wp-content/uploads/sites/101/2016/08/GSSAP-USAF.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DhH-3cSUcAA7-Ea.jpg:large
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Atlas V využije další zatím nevyužitou konfiguraci”

  1. racek napsal:

    Jo, tenhle Atlas už nemá s původním Atlase (kdysi jsem ho obdivoval v Aleji raket na Mysu, chtěl jsem si na něj sáhnout, ale nešlo to :-)) ) nic společného. Ale je to opravdu velmi promyšlená stavebnice, kromě toho velmi spolehlivá. No, všechna čest motoru RD 18O a řídícímu systému, který musí všechny tyto konfigurace zvládnout.

  2. Dan napsal:

    Jen taková perlička. Přísně vzato není symetrická ani jedna varianta Atlasu V s nenulovým počtem urychlovacích bloků (ano, ani X2Y), znemožňují to venkem vedené trubky LOX.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.